بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 شهريور 1395      12:1
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد ایرانی؛

تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد؛ آرمانی برای برنامه ششم توسعه است

گفتگو از :
سیده فاطمه شعار

اقتصاد ایرانی: برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به مجموعه برنامه های میان مدتی گفته می شود که به صورت پنج ساله و توسط دولت وقت تنظیم و به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد. در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و اجرای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی، برای سال های ۱۳۹۹-۱۳۹۵، اهداف، پیش بینی منابع مالی، اولویت ها و احکام مورد نیاز در چارچوب برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طرح و تدوین شده است که نمایندگان مجلس از زوایای مختلف ایراداتی را به آن وارد کردند در همین خصوص و برای روشن تر شدن ابعاد رسیدگی به لایحه بودجه به گفت وگو با سید کاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون اقتصادی پرداختیم:

اقتصاد ایرانی: آقای دکتر دلخوش، اختلاف نظر درباره برنامه ششم توسعه بسیار زیاد است. برخی معتقدند که مجلس باید کلیات را تصویب کند و در جزئیات می تواند نظرات خود را اِعمال کند. برخی نمایندگان هم معتقدند که مجلس باید کلیات را هم رد کند و دولت باید لایحه جدیدی را ارائه دهد. برخی هم معتقدند که خود مجلس می تواند برنامه جدیدی را در قالب این لایحه تدوین کند. نظر شما در این باره چیست؟

دولت در برنامه ششم توسعه دیدگاه های خود را آورده است، اعتقاد دولت بر این است که یک سری احکام دائمی به تصویب برساند و در آن احکام به همه مسائل اشاره کند. برای این ۵ سال موادی را باید در برنامه ششم توسعه بیاوریم که مشکلات ۵ ساله دولت را مرتفع کند، اما این برنامه ششم توسعه کامل نیست، دولت تا جایی که توانسته سعی کرده اصول متعددی مانند سند چشم انداز، اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی که مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید دارند را در برنامه ذکر کند. البته بخش هایی را هم که ناخواسته در آن غفلتی کرده باشد مجلس پیگیر می شود و در چند روزه آینده باید در این مورد قضاوت شود.

بر اساس قانون برخی مواد مانند ۱۳۶، ۱۳۸، ۱۴۰، ۱۴۱، ۱۴۵ و ۱۸۴ درباره دولت و مجلس در ارتباط با برنامه توسعه است. در اینکه لایحه برنامه ضعف هایی دارد، حرفی نیست و در دوره های گذشته نیز شدت و ضعف داشته و هیچ گاه صددرصد اجرا نشده است؛ که دلایل مختلفی مانند جنگ، تحریم، عوامل بین المللی و ضعف مدیریت داخلی در این جریان دخیل بوده است؛ اما با وجود نقاط ضعف، حرف ما این است که اگر لایحه را تایید نکنیم چه باید بکنیم؟! اولاً اینکه دولت تا سال آینده بیشتر فرصت ندارد و لایحه بودجه هم آذرماه باید ارائه شود. با این همه مشغله، نزدیک شدن به انتخابات بعدی، لایحه بودجه ۹۶ و با توجه به اینکه لایحه پیش از این نیز یک بار تمدید شده، نمی توان کاری جز تأیید لایحه انجام داد. منتها مجلس باید کلیات لایحه را تصویب کند و نقاط ضعف را برطرف نماید. شاید در این برنامه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به درستی نیامده که باید اصلاح شود. از طرفی برخی مواد این لایحه نیز آرمان گرایانه است؛ اما به نظر من باید همین لایحه برنامه را به تصویب برسانیم، هرچند که؛ کاش دولت این لایحه را با دقت بیشتری تنظیم می کرد. در شرایط کنونی که در برجام و مسائل اقتصادی خود دچار مشکل هستیم نباید لایحه برنامه ششم توسعه را رد کنیم؛ و باید به کلیات این لایحه رای دهیم و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم.

به نظر شما خلاء ها در کدام بخش هاست که نیاز به اصلاحات دارد؟

مجلس می تواند، به شرط اینکه محتوای برنامه از دست نرود، در هر بخش برنامه تغییرات و اصلاحاتی را اعمال کند. در مذاکراتی که رئیس مجلس با شورای نگهبان و دولت داشته، قطعاً این بار شورای نگهبان با دست بازتری برنامه ششم را بررسی می کند. به اعتقاد من در بسیاری بخش ها خلاءهایی وجود دارد. به عنوان مثال تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی، در شرایطی که بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی اعلام کرده که رشد بیش از ۴.۳ درصد در ایران نخواهیم داشت، آرمان گرایانه است. امروز تنها ۱۰ سال تا افق ۱۴۰۴ باقی مانده، آیا توانستیم سالانه ۵ درصد سهم نفت را در اقتصاد کاهش دهیم؟ خیر، زیرا برنامه ما سنتی نوشته می شود، این برنامه پیش بینی درآمد و هزینه و آینده کشور است که بسیاری از آنها درست از آب درنمی آیند چراکه آینده در دست دولت نیست و به همین دلیل پیش بینی های ما نسبت به کشورهای پیشرفته که بودجه و برنامه آنها عملیاتی نوشته می شود، ضعیف تر و عقب تر است.

در برنامه ششم توسعه چه اندازه به موضوع سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، توجه شده است؟

به اعتقاد من دولت تمامی این سیاست ها را در برنامه مطرح کرده، ولی نباید انتظار داشت تمامی آنها تحقق پیدا کند، چراکه برنامه اجرایی برای آنها ارائه نشده است. سال گذشته مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و امسال بر شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تأکید داشتند، بدین معنی که حرف باید با عمل برابر باشد، برنامه ها باید اجرایی و عملیاتی شوند، دولت و مجلس باید در این بخش ها تلاش بیشتری از خود نشان دهند. رهبری سیاست ها را تبیین و ابلاغ کردند و بر اجرایی شدن آن ها تأکید دارند. دولت در جایگاه خود، اما مردم هم در اجرایی شدن سیاست ها سهم دارند؛ اینکه مردم کالاهای خارجی خریداری نکنند، از تجمل گرایی در ادارات جلوگیری شود، از منابع کشور به درستی استفاده کنیم و یکدیگر را دور نزنیم، نسبت به یکدیگر اخلاق و تعهد را مدنظر داشته باشیم، با یکدیگر اتحاد داشته باشیم، قوا را از یکدیگر تفکیک نکنیم و مواردی اینچنینی باید دست در دست هم دهند تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم.

جدا از اینکه باید در بحث های فرهنگی و اجتماعی هم تحولات مثبتی رخ دهد، مهم ترین مسئله موضوع اقتصاد و اشتغال مردم است که دغدغه اصلی رهبری می باشد. دولت ها و مجلس باید در این بخش سرمایه گذاری وقوه قضائیه امنیت تحقق آن را تأمین کند.

چقدر می توانیم برای تحقق این مسائل در برنامه امیدوار باشیم؟

معمولاً بخش زیادی از آرمان های دولت در برنامه ها قابل تحقق نبود و بیش از ۵۰ درصد برنامه های قبلی محقق نشد؛ مانند برنامه های قبل، احتمالاً این برنامه هم ۴۰ یا ۵۰ درصد تحقق پیدا می کند. به هرحال در پیش بینی های این چنینی، بخشی از شرایط مانند برجام و تحریم ها در دست حاکمیت و دولت نیست. مدیریت در دست دولت است که انتظار داریم دولت مدیریت خود را اصلاح کند.

راهکار حل بحران های اشتغال و بیکاری در برنامه ششم توسعه دیده شده است و دولت در زمینه اشتغال در صحن مجلس توضیحات و برنامه های خود را اعلام کرد. اعتقاد دولت بر این است که یک سری احکام دائمی به تصویب برساند و در آن احکام به همه مسائل اشاره کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir