بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1391      10:47
موج اعتراض های اقتصادی در فضای مجازی به کجا رسید؟

صادرکنندگان از کاهش خرید پسته سود می برند

اسدالله عسگراولادی: پسته نخرید

اقتصاد ایرانی: افزایش کم سابقه و ناگهانی قیمت آجیل شب عید این روزها بحث اول شبکه های اجتماعی شده است. «بیایید برای یک بار هم که شده در تحریم آجیل به دلیل گرانی شرکت کنیم. ما آجیل نمی خریم و نمی خوریم.» این پیامک شاید این روزها روی تلفن همراه شما هم آمده باشد. پیامکی که به یکی از بحث های داغ در شبکه های اجتماعی هم تبدیل شده است.

واکنش مردم به گرانی آجیل، در شبکه های اجتماعی بیشترین بازتاب را داشته است. کار آن قدر بالاگرفته که حتی صفحه هایی خاص برای نخرید آجیل ایجاد شده است. شعارها و متن های این صفحه ها هم در نوع خودش جالب است: "برای حفظ آبروی خانواده های کم درآمد و مبارزه موثر با محتکران، سال نو را بدون خرید و مصرف آجیل جشن بگیرندشاید هنوز برای خیلی از ماها 300-400 تومن هزینه آجیل عید اونقدر نباشه که توان مالیمونو تحت فشار بذاره اما این پول می تونه شب عید یه خانواده رو برقرار کنه. می تونه هزینه خوراک 1 ماه یک خانواده رو تامین کنه....." رفتارهای مردم نوعی احساس همراهی با دهک های پایینی جامعه را نشان می دهد. در نظرسنجی سایت اینترنتی خبرآن لاین نیز حداقل 30 درصد شرکت کنندگان اعلام کرده اند، امسال آجیل نمی خرند یا کمتر از سال گذشته خرید می کنند.

جالب تر اینکه اسدالله عسگراولادی که در محافل اقتصادی بعنوان سلطان پسته شناخته شده، این حرکت مردمی را تأیید و موافقت خود را با نخرید پسته اعلام کرده و گفته که "با توجه به سهم حداکثر 15 درصدی مصرف داخل از کل پسته تولید داخل تحریم خرید هیچ اثر سویی بر پسته نخواهد گذاشت." حتی رییس جمهوری در مصاحبه اخیر خود با رسانه ها از ایده نخریدن پسته حمایت کرد و گفت که «این کار باعث کاهش فشار تقاضا بر بازار شده و قیمت ها را متعادل خواهد کرد.» تجربه ای که در کشورهای پیشرفته نیز موفقیت خود را نشان داده است. از سوی دیگر رادمرد معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد این حرکت اقدامی درست نیست:« تاکید دارم که سو استفاده ای در بازار آجیل و خشکبار و پسته رخ نداده است. همانطور که گفتم افزایش قیمت ها در اثر افزایش نرخ ارز بوده است. باتوجه به اینکه بازار این محصولات در ماه های پایانی سال رونق می گیرد این افزایش قیمت باعث شده تا مردم نگران شوند. لذا باتوجه به تمهیدات در نظر گرفته شده با کمک تولید کنندگان و صادرکنندگان درصد هستیم با توزیع آجیل و پسته با قیمت مناسب مردم بتوانند نیاز شب عید خود را تامین کنند. مردم نگران نباشند در حال حاضر با توافقات انجام شده با سازمان و انجمن های مربوطه  پسته و آجیل مورد نیاز در بازار با قیمت مناسب توزیع می شود. مردم آجیل بخرند البته با قیمت مناسب.»

از منظر اقتصادی، «نهضت مردمی نخریدن و نخوردن تنقلات در نوروز۹۲» با کشش قیمتی تقاضا تحلیل می شود. کشش قیمتی تقاضا یعنی واکنش و حساسیت خریداران به تغییر قیمت یک کالا در بازار.

در کشورما با وجودی که قانون روشنی برای مقابله با اخلالهای عمدی انحصارگران در بازار وجود دارد، اما این احکام قانونی به درستی اجرا نمی شودو با اجرا نشدن قانون ضدانحصار و سردرگمی تیم اقتصادی دولت، انحصارگران در بازار ایران حداکثر سوءاستفاده را از موقعیت های انحصاری و بی تفاوتی حکومت بعمل آورده اند.

اگر میزان خرید پسته کاهش پیدا کند، ارزش موجودی انبارهای پسته و بادام و دیگر تنقلات احتکار شده برای شب عید سقوط خواهد کرد البته صادرکنندگان پسته، کالاهای خود را به بازارهای جهانی ارسال می کنند و عملا تحولی در ترازنامه مالی آنها ایجاد می شود. حتی در این شرایط امکان ارز آوری بیشتر برای کشور هم مهیا می شود. تاکید صادرکنندگان پسته بر چنین رفتارهایی نشان می دهد، محصول اقتصادی این حرکت، افزایش دامنه سود صادرات است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : آجیل - پسته - قیمت - عید - اقتصادی - شب عید - شب
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir