بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 21 آذر 1394      12:7

سیاست خارجی ناپیدای چین برای موازی سازی با نهادهای جهانی

اقتصاد ایرانی: موسسه مطالعات چینِ مرکاتور موسوم به مریکس، یک موسسه پژوهشی و تحلیلی است که در سال 2013 و به ابتکار و با پشتیبانی بنیاد آلمانی مرکاتور (Stiftung Mercator) بنیان گذاشته شد. هدف این موسسه تقویت و بهبود پژوهش ها و دانش موجود از چین در قاره اروپا است. مقر این موسسه در شهر برلین، پایتخت آلمان قرار دارد. در حال حاضر رئیس این موسسه سباستین هیلمن (Sebastian Heilmann)، متخصص علوم سیاسی و چین شناس آلمانی است. هیلمن پیش از تصدی این پست استاد اقتصاد سیاسیِ چین در دانشگاه تریر بود.

هفت حوزه اصلی کندوکاوهای علمی این موسسه با تمرکز بر کشور چین شامل موارد زیر است:

  1. سیاستگذاری: فرآیندها و نتایج
  2. سیاست خارجی و روابط اقتصادی
  3. سیاست اقتصادی و نظام مالی
  4. ظرفیت نوآوری و همکاری
  5. تغییرات اجتماعی و تأمین اجتماعی
  6. چینِ دیجیتال
  7. فناوری زیست محیطی و پایداری شهری

 

گزارش

در این گزارش به بررسی تلاش های ناپیدای (در سایه) چین برای ایجاد ساختارهای بین المللی موازی با نهادها و چارچوب های جاافتاده جهانی و به چالش کشیدن آن ها به منظور ایجاد تغییر در نظم جهانی می پردازد.

در این گزارش عنوان شده است که چین نقشی کلیدی در تأمین مالی مورد نیاز برای ایجاد این سازوکارهای جایگزین ایفا کرده است، سازوکارهایی که به نوبه خود برای افزایش خودمختاری چین در مقابل نهادهای تحت سیطره آمریکا و افزایش فضای نفوذ و تأثیرگذاری بین المللی چین طراحی شده اند.

چین با ایجاد شبکه ای از سازمان و سازوکارهایی با محوریت خود، شکاف ها و خلاءهای موجود در ساختارهای بین المللی را هدف قرار داده است. این شبکه شامل کشورهای به حاشیه رانده ای می شود که به دنبال شرکای نوین برای دریافت کمک به منظور توسعه و (گسترش) روابط خارجی خود هستند. در چنین شرایطی بحران هایی همچون ماجرای اوکراین یا اصلاحاتِ با مانع مواجه شده در سازمان جهانی تجارت، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی عملا در راستای منافع این سیاست ناپیدای چین عمل می کنند.  

نکته مهم در این گزارش این است که چین به دنبال خروج و یا از بین بردن ساختارهای جاافتاده کنونی نیست، بلکه همچنان به عضویت و فعالیت در آن ها ادامه می دهد. اما تلاش دارد سازوکارها و نهادهای تکمیل کننده و رقابتی را ایجاد کند تا در عرصه ای فراتر از آنچه که مورد نظر و ادعای رهبری از سوی غرب است، بتواند به نظم بین المللی شکل ببخشد.

این ساختارهای موازی حوزه های مختلفی همچون سیاست مالی و ارزی، تجارت و سرمایه گذاری، پروژه های زیربنایی بین منطقه ای، سیاست امنیتی، فناوری (خاصه استانداردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و مقررات گذاری اینترنت) و مجامع غیررسمی دیپلماتیک را شامل می شود.

در این گزارش توصیه شده است که مشارکت و ورود محتاطانه در برخی سازوکارهای خاص (همچون بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیا و کمربند اقتصادی جاده ابریشم) که به دنبال رسیدگی و حل نیازهای روبه افزایش مناطق هدف خود هستند باید مدنظر پایتخت های غربی قرار بگیرد. در غیر این صورت (این) حوزه های نوین تعاملات بین المللی در حیطه ابتکار و کنترل چین قرار می گیرند.

در این گزارش به ترتیب در شش بخش به نهادها، ساختارها و سازوکارهای نوین و جایگزین ایجاد شده از سوی چین پرداخته شده است:

  1. سیاست های مالی و پولی
  2. سیاست های تجاری و سرمایه گذاری
  3. پروژه های زیربنایی بین منطقه ای
  4. سیاست امنیتی
  5. فناوری، خاصه ICT
  6. مجامع دیپلماتیک

متن کامل گزارش از اینجا قابل دریافت است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir