بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 خرداد 1395      11:21

ابرشرکت های تکنولوژی اقتصاد دنیا را متحول می کنند

ایده شرکت هایی که سریع رشد می کنند و در کمتر از دوسال درآمد دوبرابر کسب می کنند، از غول تکنولوژی سلیکن ولی نشات گرفته است.

اقتصاد ایرانی: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی نوشت: امروزه رسیدن به رشدهای بالا در شرکت های مستقل و تبدیل شدن به "ابرشرکت ها" در بسیاری از نقاط جهان به صورت یک تمدن جدید درآمده است.

درحالی که پیشتر بازارهای آمریکایی و اروپایی به دلیل دستیابی به رشدهای اقتصادی بالا معروف شده بودند، اما هم اکنون بازارهای آفریقا،آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا)، گوی سبفت را در دستیابی به رشد سریع، قابل اطمینان،داشتن جمعیت آماده و کارآمد برای سرمایه گذاری از امریکایی ها و اروپایی ها ربوده و مورد توجه قرار گرفته اند.

به گزارش خبرآنلاین، نه تنها ابرشرکت ها دیگر از منطقه اروپا و آمریکا در حال خارج شدن هستند، بلکه شواهد نشان می دهد که بخش عظیمی از چالش امروز اقتصاد جهانی برای گسترش این شرکت ها در سایر نقاط دنیاست. طبق گزارش "رشد بیش از حد" که مجمع جهانی اقتصاد از مطالعه ای نزدیک به ۲۰۰ شرکت در جهان منتشر کرده، بیش از نیمی (۵۵.۶ درصد) ازمدیران اجرایی این شرکتها می گویند که ایجاد انگیزه و حفظ افراد همواره یکی از مهمترین چالش ها در رشد بوده است.

در کنار این چالش، نگرانی بازاریابی برای محصولات شرکت ها همواره وجود داشته است. اماعملکرد تجاری ابرشرکت ها نشان می دهد که دیگر مناطقی مثل اروپا و آمریکا محل توسعه نیستند، بلکه توسعه به سایر مناطق دنیا رسیده است. تنها آنچه مانع توسعه ابرشرکت ها در سایر نقاط دنیا شده، قوانین سختگیرانه در مالکیت شرکت هاست که حرکت سرمایه را محدود می کند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر بزرگترین مانع پیش روی ابرشرکت ها در آسیا و اقیانوسیه قوانین سختگیرانه در ساختار مالکیت شرکت هاست. حتی اگر جنبش های کارگری کنترل شده باشد و نیروی کار دارای مهارت و با تحصیلات بالا جذب شوند، ولی در عین حال مقررات برای حرکت شرکت ها سفت و سخت باشد،امکان رشد های بالا وجود ندارد.

قوانین سخت گیرانه

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود تصریح کرده است: در سال ۲۰۱۵ اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا آسه آن هدف جابجایی آزادانه تر کالاها و خدمات، سرمایه و نیروی کار بین اعضا را دنبال کرده است. در حال حاضر دولت ها در خاورمیانه و آفریقا به دنبال متنوع کردن اقتصاد و دوری از وابستگی به نفت با خلق فرصت هایی برای رشد سریع در ابرشرکت ها هستند. قبلا تمرکز در این منطقه بر اقتصاد خدماتی بود. برای مثال امارات متحده عربی موفق شده است که هاب منطقه ای در بانکداری اسلامی شود.

علاوه بر این، پتانسیل های زیادی در این مناطق وجود دارد،اما رشد سریع شرکت ها نیاز به مهارت در عین رعایت الزامات قانونی و راهبری آنها دارد.

پتانسیل ها در منطقه منا برای رشد سریع ابرشرکت ها آماده است. در جنوب صحرای آفریقا که بازاری بزرگ است، فراوانی منابع و نیروی انسانی وجود دارد؛ مثل نفت و معادن. جمعیت جوان .

پیش بینی ها حاکی است که رشد های سریع اقتصادی در اتیوپی، موزامبیک و رواندا اتفاق خواهد افتاد.هرچند که بیشتر شرکت های آفریقایی هنوز به لحاظ استانداردهای بین المللی کوچک هستند، اما مقررات پیچیده در این کشورها وجود ندارد. این درحالی است که در کنیا برای مثال، قوانین و مقررات به گونه ای برای شرکت های خدماتی بازدارنده است و در نیجریه مقررات دولتی خیلی سنگینی وجود دارد.

از سویی وجود قانون و مقررات برای ابرشرکت ها، بازدارنده است و بلند پروازی در دستیابی به رشد های سریع را با ابهام مواجه می کند.

یک بازار پایدار با جمعیت بالای تحصیل کرده، قوانین ومقررارت در چارچوب های روشن می تواند موجب رشد ابرشرکتها شود، آنچه که در اروپا کمتر یافت می شود. هرچند که اروپایی ها به شدت کارآفرینی و نوآوری را تشویق می کنند، اما چشم انداز آنها به دلیل نداشتن نیروی انسانی کارآمد محدود است.

قبلا شمال آمریکا، با پرورش استعدادها برای کارآفرینی به رشدهای سریع در تکنولوژی دست یافت. سلیکن ولی مرکز جهانی نوآوری تکنولوژی شمال آمریکا است که در زیرساخت های تکنولوژی تجارت پیشرفته ای دارد.

حالا مشخص است که این توسعه فقط مختص به این منطقه است و در آمریکا به این زودی نباید منتظرشرکت های اینچنینی بود. زیرا هم اکنون آمریکای لاتین با چالش های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی روبروست. برزیل در رکود و رسوایی مالی به سر می برد و آرژانتین درگیر مبارزه باتورم بالاست. بنابراین آسیا و اقیانوسیه،خاورمیانه و آفریقا حالا منتظر این تحولات است.

ابرشرکت ها می توانند در هر جا و مکانی باشند به شرط آنکه از فرصت ها در موقعیتی بهترین استفاده را ببرند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir