بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 16 خرداد 1395      12:54

کمپین معرفی اقتصاد ایران

اقتصاد ایرانی: محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران همه دلسوزان کشور را دعوت کرد تا با هر ابزاری که در اختیار دارند، برای معرفی اقتصاد ایران به سرمایه گذاران خارجی اقدام کنند. در کمپین رئیس پارلمان بخش خصوصی، استفاده از هشتگ های اقتصادی در شبکه های مجازی مدنظر قرار گرفته است. این اقدام رئیس پارلمان بخش خصوصی واکنشی به کمبود اطلاعات از اقتصاد ایران به زبان های بین المللی است.

به گزارش دنیای اقتصاد، آیا سرمایه گذاران خارجی شناخت کافی از پتانسیل های اقتصاد کنونی ایران دارند؟ به رغم استقبالی که پس از لغو تحریم ها از سوی کشورهای غربی برای ورود به بازار ایران دیده می شود، نتایج به دست آمده از سفر دوره ای اخیر هیات سیاسی-اقتصادی کشورمان به چهار کشور شمال اروپا حاکی از آن است که ایران امروز، آن طور که انتظار می رود به دنیا معرفی نشده است. محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران که این هیات را همراهی کرده است، در پست تلگرامی خود، از جای خالی منابع انگلیسی برای معرفی دوباره ایران می نویسد. یادداشت وی در این شبکه اجتماعی نشان می دهد که بنگاه های خارجی، تصور درستی از وضعیت اقتصادی کنونی ایران ندارند؛ بنابراین لازم است از ابزار مختلف برای معرفی پتانسیل های اقتصادی ایران به دنیا استفاده شود. رئیس پارلمان بخش خصوصی در این باره پیشنهادی را نیز مطرح کرده است. در این پیشنهاد، استفاده از هشتگ های اقتصادی در شبکه های مجازی مدنظر قرار گرفته است. جلال پور، در کانال رسمی تلگرام خود از همه دلسوزان ایران خواسته که با هر ابزاری که در اختیار دارند، به معرفی دوباره اقتصاد ایران به سرمایه گذاران خارجی و تشویق آنها به حضور در بازار ایران اقدام کنند.

در بخشی از این یادداشت تلگرامی جلال پور آمده است: «جای خالی منابع انگلیسی برای معرفی دوباره ایران را به خوبی احساس می کنیم. کاش هرکس که دلش برای کشورش می تپد، با هر ابزاری که می تواند، اقتصاد ایران را دوباره به دنیا معرفی کند. اگر می توانید با #هشتگ در اینستاگرام موج ایجاد کنید. در فیس بوک، در وبلاگ ها و در شبکه های اجتماعی. ایران فعلی نیاز به معرفی دوباره دارد.» وی در پست تلگرامی اش از پرسش های زیادی که در این سفر، در مورد تجارت دوباره با ایران پاسخ داده اند، می نویسد. در بخشی از این نوشته چنین آمده است: «ما در روزهای گذشته به پرسش های زیادی در مورد تجارت دوباره با ایران پاسخ دادیم. حضور دکتر ظریف هم باعث شد این معرفی دوباره، بیشتر به چشم بیاید؛ اما این شرح حال، نیاز به یک نهضت ملی دارد. نظیر کمپین های موفقی که درباره تحریم صورت گرفت. امیدوارم اتاق ها، تشکل ها و نهادهای بخش خصوصی پیشگام نهضتی برای معرفی دوباره ایران شوند.»

وی در پست اخیر خود در اینستاگرام نیز #هشتگ های پیشنهادی اش را معرفی کرده است. وی در این باره می نویسد: «قدم اول این است که هرکس حسابی در شبکه های اجتماعی دارد، با هشتگ #IRANECONOMY یا #INVESTMENTINIRAN یا#IRANMARKET یا #IRANINVESTMENTOPPORTUNITIES یا #IRANECONOMICPROFILE و هشتگ های مشابه به معرفی مقررات تاسیس شرکت، حساب بانکی، قوانین حاکم بر حساب سرمایه، تملک زمین و مسکن، اجازه کار، ویزا، بیمه، مقررات کار و... بپردازد. همین طور می توانید اطلاعاتی درباره متغیرهای کلان مثل نرخ رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ بهره، قیمت انرژی و اطلاعات بازارهای مالی، بازار ارز، انواع ریسک ها و... را به زبان انگلیسی منتشر کنید. حتما توجه داشته باشید که اطلاعات و هشتگ ها باید به زبان انگلیسی باشد.»

به اعتقاد رئیس اتاق ایران، هدف ما باید ایجاد یک جنبش بزرگ درباره معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور باشد. بنابراین هرکس می تواند یک ایده ساده در شهر و منطقه خود را به زبان انگلیسی و با هشتگی فراگیر، عمومی کند. وی اعتقاد دارد چنین جنبشی برای معرفی دوباره ایران، جواب خواهد داد.

بر اساس این گزارش، استفاده از # هشتگ در فضای مجازی، برای راه اندازی یک موج ایرانی در دنیا، در سال ۹۲ در حوزه گردشگری نیز تجربه شده است. «ایران را باید دید» حرکتی بود که از آبان ماه سال ۹۲ آغاز شد. آغازگر کمپین Must See Iran علی عراقچی، از کارمندان سازمان ملل متحد بود؛ وی درخصوص هدف خود از راه اندازی آن کمپین گفته بود: بسیاری از همکاران من به رغم موقعیت شغلی خود، تفاوت ایران (Iran) و عراق (Iraq) را نمی دانستند، بنابراین بر آن شدیم که با راه اندازی یک کمپین، از همه مردم دنیا بخواهیم که تصاویر خود را از جاذبه های گردشگری ایران با هشتگ #MustSeeIran علامت گذاری کنند تا در همه دنیا این عکس ها در دسترس باشد و همه بتوانند چهره واقعی ایران را ببینند. آنچه در این حرکت هشتگی در زمینه گردشگری، جالب به نظر می رسید، استقبالی بود که رسانه های داخلی و خارجی از این طرح داشتند. تا جایی که سرانجام صفحه منتسب به «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، در اینستاگرام نیز از این هشتگ استفاده کرد. موفقیت این تجربه، نشان می دهد موج هایی که در فضای مجازی ایجاد می شوند، در دنیای امروز، می تواند تاثیرگذار باشد.

استقبال از هشتگ های اقتصادی

پیشنهاد محسن جلال پور برای راه اندازی موج معرفی اقتصاد ایران در شبکه های اجتماعی به زبان انگلیسی، با استقبال صاحب نظران اقتصادی و پیشنهادهای تکمیلی آنها برای موفق تر شدن آن نیز روبه رو شده است.

در پی مطرح شدن این پیشنهاد، جمعی از صاحب نظران اقتصادی و مقامات سیاسی در گفت وگو با «اقتصادنیوز»، ضمن استقبال از این پیشنهاد، راهکارهای بهبود اجرای آن را مطرح کرده اند. طهماسب مظاهری، در واکنش به پیشنهاد رئیس اتاق ایران گفته است: این پیشنهاد، مفید و سازنده است. می توان دو موضوع را مطرح کرد که پیشنهاد ایشان را تکمیل کند. اول اینکه در معرفی قابلیت های اقتصاد ایران باید مراقب باشیم که مبالغه نکنیم. تفاوت ظرفیت های بالقوه با واقعیات موجود را حتما ملاحظه کنیم. دوم اینکه دوستانی که در جلسات با سرمایه گذاران خارجی یا با سفیران ملاقات می کنند، لیستی از سوالات و اشکالاتی که مطرح می شود یا گلایه های احتمالی آنان را تهیه و به مسوولان و اصحاب رسانه منعکس کنند.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی افزود: این دو پیشنهاد تکمیلی می تواند برای روشن کردن ابهامات و پاسخگویی مفید باشد.

سیده فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس دهم نیز در واکنش به پیشنهاد معرفی اقتصاد ایران در شبکه های اجتماعی عنوان کرده است: رئیس اتاق ایران موضوع مفیدی طرح کرده اند. مجلس دهم آماده همکاری با اتاق ایران است.

حمید قنبری، از کارشناسان مطرح حقوق بین الملل نیز درباره موانع دعوت موثر سرمایه گذاران خارجی به ایران گفت: یکی از اموری که باعث شده است بسیاری از بانک های خارجی روابط خود با بانک ها و موسسات مالی ایرانی را از سر نگیرند، اتهاماتی است که در رابطه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و عدم رعایت استانداردهای بانکداری به نظام بانکی ایران وارد شده است. اگرچه هیچ کس در ایران مدعی نیست که در ایران، در این زمینه ها در بهترین وضعیت ممکن هستیم و به نحو ایده آلی این استانداردها را رعایت می کنیم، اما این نکته نیز حقیقت دارد که بانک های خارجی، از اقدامات انجام شده در ایران در رابطه با مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم باخبر نیستند.

به اعتقاد قنبری، بخشی از مشکل به این دلیل وجود دارد که مسوولان تطبیق یا رعایت Compliance officer های بانک های خارجی درک صحیحی از وضعیت بانک های ایرانی در این خصوص ندارند. این در حالی است که آنها با کشورهای دیگری که وضعیت به مراتب بدتری از ایران دارند به راحتی همکاری می کنند. به نظر می رسد عدم شناخت آنها از وضعیت بانک های ایرانی، یکی از مشکلات اصلی در این رابطه باشد.

توصیه این حقوقدان برای حل این مشکل آن است که بانک های ایرانی باید پویشی را برای آشنا ساختن مسوولان تطبیق (رعایت) بانک های خارجی با وضعیت بانک های ایرانی آغاز کنند. این پویش می تواند اقدامات گوناگونی را انجام دهد؛ از جمله برگزاری سمینارهایی با هدف آشنا کردن بانک های خارجی و مسوولان آنها با وضعیت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران، تهیه متون و مستنداتی که آنها را با وضعیت اقتصاد ایران آشنا کند، پاسخگویی به پرسش هایی که در این خصوص وجود دارد و ... .

قنبری ادامه داد: قطع رابطه ایران با بانک های خارجی به یکباره و یک شبه انجام نشده است و این قطع ارتباط، حاصل تلاش و ممارست طرف مقابل برای قانع کردن بانک های خارجی به قطع رابطه بوده است. اکنون برای برقراری مجدد رابطه نیز به همان تلاش و همان ممارست نیاز است.

علیرضا ساعدی، پژوهشگر اقتصادی درباره ملاحظات خود درباره پیشنهاد محسن جلال پور معتقد است: متاسفانه نه دولت آماده است و نه قوانین و مقررات به روز و شفاف شده اند. به هرحال طرف خارجی نمی داند مثلا اگر در یک شرکت مشترک با ایرانی وارد شود، نرخ موثر مالیاتی درآمد آن شرکت چگونه محاسبه می شود، بخش خصوصی هم آماده نیست و سوال این است که اتاق ها چگونه اعضای هیات های اعزامی را انتخاب می کنند و آیا در داخل اتاق سازوکار تجمیع بازخوردها از طرف های خارجی و جمع بندی آنها وجود دارد؟ در همین حال، یک کارگزار بورس درباره پیش نیازهای جذب سرمایه گذاران خارجی به ایران گفت: واقعیت این است که بدون اطلاعات پایه و به روز از اقتصاد ایران، مذاکرات با گروه های تجاری موفقیت آمیز نخواهد بود و منجر به توافقات مالی و بین المللی نمی شود. به اعتقادشاهین چراغی، ریسک ها و فرصت های سرمایه گذاری در قالب توصیفات نمی گنجد و نیازمند عدد و رقم است.

نگاه خارجی به استفاده از رسانه های اجتماعی در جذب سرمایه

کانادا یکی از کشورهای موفق در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به شمار می رود. براساس آمار بانک جهانی، این کشور در سال ۲۰۱۴ موفق شده است مبلغ ۵۷ تریلیون و ۱۶۸ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۴۶۹ دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کند. طی پنج سال گذشته شرکت های کانادایی روش های سنتی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را کنار گذاشته اند و به استفاده از رسانه های اجتماعی روی آورده اند. هزینه استفاده از رسانه های اجتماعی کمتر است و درعین حال به فعالان اقتصادی این امکان را می دهد که گفت وگوهای دوطرفه با سرمایه گذاران احتمالی داشته باشند. روش های سنتی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به رسانه های چاپی، نامه نگاری مستقیم و تبلیغات چاپی و رادیویی وابسته هستند که همگی یک رابطه یک طرفه محسوب می شوند. این روش ابزار خوبی برای تعامل نیست. اما از طرف دیگر، رسانه های اجتماعی به سازمان های توسعه اقتصادی این امکان را می دهد که سرمایه گذاران را پیدا کنند و به طور مستقیم با آنها در ارتباط باشند. تحقیقی که به تازگی توسط مرکز«مشاوران بین المللی توسعه» انجام شده است، نشان می دهد گفت وگو همچنان اصلی ترین منبع ارائه اطلاعات به سرمایه گذاران است. رسانه های اجتماعی«رسانه های گفت وگو» هستند که برای متخصصان توسعه اقتصادی فضایی را فراهم می کنند تا مخاطبان هدف خود را پیدا و با آنها مذاکره کنند و موقعیت خود را در فرآیند سرمایه گذاری تقویت کنند.

بازاریابی دیجیتالی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی جریان جدیدی است که از سال ۲۰۱۲ اوج گرفته است و برای نخستین بار در این سال به بهترین شرکت های جهان که در این زمینه موفق عمل کرده اند جایزه ای اعطا شد. امروزه بازاریابی دیجیتالی در حوزه جذب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی به یک مساله ضروری تبدیل شده است و آژانس های جذب سرمایه گذاری برای افزایش حضور آنلاین و فعالیت در رسانه های اجتماعی با یکدیگر رقابت می کنند. وظیفه این آژانس ها جذب و توسعه سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. در زمان کاهش بودجه دولت ها و فشار برای کاهش هزینه ها، آژانس های جذب سرمایه گذاری به دنبال این هستند که حضور آنلاین خود را به حداکثر برسانند. «جایزه بازاریابی دیجیتالی اف دی آی»، در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار آژانس های جذب سرمایه گذاری خارجی را به لحاظ برتری در بازاریابی دیجیتالی رتبه بندی کرد. در این رتبه بندی، آژانس جذب سرمایه گذاری ایرلند جایگاه نخست را به دست آورد. رتبه دوم به شرکت توسعه اقتصادی نیویورک سیتی تعلق گرفت. آژانس جذب سرمایه گذاری اینوست ویکتوریای استرالیا جایگاه سوم را به دست آورد.

این در شرایطی است که ایران نیز دارای سازمان سرمایه گذاری های خارجی و کمک های اقتصادی است اما به نظر می رسد این سازمان هنوز فعالیت های خود را به تکنولوژی های جدید معطوف نکرده است تا اطلاعات کاملی در مورد اقتصاد ایران در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار دهد. اما آمارهای جدید نشان می دهد که در سطح جهان آژانس های جذب سرمایه گذاری به نسبت های مختلف از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. به عنوان مثال فیس بوک بیشترین کاربرد را برای این آژانس ها دارد طوری که ۳۸ درصد از آنها از این رسانه اجتماعی استفاده می کنند. توییتر با ۳۵ درصد دومین رسانه اجتماعی پرکاربرد برای آژانس های جذب سرمایه گذاری است. ۳۲ درصد از این آژانس ها نیز از لینکدین برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی استفاده می کنند. در این میان ۳۹ درصد از آژانس های سرمایه گذاری از رسانه های اجتماعی استفاده نمی کنند. ۱۴ درصد از این آژانس ها فقط از یک رسانه اجتماعی استفاده می کنند و ۱۲ درصد از دو رسانه اجتماعی استفاده می کنند. اما ۳۵ درصد از آژانس های جذب سرمایه گذاری سه رسانه اجتماعی یا بیشتر استفاده می کنند. در وب سایت آژانس جذب سرمایه گذاری فرانسه به زبان های انگلیسی، فرانسه و ۹ زبان دیگر ازجمله عربی در دسترس است و این آژانس از ۱۰ رسانه اجتماعی استفاده می کند. وب سایت آژانس جذب سرمایه آلمان به زبان انگلیسی و دو زبان دیگر در دسترس است و این آژانس از چهار رسانه اجتماعی استفاده می کند. وب سایت آژانس جذب سرمایه گذاری افغانستان فقط به زبان انگلیسی در دسترس است و این آژانس از هیچ رسانه اجتماعی استفاده نمی کند. وب سایت سازمان سرمایه گذاری های خارجی و کمک های اقتصادی ایران به زبان های انگلیسی، عربی و چهار زبان دیگر در دسترس است، اما این سازمان از هیچ رسانه اجتماعی استفاده نمی کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir