بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1395      12:40

کدام طرف برنده همه‌پرسی انگلیس خواهد شد؟

تنها چند هفته زمان باقی مانده است که انگلیس در خصوص ترک یا عدم ترک اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد، تصمیمی که می تواند تبعات دراماتیک اقتصادی و سیاسی به همراه داشته باشد.

اقتصاد ایرانی: تنها چند هفته زمان باقی مانده است که انگلیس در خصوص ترک یا عدم ترک اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد، تصمیمی که می تواند تبعات دراماتیک اقتصادی و سیاسی به همراه داشته باشد. به نظر می رسد کل این پروسه شبیه یک اقدام برای رای دهندگان بریتانیایی است که تاکنون ۷ هفته مبارزات انتخاباتی را تحمل کرده اند.

اخیرا بحث و مناظره ای در سی آی پی آر برگزار شد، نه درباره مسائل کمپین، بلکه درباره اینکه چگونه طرف های مختلف می توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند. برای طرفداران خروج از اتحادیه اروپا اندی ویگمور رئیس ارتباطات برای ترک اتحادیه اروپا و برای طرفداران ادامه عضویت در اتحادیه اروپا نیز لوسی توماس از "انگلیس در اروپا قوی تر است" در این مناظره شرکت داشتند.

در این میزگرد همچنین دبورا ماتینسون مشاور راهبردی و آنتونی هیلتون روزنامه نگار باسابقه اقتصادی نیز حضور داشتند. در اینجا به برخی دیدگاه ها که در این بحث مطرح شده اشاره می شود:

۱: بسیاری از مردم بریتانیا هنوز احساس دورافتادگی از کمپین می کنند. خانم ماتینسون دریافته است که بسیاری از مردم هیچ ایده ای نسبت به اصطلاح خروج انگلیس از اروپا ندارند. آنها واقعیت هایی می خواهند تا به انها کمک کند تا تصمیم خود را بگیرند، ولی نسبت به سیاستمداران و حقایقی که قرار است بگویند، بدگمان هستند. آنها می دانند که کسب و کارهای بزرگ از باقی ماندن در اروپا حمایت می کنند ولی می دانند که خودشان چگونه تحت تاثیر منفی قرار می گیرند.

۲: طرفداران ترک اتحادیه اروپا بیش از یک سال قبل با دونالد ترامپ دیدار کردند. آنها یک راهبرد شبکه های اجتماعی با ۶۶۲ هزار لایک در فیس بوک راه اندازی کرده اند. آنها تنها یک ویدئوی ضد مهاجرت با صدای ترامپ پخش کرده اند.

۳: کمپین خروج احساس می کند که شور و اشتیاق ایجاد شده توسط این کمپین می تواند بر استدلال های منطقی در خصوص اقتصاد که از سوی طرفداران ادامه عضویت مطرح می شود، غلبه کند.

تاحدودی این رویکرد خارج از تحقیقات ماتینسون قرار دارد.

۴ : با این حال خانم ماتینسون می گوید همه پرسی موجب شده تا فهرست نگرانی های مهم رای دهندگان انگلیسی شکل بگیرد و اکنون بسیاری از آنها نگران نتیجه همه پرسی هستند. این نگرانی شاید خبر خوبی برای کمپین باقی ماندن باشد چرا که ترک اتحادیه اروپا یک گزینه خطرناک تر خواهد بود.

۵: آقای ویگمور اذعان می کند که نظرسنجی گروه خصوصی اش نشان می دهد که طرفداران باقی ماندن در اروپا 5 درصد پیشتاز هستند. مانند بسیاری از افراد در میزگرد، وی فکر می کند که کمپین باقی ماندن پیروز خواهد شد. بازارهای شرط بندی نیز همین احساس را دارند. این اطمینان ظاهرا بر این دیدگاه استوار است که مردم از وضعیت کنونی حمایت می کنند آن هم زمانی که مجبور به انتخاب شوند. من استدلالی را شنیدم که برگزاری مناظره ها قبل از رای گیری به کمپین باقی ماندن در اروپا کمک خواهد کرد چرا که بوریس جانسون رهبر کمپین خروج، قصد دارد با ایجاد هیاهو و جنجال مردم را با این کمپین همراه کند.

۶: ولی نگرانی مهم کمپین باقی ماندن در اروپا میزان مشارکت است. تونی هیلتون به شوخی می گوید که هیچ کس بالاتر از ۶۰ سال نباید اجازه شرکت در رای گیری داشته باشد، جوانانی که آینده آنها بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد بیشتر در چشم انداز بین المللی قرار دارند. ولی بسیاری از جوانان شاید در مکان های مناسبی برای رای گیری ثبت نام نکنند.

در مجموع بیشتر نگرانی برای اتفاقات پس از مناظره وجود دارد نه قبل از آن. این تنها به خاطر آن نیست که اکونومیست حامی کمپین باقی ماندن در اروپا است. به خاطر این است که آقای ویگمور شاید راست بگوید. صندوق بین المللی پول، مقام های ارشد دفاعی آمریکا، روسای سابق ناتو رهبران تجاری و اوباما همگی از کمپین باقی ماندن حمایت کرده اند.

کمپین خروج نیز از حمایت مارین لوپن، ولادیمیر پوتین و ترامپ برخوردار است. با وجود این اختلاف، نظرسنجی ها تغییری نکرده است. شاید آنطور که تیم هارفورد استدلال می کند آمار به واسطه سوء استفاده های صورت گرفته، دیگر قابل اعتماد نباشد. شاید رای دهندگان انتقام خود را از نخبگانی که موجب وقوع بحران ۲۰۰۸ شدند، بگیرند. اما هر طرف پیروز همه پرسی ۲۳ ژوئن شود، آینده سیاسی به نظر کریه و زشت خواهد بود.

منبع: اکونومیست


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir