بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 بهمن 1394      11:14

انقلاب آتی صنایع خودروسازی

صنعت خودرو نقشی بسیار مهم و پر رنگ در انقلاب صنعتی چهارم ایفا خواهد کرد. شرکت جنرال موتورز، به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در این صنعت، به دنبال آن است تا با همکاری با دیگر صنایع، مسئله جابه جایی افراد و آینده آن را تعریف و راهبری کند

اقتصاد ایرانی: پیشرفت در حوزه فناوری، به ندرت با آهنگی یکنواخت رخ می دهد  و این پیشرفت ها با جهش و ضرب آهنگی تند صورت می پذیرد.

برای نمونه، مخابرات و ارتباط از راه دور، از تلگراف به تلفن، از کابل های مسی به کابل های نوری، از آنالوگ به دیجیتال، از وایرلس به ماهواره، تغییر و جهش کرد. عکاسی از «کلیشه های داگر» (daguerreotypes) به لوح های شیشه ای، از فیلم به دیجیتال و نیز از سیاه و سفید به رنگی تغییر یافت.

تقریباً ، این روند در عرصه های دیگر نیز صادق بوده به طوری که هر جهش و ابتکاری، دری را به روی نوآوری های نوین گشوده که صنعت و گاه جامعه را با تغییرات چشمگیر مواجه ساخته است.

امروز، ما در صنعت خودروسازی، در آغاز چنین روند و انقلابی هستیم؛ روندی که بخشی از فرایند بزرگتر «انقلاب صنعتی چهارم» است. این مسئله، محور نشست امسال سالانه مجمع جهانی اقتصاد در«داووس» سوئیس بود.

در صنعت خودرو، این تغییرات چشمگیر نشأت گرفته از همگرایی ها و درهم تنیدگی های نوآوری ها و پیشرفت در علم ارتباطات، الکترونیک و نیز نیازهای متغیر مشتریان است. این امر، به خودروسازانی همچون «جنرال موتورز»، این امکان را می دهد تا به طور شگرفی خودروهایی امن تر، پاک تر، هوشمندتر، و کم مصرف تر برای مشتریان شان در همه بازارهای دنیا تولید کند.

 

خودروی بنزینی شما، از این پس به گذشته تعلق خواهد شد

ما در حال فاصله گرفتن از صنعتی هستیم که برای یکصد سال بر خودروها و وسایل نقلیه ای متکی بود که با با استفاده از علم مکانیک کنترل شده و مبتنی بر سوخت فسیلی بوده اند و به سمت خودروهایی حرکت می کنیم که با استفاده از نیروی برق حرکت کرده و از منابع متعدد انرژی به عنوان سوخت استفاده می کنند. نویسنده این مقاله بر این باور است که طی ۵ تا ۱۰ سال آینده تغییرات در صنعت خودروسازی بیش از تغییرات در ۵۰ سال گذشته خواهد بود و به ما این امکان را خواهد داد تا بتوانیم خودروهایی بسازیم که بهتر، قویتر، پایدارتر و جذابتر از همیشه اند.

پیشرفت های شگرف در عرصه فناوری های تولید باتری، ساخت خودروهای الکتریکی را ممکن نموده است. استفاده از الکتریسیته و انرژی برق، ریشه بسیاری از پیشرفت ها در تأمین امنیت خودروست. با یکپارچه ساختن دوربین ها، رادارها و حسگرهای پیشرفته، خودروهای امروزی از طیف وسیعی از فناوری های هوشمندی همچون «شناسایی نقطه کور»، «سیستم های هشدار تصادف» و «سیستم های کنترل بهینه سرعت» و «ترمز آنی»  برخوردار خواهند بود که می تواند حتی بر خلاف خواست راننده خودرو را به طور اتوماتیک متوقف سازد.

به واسطه فناوری ای همانند سیستم موسوم به «OnStar» در صنایع شرکت خودروسازی «جنرال موتورز»، یکی از جذابترین پیشرفت ها در توسعه صنعت خودرو، ارتباطات و اتصالات است. این سیستم که از سال ۱۹۹۶ معرفی شده به بیش از یک میلیارد درخواست مشتریان پاسخ داده است؛ از خرابی خودرو گرفته تا بازیابی و بازستانی خوروی به سرقت برده شده، تا باز کردن قفل از راه دور و تا تشخیص خرابی خودرو. تا پایان سال جاری، جنرال موتورز ۱۲ میلیون خودروی مجهز به این سیستم «اتصال» را در چهار قاره جهان خواهد داشت.

هنگامی که خودروی شما با دیگر خودروها «صحبت می کند» تا از بروز تصادف جلوگیری کند

علاوه بر این، ما پیشگام سیستم ارتباطی وایرلس 4G هستیم. این امر به خودروها اجازه می دهد تا مانند یک سیستم وای-فای در آنِ واحد، به هفت خودروی دیگر متصل شوند. می توان گفت که این خودروها همچون دستگاه های ارتباطی و موبایل ها هستند. تا کنون، بیش از ۲ میلیون خودرو مجهز به فناوری وایرلس 4G روانه جاده های اروپا، آسیا و آمریکای شمالی شده اند. تا پیش از سال ۲۰۲۰، انتظار می رود که بیش از ۷۵ درصد حجم تولیدات صنعت خودرو به این سیستم مجهز باشند.

این اتصالات هنگامی جذاب تر می شوند که خودروی شما به خودروهای دیگر و حتی به بزرگراهی که در آن طی مسیر می کنید، متصل گردد. ارتباط «خودرو به خودرو» (V2V, or vehicle-to-vehicle ) ، این امکان را به خودروها می دهد تا از طریق سیستم وای-فای، به یکدیگر متصل شوند و اطلاعاتی از قبیل سرعت خودرو، مسیر حرکت و جریان ترافیک و شرایط راه و اوضاع جوی، را به اشتراک بگذارند.

اگر خودرویی توقف آنی داشته باشد یا اینکه در خطر و در معرض برخورد با دیگر خودروها باشد، همه ماشین های اطراف آن، در کسری از ثانیه، از این امر مطلع خواهند شد. سیستم اتصال «خودرو به خودرو»، قادر خواهد بود تا وسایل نقلیه ای که در اطراف و گوشه کنار، بر فراز بلندی ها، و به همین ترتیب خودروهایی که خارج از دید راننده هستند را شناسایی و کشف کند. برخی از سیستم ها حتی بخشی از کنترل فرمان و یا ترمز را در دست خواهند گرفت تا به راننده کمک کنند از بروز تصادف جلوگیری شود.

نجات جان ۳۳ هزار نفر طی یکسال تنها در آمریکا

بنا به گزارش سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی، تصادفات جاده ای، سالانه رقمی معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی برای کشورها هزینه دارد. سیستم اتصال «خودرو به خودرو»، به طور چشمگیری این هزینه ها را کاهش خواهد داد. وزارت راه وترابری آمریکا برآورد کرده که اتصال «خودرو به خودرو» می تواند سوانح ترافیکی که در حال حاضر در جاده های آمریکا رخ می دهد را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. تصادفات و سوانحی که در سال ۲۱۰۴ میلادی جان نزدیک به ۳۳ هزار تن را گرفته است.

گام بعدی در اتصالات، سیستمی موسوم به اتصال «خودرو به زیرساخت» (V2I, or vehicle-to-infrastructure) است. در حال حاضر، گرفتگی و ازدحام ناشی از ترافیک شهری هزینه های میلیارد دلاری را در قالب هدر-رفت سوخت و نیز بهره وری و تولید، به جوامع و کشورها تحمیل می کند. این در حالی است که مشکل مذکور هر روز عمیق تر می شود. بنا به بر آوردهای سازمان ملل متحد، جمعیت شهرنشین جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶.۳ میلیارد نفر خواهد رسید؛ رقمی که هم اینک ۳.۹ میلیارد نفر است. در این وضعیت، سیستم ارتباطی مذکور می تواند یاری بخش باشد.

اگر خودروها به بزرگراه های هوشمند و چراغ های راهنما متصل باشند، و اگر به سیستم های بسیار دقیق راهبری ترافیکی روزآمد متصل باشند، تا حد زیادی می توان از گر ه های ترافیکی در شهرها کاست. که این امر به سیستم حمل ونقل و حرکت روان و امنیت بیشتر کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه بر این ها، پیشرفت شتابان فناوری های هوشمندِ مرتبط به هم، فراهم کننده زیرساخت ها و بنیان ها برای خودروهای هوشمندی است که رانندگی را امن تر و سریع تر می کنند.  برای نمونه، «کادیلاک»، در حال توسعه «سوپر کروزهایی» است که تا حد زیادی هوشمندند و راننده را قادر می سازد تا بدون دخالت دست و گرفتن فرمان خودرو، در بزرگراه ها و حتی در ترافیک های سنگین، ماشین را راهبری کند.

دیر یا زود، جنرال موتورز و دیگر شرکت های خودروسازی، اتومبیل هایی را تولید و ارائه خواهند کرد که هوشمند و «خودکنترل» اند- ماشین هایی که خودشان، خودشان را می رانند. صنایع جنرال موتورز، در اواخر سال جاری در «مرکز فناوری» این شرکت واقع در «وارن» در ایالت میشیگان، ناوگانی از خودروهای خود-کنترلی را مورد آزمایش قرار خواهد داد.

آینده «کرایه خودرو» برای مدت محدود

 علاوه بر بسیاری از پیشرفت های تکنولوژیک که صنعت خودروسازی امروز را احاطه کرده است، بسیاری از تغییرات اجتماعی دیگر مانند شهرنشینی، توسعه پایدار و «اقتصاد اشتراکی» (sharing economy) وجود دارند که شیوه و نحوه کاربری مشتریان در استفاده از اتومبیل ها را تغییر می دهد. شرکت جنرال موتورز، برنامه های کرایه خودرو برای مدت محدود را در شهرهای فرانکفورت، شانگهای و نیویورک آغاز کرده است. این شرکت اوایل ماه ژانویه پیش، توافقنامه ای راهبردی با شرکت «لیفت» (Lyft ) که بیشترین و سریع ترین رشد را در زمینه کرایه خودرو برای مدت محدود در آمریکا دارد، منعقد کرد تا طی آن شبکه یکپارچه ای از کرایه خودروهای خودکنترلی ایجاد کند. این شرکت بر این باور است که تقارن و تلاقی کرایه خودرو و ساخت خودروهای خودکنترلی، به همراه بالا بردن امنیت، کاهش ترافیک، و افزایش آزادی حمل ونقل، فرصت های بزرگی را در اختیار همگان، به خصوص افراد کهنسال و معلول قرار می دهد.

امروز صنعت خودرو، شتابان تر از آهنگی که در ۱۰۰ سال اخیر داشته، در حال تغییر است. بسیاری از جنبه های آن صنعت سنتی در حال فروپاشیدن و شکسته شدن است.  شرکت جنرال موتورز بر این باوراست که این امر فرصت های هیجان انگیز جدیدی را در برابر بشر امروزی قرار می دهد. این شرکت بر آن است تا با توسعه خودروهایی که تصادف نمی کنند و آلودگی ندارند، حجم ترافیک را کاهش داده و با تولید خودروهایی که مردم را به یکدیگر و نیز به مکان ها، متصل و مرتبط نگه می دارند اقداماتی را انجام دهد که برای حفظ جان ما و زندگی مان از اهمیت بالایی برخوردارند.

صنعت خودرو نقشی بسیار مهم و پر رنگ در انقلاب صنعتی چهارم ایفا خواهد کرد. شرکت جنرال موتورز، به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در این صنعت، به دنبال آن است تا با همکاری با دیگر صنایع، مسئله جابه جایی افراد و آینده آن را تعریف و راهبری کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir