بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 دى 1394      12:34

پایتخت‌داری با درآمد اتفاقی

اقتصاد ایرانی: لایحه بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران با ۷ ویژگی قابل تامل از جمله «داشتن ظاهر و باطن متفاوت» تحویل شورای شهر شد. دخل و خرج سال آینده پایتخت در ظاهر، به دلیل آنچه تبعات رکود مسکن عنوان شده، کمتر از ۹ درصد رشد کرده اما در همین لایحه ۱۸ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومانی، سهم درآمدهای اتفاقی وابسته به ساخت وساز تقویت شده است (نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان) به طوری که درآمد حاصل از تغییر کاربری –بزرگ ترین منبع مالی شهرداری- ۵۰ درصد افزایش یافته است. اجرای پروژه جدید شهری در سال آینده ممنوع است.

به گزارش دنیای اقتصاد، شهردار تهران روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۵ پایتخت را با رقم پیشنهادی ۱۸ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان به شورای شهر تقدیم کرد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران همزمان با ارائه لایحه بودجه در مورد ویژگی ها و اولویت های برنامه های دخل و خرج پایتخت در سال آینده نیز توضیحاتی داد. مطابق با ارقام پیشنهادی از سوی مجموعه شهرداری تهران برای اداره پایتخت در سال ۹۵ معادل ۱۸ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به سال ۹۴ فقط ۸.۹ درصد رشد داشته است. از این رقم ۶۰ درصد سهم منابع نقدی و ۴۰ درصدی سهم منابع غیرنقدی است. شهردار تهران، وجود رکود ساختمانی را یکی از دلایل تنظیم انقباضی بودجه برای سال آینده عنوان کرد. او برای اولین بار به جای درصد رقم دقیق سهم درآمدهای پایدار در بودجه سالانه را نیز اعلام کرد. قالیباف گفت: سهم درآمدهای پایدار در بودجه امسال چهار هزار میلیارد تومان بود و الباقی درآمدها ناپایدار بود این رقم در بودجه سال آینده به ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. به گفته شهردار تهران حقوق کارکنان، نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون، سررسید بازپرداخت وام ها و فاینانس ها، توجه به حوزه حمل و نقل با تاکید بر مترو و اتمام پروژه های نیمه تمام ۶ اولویت لایحه بودجه برای تهران ۹۵ است.

اما اظهاراتی که شهردار تهران هنگام تقدیم لایحه بودجه ۹۵ به شورا ارائه کرد متفاوت از اعداد و ارقامی است که در متن لایحه بودجه گنجانده شده و نشان می دهد بودجه سال آینده پایتخت در قالب «دو رنگ» تنظیم شده است. رنگ اول ظاهر بودجه است که نشان می دهد رکود ساختمانی سال های ۹۳ و ۹۴ درآمد شهرداری را به شدت کاهش داده است طوری که شهردار تهران تصمیم گرفته مطابق با اولویت های تعیین شده در لایحه بودجه، اولویت پایتخت در سال ۹۵ را به دو موضوع «حقوق نیروی انسانی» و «نظافت شهر» اختصاص دهد. در این میان شهرداری حق تعریف هر نوع پروژه عمرانی جدید در سال ۹۵ را برای خودش ممنوع کرده و توسعه حمل و نقل عمومی را در اولویت ماقبل آخر از بین ۶ برنامه اولویت دار بودجه قرار داده است. اما رنگ دوم لایحه بودجه به تدارک دوباره برای استفاده از سبک پایتخت داری با اتکا به «درآمد اتفاقی» برمی گردد. به این معنا که شهرداری تهران با تشخیص اینکه رکود مسکن به ایستگاه پایانی رسیده و سال آینده جریان ساخت وساز و سرمایه گذاری در بخش مسکن وارد فاز رونق می شود اقدام به تعریف سهم فوق ا لعاده قابل توجه برای درآمد از انواع درآمد ساخت وساز کرده است.

در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران، ۴۷ درصد از کل منابع درآمدی شهر صرفا در دو پایه درآمدی تغییر کاربری و مازاد تراکم خلاصه می شود. در این لایحه سهم درآمدی از ردیف تغییر کاربری ها معادل ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و مازاد تراکم معادل ۴ هزار میلیارد تومان (جمعا ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) پیش بینی شده است. این در حالی است که بودجه امسال شهرداری سهم این دو نوع درآمد کاملا ناپایدار و اتفاقی ۴۳ درصد تعیین شده بود. در لایحه بودجه ۹۵ شهرداری تهران درآمد تغییر کاربری معادل ۵۰ درصد نسبت به امسال افزایش پیدا کرده در حالی که درآمد حاصل از مازاد تراکم فقط ۲.۵ درصد رشد داشته است. به این معنا که درآمد حاصل از تغییر کاربری از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و مازاد تراکم از ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به ۴ هزار میلیارد تومان برای سال آینده افزایش پیدا کرده است. به نظر می رسد علت تغییر درآمدی از مازاد تراکم به تغییر کاربری به این موضوع بازمی گردد که در حال حاضر امکان صدور مجوز تراکم اضافه تا حدودی در شهرداری های مناطق محدود شده است اما در تغییر کاربری با توجه به اینکه از حجم کم امکان کسب درآمد قابل توجهی وجود دارد سهم ردیف درآمد مازاد تراکم به تغییر کاربری منتقل شده است.

در عین حال آنچه دورنگ بودن بودجه را بیشتر نشان می دهد میزان رشد کل بودجه سال آینده نسبت به سال جاری است. در واقع شهرداری تهران ۸.۹ درصد منابع و درآمد پیشنهادی بودجه سال آینده را نسبت به امسال افزایش داده است اما پایه درآمدی شهرداری که همان درآمدهای اتفاقی از عوارض مختلف ساخت وساز است ۲۴ درصد رشد کرده است. کل درآمدهای ناپایدار شهرداری برای امسال ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در سال آینده حدود ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است. همچنین با وجود آنکه شهردار تهران از رشد رقم پیش بینی شده برای درآمدهای پایدار در سال آینده نسبت به سال جاری خبر داد اما بررسی ارقام مختلف لایحه بودجه نشان می دهد اگرچه رقم درآمدهای پایدار از ۴ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده افزایش پیدا می کند اما سهم درآمدهای پایدار از کل بودجه در سال آینده در مقایسه با سال ۹۴ کاهشی است. در بودجه سال جاری سهم درآمدهای پایدار از کل بودجه معادل ۲۳.۸ درصد بوده که برای سال آینده این سهم به ۲۳.۴ درصد کاهش پیدا می کند. البته شهردار تهران دیروز برای آنکه در مضیقه بودن تامین منابع مالی برای اداره پایتخت را نشان دهد، گفت: درآمدهای شهرداری در حال حاضر نسبت به سال ۹۲ (همزمان با اوج رونق ساخت وساز) از محل عوارض ساخت وساز ۸۰ درصد افت پیدا کرده است. بخش دیگر اطلاعاتی که شهردار تهران دیروز در جریان توضیحات لایحه بودجه ۹۵ شهر تهران ارائه کرد بیان می کند که در ۹ ماهه اول امسال، ۸۶ درصد بودجه محقق شده است در حالی که در ۹ ماه سال گذشته فقط ۶۵ درصد محقق شده بود. مقایسه این دو عدد نشان می دهد اوضاع درآمدی پایتخت در سال جاری نسبت به سال گذشته رو به بهبود بوده است.

۷ ویژگی لایحه بودجه ۹۵

مطابق با اظهارات شهردار تهران لایحه بودجه سال آینده هفت ویژگی قابل تامل دارد. ویژگی اول اینکه، وابستگی بودجه پایتخت به درآمد حاصل از ساخت وساز باعث شده برای سال آینده پروژه جدیدی تعریف نشود و اولویت های هزینه ای شهر براساس کمبود منابع و درآمدها تعریف شود. ویژگی دوم لایحه بودجه نیز این است که اولویت نخست برخلاف سال های گذشته که به ساخت ابرپروژه های شهری مثل تونل و بزرگراه های دو طبقه اختصاص داشت به نظافت شهر داده شده است. ویژگی سوم هم این است که خرج تراشی برای شهر در سال آینده با دستور شهردار ممنوع اعلام شده است. توسعه حمل و نقل عمومی نیز که اولویت ماقبل آخر از میان ۶ اولویت کاری مدیریت شهری قرار گرفته ویژگی چهارم قابل تامل لایحه بودجه سال آینده است. ویژگی پنجم نیز این است که سهم درآمدهای نقد در بودجه با ۴.۵ واحد درصد کاهش به ۶۰ درصد رسیده در حالی که باید سقف درآمدهای غیرنقد طبق برنامه برنامه پنج ساله دوم شهرداری از ۳۵ درصد تجاوز نکند. این سقف برای سال آینده معادل ۴۰ درصد تعیین شده است. ششمین ویژگی لایحه بودجه سال آینده نیز این است که ظاهر بودجه شهرداری انقباضی و با رشد خفیف تنظیم شده است اما باطن بودجه از رشد ۲۴ درصدی بزرگ ترین منبع درآمدی شهرداری (ساخت وساز) حکایت دارد. نهایتا ویژگی هفتم قابل تامل لایحه بودجه ۹۵ شهرداری در میزان رشد بودجه خلاصه می شود. به این معنی که میزان رشد منابع و درآمدهای بودجه شهرداری هم نسبت به لایحه بودجه ۹۵ کل کشور و هم نسبت به برنامه پنج ساله دوم شهرداری کمتر است. براساس برنامه پنجم دوم شهرداری تهران بودجه سال ۹۵ اداره شهر تهران باید معادل ۲۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تنظیم می شد. در واقع مرور ۱۱ سال نظام بودجه ریزی شهرداری تهران در فاصله سال های ۸۵ تا ۹۵ نشان می دهد تحت تاثیر تامین مالی پایتخت از محل عوارض ساخت وساز همواره دخل و خرج شهر تهران از شوک های رکود و رونق مسکن متاثر بوده است. به این معنی که در سال های رونق ساخت وساز، بودجه شهرداری متناسب با رشد ساخت وساز افزایش شدید پیدا کرده و در سال های رکود مسکن به همان نسبت افت ساخت وساز، عدد بودجه کاهش پیدا کرده است. به طور مثال در سال ۸۶ که ساخت وساز در تهران حدود ۷۰ درصد رشد می کند منابع و درآمد بودجه شهرداری تهران معادل ۸۳ درصد افزایش می یابد اما در سال ۸۸ که رکود مسکن باعث افت ۴۳ درصدی ساخت و ساز می شود بودجه اداره شهر تهران به شکل انقباضی بسته می شود و فقط ۱۴ درصد رشد می کند. این روند در سال های اخیر نیز مشاهده می شود.طوری که سال ۹۱ که حجم صدور پروانه های ساختمانی رکورد تاریخی به لحاظ تیراژ ثبت می کند بودجه پایتخت معادل ۴۴ درصد رشد می کند.همچنان که افت ساخت وساز طی دو سال اخیر سبب شد تا رشد بودجه اداره پایتخت به صورت تک رقمی بسته شود.

رد ادعای افزایش درآمدهای پایدار شهری

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پس از ارائه گزارش شهردار تهران درخصوص ابعاد لایحه و اظهارات شهردار عنوان کرد: بر اساس برش برنامه سوم لایحه بودجه سال ۹۵ با رقمی حدود ۲۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باید ارائه می شد. در حالی که شهرداری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه واقعی را پیش بینی کرده و بودجه انقباضی را لحاظ کرده است. او با اشاره به رقم درآمدهای پایدار که از سوی شهردار تهران اعلام شد، اظهار کرد: این ادعا را قبول نداریم چراکه براساس اظهارات گذشته مسوولان شهرداری سهم درآمدهای پایدار در سال های گذشته به بالای ۳۰ درصد رسیده بود چطور هم اکنون با این میزان افزایش سهم درآمدهای پایدار شهری به حدود ۲۳ درصد رسیده است؟

او ادامه داد: نکته مهم تر اینکه از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۹۵، ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است که با توجه به تغییرات پیش بینی شده در لایحه برنامه ششم کشور درخصوص نحوه واریز مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها، باید محتاطانه با این موضوع برخورد شود. دبیر با تاکید بر اینکه احتمال کاهش رقم کل لایحه بودجه سال ۹۵ از سوی شورای شهر تهران وجود دارد، تصریح کرد: یکی از نکات مهم دیگر پیش بینی افزایش درآمد از محل تغییر کاربری ها (این رقم در لایحه ۹۵ معادل ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است) برای سال آینده است. با وجود آنکه کسب درآمد از محل تغییر کاربری ها از نظر تعداد کاهش داشته اما از لحاظ متراژ کاهش پیدا نکرده است. او افزود: پیشنهاد می شود با صرفه جویی در سایر ردیف ها نسبت به افزایش بودجه حمل ونقل عمومی در سال ۹۵ با رشد مناسب اقدام شود. هادی ساعی، عضو کمیسیون شهرسازی شورا نیز با بیان اینکه سقف منابع غیرنقد مطابق با برنامه پنج ساله در بودجه باید ۳۵ درصد باشد، گفت: اما در لایحه ارائه شده این سهم ۴۰ درصد پیش بینی شده است. ناصر امانی، معاون شهردار تهران درخصوص علت افزایش سهم منابع غیرنقد در بودجه سال آینده گفت: منابع غیرنقد امکان مانور مالی بیشتری را به مدیریت شهری می دهد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir