بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردين 1395      14:47

خارجی‌ها به بازار IT ایران رسیدند

اقتصاد ایرانی: برداشته شدن تحریم ها فرصتی را برای کمپانی ها و سرمایه گذاران غربی ایجاد کرده تا دوباره وارد صنعت کشورمان شوند، اما ورود به بازار ایران همچون گذشته محدود به صنعت نفت و گاز و خودروسازی نیست، بلکه عرصه فناوری نیز با سودی سرشار به یکی از مقاصد سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است. حال وب سایت TechCrunch در گزارشی به فرصت سرمایه گذاری در بازار فناوری ایران پرداخته است.
به گزارش تعادل، بی تردید صنعت فناوری این روزها حرف اول را در اقتصاد جهانی می زند. تکیه زدن کمپانی های فعال در حوزه فناوری به رده های بالای با ارزش ترین کسب و کار های جهان شاهدی بر این مدعی است. این موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران خارجی پس از برداشته شدن تحریم ها، علاوه بر صنایع سنگین که همیشه مقصد خوبی برای سرمایه گذاری بوده، گوشه چشمی نیز به حوزه فناوری در کشورمان داشته باشند، به طوری که در ماه های اخیر اخباری در مورد ورود سرمایه گذاران روس به این حوزه منتشر شده و حتی شاهد خریداری بخشی از سهام یکی از اصلی ترین شتاب دهنده های داخلی به عنوان سهامدار چندین کمپانی فناوری در ایران بودیم.
کسب و کارهای نوپا که استارت آپ خوانده می شوند، در سال های تحریم ترقی خوبی در کشورمان داشته و در مسیر خودکفایی پیش رفته اند، به طوری که تقریبا می توان صنایع فناوری را در ایران جزو قوی ترین صنایع در منطقه خواند. براساس آمار ارائه شده بیش از ۳۹ درصد از ایرانی ها در هر ماه حداقل برای یک بار از فروشگاه های اینترنتی خرید می کنند. این آمار برگرفته از تحقیقی است که تک کرانچ در فاصله ۲۳ تا ۲۸ ژانویه با جمع آوری اطلاعات از 132/1 نفر کسب کرده است.
با بررسی جزییات آمار ارائه شده می توان دید که حداقل ۲۳درصد از ایرانی ها در ماه برای یک بار، ۱۶ درصد در هفته یک بار و ۵درصد به صورت روزانه به خرید از فروشگاه های ایرانی مشغول هستند. شرکت کنندگان در این تحقیق در مورد اجناس و سرویس های آنلاین خریداری شده نیز پاسخ هایی را ارائه کرده اند. براساس اطلاعات ارائه شده، ۳۴ درصد از خرید ایرانی ها در طول سه ماه مربوط به اپلیکیشن و سرویس های دیجیتال، ۲۷ درصد برای خرید بلیت به صورت آنلاین و ۲۳ درصد برای خرید بازی ها از سرویس های آنلاین بوده است. همچنین ۲ درصد از خریدهای صورت گرفته نیز مربوط به گجت ها و لوازم الکترونیک است.
هر چند برداشته شدن تحریم ها می تواند فرصتی را برای حضور رسمی کمپانی هایی نظیر اپل، گوگل و آمازون ایجاد کند، اما همین تحریم ها باعث شد تا خلایی ایجاد شود که نتیجه آن تولید کمپانی هایی بومی داخلی در ایران بوده است.
پس از اپلیکیشن ها و نرم افزار، البسه رتبه دوم با ۲۳ درصد، بلیت انواع گردهمایی ، کنسرت و سینما با ۱۹ درصد و خرید گجت های الکترونیکی ۱۷ درصد از خرید آنلاین سهم دارند. به گفته تک کرانچ، انتظار می رود در ۶ ماه آینده با ورود سرمایه گذاران غربی، میزان خرید های آنلاین گجت های الکترونیک به ۶۵ درصد، اپلیکیشن و نرم افزار به ۴۳ درصد، بلیت های سفر به ۲۷ درصد، بازی ها به ۲۵ درصد و البسه به ۲۱ درصد افزایش پیدا کند.
اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که با ورود برند های بیشتر به بازار ایران، تنوع محصولات در کنار گزینه های مختلف از برند های مختلف افزایش پیدا می کند. همان طور که می دانید، در سال های اخیر تعداد فروشگاه های آنلاین با تمرکز روی فروش لباس بسیار افزایش یافته و هر یک از این فروشگاه ها برند های مختلفی را برای عرضه انتخاب کرده اند.

مشکلات خرید آنلاین

به گفته یTechCrunch، یکی از نگرانی های سرمایه گذاران خارجی، تقلب در انجام پرداخت ها است. البته سیستم بانکی ایران به اندازه یی قدرتمند است که توانایی کنترل این موارد را داشته و تاکنون موارد بسیار کمی از تقلب و کلاهبرداری در فروشگاه ها رویت شده است. تک کرانچ میزان خرید های صورت گرفته توسط کارت های بانکی را در ایران بسیار جالب توجه خوانده است. اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که بیش از ۸۷ درصد از خرید های صورت گرفته در فروشگاه ها با استفاده از کارت های بانکی و اعتباری صورت می گیرد که به شبکه شتاب متصل هستند. این کارت ها را می توان برای انجام خرید های آنلاین نیز مورد استفاده قرار داد.
آمارهای ارائه شده نشان از این دارند که ۲۰ درصد از افرادی که روزانه از فروشگاه های آنلاین خرید می کنند، کارت های اعتباری را برای پرداخت مورد استفاده قرار می دهند. این آمار برای افرادی که هر هفته و هر ماه یک بار اقدام به خرید آنلاین می کنند شامل ۲۴ و ۲۸ درصد از خریدهای آنلاین صورت گرفته با کارت های شتاب است.
با وجود اینکه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین در تهران متمرکز شده اند، اما تمام افراد در اقصی نقاط کشور قادرند به کالاها و سرویس هایی دسترسی پیدا کنند که پیش از آن قادر به خرید آنها در شهر خود نبودند.
یکی دیگر از موارد جالبی که TechCrunch به آن اشاره کرده، استفاده از کارت های اعتباری متعلق به بانک ها و موسسات اعتباری غربی است. براساس آمار های ارائه شده بیش از ۱۱ درصد از ایرانیان دارای کارت های اعتباری غیر ایرانی نظیر ویزا و مسترکارت هستند. کارت های اعتباری اینچنینی را می توان به صورت پیش پرداخت از سایر کشور ها تهیه کرده یا درصورت داشتن ملیت کشوری دیگر، به آنها دسترسی پیدا کرد. باید دید که ورود سرمایه گذاران غربی در کنار ورود برند های معتبر دنیای فناوری به بازار فناوری کشور، چگونه می تواند باعث پیشرفت کیفی و کمی کسب و کار آنلاین در ایران می شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir