بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 16 اسفند 1394      10:59

روند ۱۸ ساله تحقق اعتبارات طرح های عمرانی

نسبت عملکرد عمرانی به هزینه‌ای روند نزولی طی دوره ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۴ داشته و از ۴۵ درصد در سال ۱۳۷۶ به ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده، بنابراین در سال ۱۳۹۴ به ازای هر ۱۰ واحد اعتبار هزینه‌ای، ۱.۶ واحد اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شده است.

اقتصاد ایرانی: یکی از اصلی ترین کانال های سرمایه گذاری دولت در ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی و خدماتی در کشور، طرح های تملک دارایی های سرمایه ای است و هر ساله حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص می دهد. با این حال، با توجه به عدم وجود فرآیند و بستر مناسب برای اجرا و بهره برداری، نتایج مورد نظر حاصل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در میان انبوه مشکلاتی که طرح های عمرانی با آن روبه رو است، کمبود اعتبار یکی از عوامل در ناکارآیی این فرآیند عنوان میشود. گزارش و آمار و ارقام ۱۸ سال گذشته موید این موضوع است؛ به طوری که طی سال های مذکور حدود ۶۹ درصد از اعتبارات عمرانی محقق شده است. این درحالی است که درصد تحقق اعتبارات هزینه ای به طور متوسط ۹۷ درصد بوده است.

همچنین نسبت عملکرد عمرانی به هزینه ای روند نزولی طی دوره ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۴ داشته و از ۴۵ درصد در سال ۱۳۷۶ به ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده، بنابراین در سال ۱۳۹۴ به ازای هر ۱۰ واحد اعتبار هزینه ای، ۱.۶ واحد اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای پرداخت شده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بودجه طرح های تملک دارایی های سرمایه ای حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ با توجه به بیش برآورد منابع دولت در صورت عدم تحقق پیش بینی های مبتنی بر فروض در نظر گرفته شده در بخش های مختلف منابع (درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی)، منابع در دسترس برای اختصاص به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای کاهش یافته و اعتبارات در نظر گرفته شده به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص نخواهد یافت.

البته به این موضوع چندی پیش غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی اشاره کرده و گفته بود: «به طور معمول بودجه های دولت به دو بخش بودجه عمومی و بودجه عمرانی تقسیم می شود. همواره اولویت خرج کردن با بودجه عمومی و هزینه های جاری است؛ یعنی پروژه های عمرانی از نظر اهمیت در درجه دوم قرار می گیرد، چون حقوق کارمند را نمی شود نداد و ۶۰، ۷۰ درصد هزینه های عمومی دولت نیز هزینه پرسنلی است.»

به گفته وی، «بر این اساس، وقتی درآمد نفت کاهش می یابد، اولین فشار روی بودجه های عمرانی خواهد بود و دولت هر چه کم بیاورد، به ناچار از بودجه عمرانی می زند. در دو سال گذشته هم با وجود این که دولت تلاش کرد مبلغی را به بودجه عمرانی تخصیص دهد، اما آن موفقیتی که انتظار داشت، صورت نگرفت.»

سلامی عنوان کرده بود: «در حال حاضر می گویند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است تا طرح های عمرانی تکمیل شود. این نشان دهنده دو مساله است؛ یکی این که اصلا انتخاب و شروع برخی طرح ها غیرکارشناسی بوده و این موضوع به دولت های قبل مربوط می شود. مساله دوم هم این است که درآمدهایی که دولت روی آن حساب کرده که طرح های عمرانی را تکمیل کند، محقق نشده است.»

با این وجود، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ حدود ۵۹۷ هزار میلیارد ریال است. این اعتبارات نسبت به رقم مشابه در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ که حدود ۴۷۴ هزار میلیارد ریال بود، ۲۶ درصد افزایش یافته است. همچنین سهم آن نسبت به بودجه عمومی ۱۹.۴ درصد است و نسبت به پیش بینی عملکرد بودجه سال ۱۳۹۴ که ۲۴۸ هزار میلیارد ریال بود، حدود ۲.۴ برابر شده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir