بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 25 بهمن 1394      14:27

نوسازی ناوگان ایران پس از لغو تحریم‌ها

دهه ها تحریم موجب شده تا شرکت ایران ایر یکی از قدیمی ترین ناوگان های هوایی را در جهان داشته باشد. ایران ایر و ۱۵ شرکت هواپیمایی دیگر که به خاطر تحریم ها اجازه سفارش هواپیماهای غربی را طی سه دهه گذشته نداشته، عمر هواپیماهای منسوخ و قدیمی خود را با تامین قطعات لازم از بازار سیاه، ادامه داده اند.

اقتصاد ایرانی: دهه ها تحریم موجب شده تا شرکت ایران ایر یکی از قدیمی ترین ناوگان های هوایی را در جهان داشته باشد، و به موزه ای از هواپیماهای قدیمی مانند یک فروند بوئینگ ۷۴۷ با عمر ۳۹ ساله تبدیل شود، این تنها هواپیما از این نوع در جهان است که در هنوز در حال فعالیت است.

ایران ایر و ۱۵ شرکت هواپیمایی دیگر که به خاطر تحریم ها اجازه سفارش هواپیماهای غربی را طی سه دهه گذشته نداشته، عمر هواپیماهای منسوخ و قدیمی خود را با تامین قطعات لازم از بازار سیاه، ادامه داده اند. نتیجه قابل پیش بینی است: ۳۷ سقوط هواپیماهای ایرانی از آغاز قرن و کشته شدن بیش از ۹۰۰ نفر.

این بر خلاف پس زمینه جدی است که تهران میزبانی یک همایش بین المللی در صنعت حمل و نقل هوایی را در ماه ژانویه بر عهده داشته است، همایش حمل و نقل هوایی ایران، نخستین کنفرانس بین المللی از زمان لغو تحریم های هسته ای. عباس آخوندی وزیر حمل و نقل ایران این همایش را با دعوت از شرکت های خارجی از همه کشورها؛ افتتاح کرد تا به نوسازی صنعت هواپیمایی ایران کمک کنند. در عرض چند روز ایرباس اعلام کرد که سفارش ۱۱۸ فروند هواپیمای جدید را از ایران ایر دریافت کرده است، یک معامله شیرین برای این شرکت اروپایی که شامل آموزش، تعمیر و نگهداری، ناوبری هوایی و توسعه نظارتی بوده است. این سفارش شامل ۱۲ فروند ایرباس ای ۳۸۰ بوده است. ایران ایر همچنین با خرید ۲۰ موتور توربو پراپ از شرکت ای تی آر موافقت کرده است. شرکت بوئینگ آمریکا هنوز سفارشی را دریافت نکرده است ولی با توجه به نیاز ایران به ۵۰۰ فروند هواپیما طی ده سال آینده ، این مساله هنوز امکان دارد. جالب تر از مقیاس قرارداد ایرباس با ایران، روند برنامه ریزی شده برای تحویل است. اصغر فخریه کاشان معاون وزیر حمل و نقل گفت: سفارش تا سال ۲۰۲۲ میلادی به طور کامل تحویل ایران داده خواهد شد. اگر چنین چیزی درست باشد، به این معنی است که ایران ایر اندازه ناوگان عملیاتی خود را در کمتر از یک دهه چهار برابر خواهد کرد.

این یک نقشه راه بلندپروازانه برای ایران ایر است تا با شرکت های هواپیمایی بزرگ خلیج فارس که طی دهه های گذشته در قطر و امارات نفوذ زیادی داشته اند، رقابت کند.

این شاید اخباری برای مدیریت ایران ایر باشد که گفته است آنها می خواهند برنامه فعلی ما را به مدت ۳ سال حفظ کنند در حالی که بر مدرنیزه کردن سامانه های آنها تمرکز دارند. مدیران سایر شرکت های هواپیمایی ایران نیز به همان اندازه محتاط هستند، بر لزوم آموزش مجدد خلبانان و مهندسان برای نسل جدید هواپیماها تاکید دارند. خطوط هوایی آسمان، بزرگترین شرکت داخلی ایران، استفاده از هواپیماهای اجاره ای و استفاده از هواپیماهای دست دوم را یک راهکار عملی تر در کوتاه مدت می داند. اینجا نیز مشکلاتی وجود دارد: چارچوب قانونی که شرکت ها بتوانند هواپیماهای اجاره ای را در مالکیت خود قرار دهند، در ایران آزمایش نشده است. زیر ساخت های فرودگاهی نیز دیگر نگرانی است. رشد سریع مسافر فشار بر فرودگاه بین المللی امام خمینی را افزایش داده است که ترافیکی کمتر از یک دهم فروگاه بین المللی دوبی دارد. محدودیت های شدید صدور روادید باید لغو شود. در حوزه سیاسی، تهدید تحریم ها که ممکن است در صورت نقش توافق هسته ای، دوباره اعمال شود، و دولت بالقوه متخاصم آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال، می تواند نگرانی های بزرگی باشد که همه چیز را از بین ببرد.

علی رغم چالش ها، تمل کوتیل رئیس خطوط هوایی ترکیه می گوید، تعداد مسافران در تهران می تواند طی یک دهه از دوبی نیز بیشتر شود اگر آنها ابزار لازم را داشته باشند. وی افزود: تهران از نظر جغرافیایی بهتر از دوبی برای برخی توقف های هوایی اروپا به شرق و جنوب آسیا به شمار می رود. خطوط هوایی ایران نیز پس از دهه ها تحریم برای ورود به بازار بین المللی آماده تر هستند و هزینه های خود را کاهش داده اند و به دنبال راهکارهای خلاقانه برای چالش های غیر عادی هستند.

منبع: اکونومیست


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : ایران ایر
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir