بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1391      12:28

همه پول‌هایی که برای مردم خودرو نشد!

پیش‌فروش خودرو آغاز شد... شرایط ویژه پیش‌فروش خودروهای... بهای قیمت خودروها به زودی کاهش می‌یابد... اولتیماتوم وزیر به خودروسازان... این‌ها همه تیتر اخباری است که این روز‌ها از خروجی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ تیترهایی که البته شاید در نگاه اول رضایت بخش باشند، اما دیگر در دل دردمند مصرف کننده ایرانی خودرو، تأثیری ندارد، زیرا واقعیت چیز دیگری است.

به گزارش «تابناک»، اگر گمان می کنید با تصویب قیمت گذاری خودرو با نرخ ارز مبادلاتی و رسیدن قیمت خودرو های «بومی» و ۹۸ درصد تولید داخل، دیگر همه چیز تمام است و افزایش قیمتی نخواهید داشت و بهای خودرو متعادل می شود و خودروسازان افزایش عرضه داده اند و بازار آزاد جمع می شود و می توانید به آسانی خودروهایی با استاندارد دو دهه پیش را با بهای خودروهای روز و استاندارد دنیا تهیه کنید و از رانندگی با آن ها لذت وافر ببرید اشتباه می کنید! خودروسازان هنوز به دنبال دریافت تسهیلات میلیاردی از دولت هستند! و البته... .

این روز ها فشار انتقادات بر خودروسازان و انحصار خودرو در کشور بسیار زیاد است. نه مصرف کننده ایرانی و نه کار شناسان این شرایط را در صنعت خودرو شرایطی عادلانه نمی دانند. اما خودروسازان هم بیکار نیستند و با مصاحبه ها و گفت وگوهای خبری برای افزایش عرضه ای که عملاً شاهدی از آن در دست نیست، سعی در خنثی کردن این حجم از انتقاد دارند. 

انجمن خودروسازان کشور، این روز ها بسیار از این دست از مصاحبه ها دارد. امروز نیز احمد نعمت بخش دبیر این انجمن در گفت وگویی عنوان کرده که نمایندگان به جای انتقاد از مصوبه جدید، پیگیر تسهیلات دو هزار میلیاردی خودروسازان باشند! 

وی گفت: از نمایندگان می خواهیم به گونه ای عمل نکنند که صنعت خودرو به دلیل ادامه یافتن وضعیت زیان دهی تعطیل شود. در آن صورت مصرف کنندگان بسیار بیشتر از شرایط کنونی متضرر خواهند شد. 

طبیعتاً این گفت وگو ها نشان از آن دارد که حتی مصوبه عجیب و غریب دولت و حمایت عاجلی که حامی بی چون و چرای صنعت خودرو از خودروسازان کرده، عطش سیری ناپذیر صنعت خودروی کشور را ارضا نکرده و هنوز بحث بر سر دریافت تسهیلات است. 

از سویی حال که نعمت بخش در گفت وگوی خود گفته که در صورت تعطیلی صنعت خودرو مصرف کننده بیشتر متضرر می شود، باید پرسید چرا؟ 

مسلماً در صورت تعطیلی صنعت خودروی کشور (البته صرف نظر از ضرر و زیانی که کشور به دلیل بیکاری افراد شاغل در این صنعت و صد البته زیانی که به دلیل حمایت در چند دهه از صنعتی داده که اکنون هم بی شباهت به ورشکسته نیست) حداقل مصرف کننده ایرانی متضرر نخواهد شد، زیرا تقاضای خودرو در کشور به اندازه ای است که واردات آزاد و با تعرفه پایین خودرو بتواند پاسخگو باشد. یا آن که خودروسازان گمان می کنند، اگر صنعت خودرو در کشور نباشد، واردات هم نخواهد بود؟! 

راستی چه خبر از پیش فروش؟ 

از سویی این روز ها خبر آغاز پیش فروش خودرو در کشور از سوی خودروسازان شنیده می شود. اما کدام پیش فروش؟ بگذارید سری به سایت این خودروسازان بزنیم تا بهتر متوجه شویم:
 

""

""


 

این تنها چند مورد از شرایط پیش فروش است. در خصوص همه خودروهایی که خودروسازان پیش فروش می کنند، این شرایط تقریباً درست است و موعد تحویل بیش از چند ماه. با این شرایط چگونه بازار خودرو باید متعادل شود؟

از سویی گویا قرار است دوباره شاهد افزایش قیمت رسمی خودرو ها باشیم، زیرا در شرایط پیش فروش دقیقاً قید شده که مابه التفاوت بها در زمان تحویل یا فرستادن دعوت نامه محاسبه و دریافت خواهد شد. 

حتی و حتی نکات جالب تری از پیش فروش خودروسازان می توان پیدا کرد که خود روز ها تفکر و تأمل و طنز و گریه را با هم می طلبد. کافی است، نگاهی به چند نمونه از پیام های فرستاده شده مخاطبان تابناک بیندازید:

""

""

""

""

این مشت نمونه خرواری از پیام های بینندگان تابناک است. با همه این تفاسیر، آیا باید از پیش فروش خودروهای خودروسازان خوشحال بود؟

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir