بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 7 شهريور 1395      14:14

موانع بر سر راه ایجاد نمایندگی در ایران

پس از توافق هسته ای ایران و عملیاتی شدن برجام، همان طور که انتظار می­رفت دروازه ­های ورود تولیدات خارجی گوناگون و درنتیجه دنیایی جدید از ارتباطات به روی کشورمان گشوده شد.

اقتصاد ایرانی: پس از توافق هسته ای ایران و عملیاتی شدن برجام، همان طور که انتظار می­رفت دروازه­های ورود تولیدات خارجی گوناگون و درنتیجه دنیایی جدید از ارتباطات به روی کشورمان گشوده شد. برندهای بسیاری از همان ابتدا برای حضور و ایجاد نمایندگی مستقیم در ایران اعلام آمادگی کردند که شرکت سامسونگ، یکی از تولیدکنندگان بنام گوشی های تلفن همراه و لوازم خانگی، نمونه ای از همین نام های تجاری است. البته محصولات سامسونگ سال هاست که در خانه های ما ایرانیان مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که تا پیش از این شرکت هایی تولیدات سامسونگ را از طریق واردات به دست مصرف کننده رسانده اند. با این وجود، هنگامی که شرکتی مستقیماً وارد یک کشور شده و خط تولید خود را در آن جا راه اندازی کند، دیگر سرمایه ای از کشور خارج نمی شود و در عین حال، فرهنگ خرید کالای تولید داخل در کشور رواج خواهد یافت. پس چرا ما به وقوع اتفاقی که چنین پیامدهای مثبتی را در پی دارد کمک نکنیم؟ بگذارید موضوع را طور دیگری مطرح کنیم: چه مسائلی در ایران ممکن است برای این جریان مشکل آفرین باشند؟ چه موانعی ممکن است بر سر راه اقدامات و طرح های این چنینی وجود داشته باشند؟ و این موانع چه پیامدهایی را به دنبال دارند؟

می دانیم که کلیه کالاهای دیجیتال شامل لوازم خانگی، گوشی های تلفن همراه و تبلت، قبل از رسیدن به مرحله تولید نیاز به برنامه نویسی دارند. بدیهی است که محصولات سامسونگ هم از این امر مستثنا نبوده و بدون شک برنامه نویسان خبره ای پشت کالاهای آن قرار دارند. در کشور ما نیز کم نیستند جوانان و متخصصان زبده و کاربلدی که توانایی طراحی و برنامه نویسی چنین محصولاتی را دارند، اما به دلیل آن که متأسفانه در ایران حقوق مالکیت فکری برای متخصصان و هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه رعایت نمی گردد، نمی­توانند کار خود را با اطمینان به کارفرما تحویل دهند؛ از کجا معلوم که فردی دیگر برنامه و طرح وی را به نام خودش به ثبت نرساند؟ در کشور هند حدود ده هزار نفر کار برنامه نویسی محصولات مختلف گروه سامسونگ، مانند یخچال و فریز، ماشین های ظرف شویی و لباس شویی، انواع اجاق گاز، تبلت و گوشی های تلفن همراه را برعهده دارند، زیرا حقوق مالکیت فکری برای ایده های آنها محفوظ است؛ ایده هایی که ثمره شان برنامه ای کاربردی برای محصولات دیجیتال است. جای بسی تأسف است که سرفصل مهمی چون کپی­رایت و حقوق مالکیت فکری در کشور ما فقط هرازچندگاهی مطرح شده و راهکارهایی نیز جهت رفع این مسأله ارائه می­گردند، اما باید دانست مادامی که این موضوع تنها در حد حرف در کشور ما وجود داشته و گامی درجهت تحقق و عملیاتی شدن آن برداشته نمی­شود، توسعه و پیشبرد چنین طرح هایی با مشکل مواجه خواهند بود.

مسأله دیگری که در مسیر اجرای این برنامه قرار دارد، موضوع قاچاق کالا است که از قضا این روزها به بحث داغ رسانه های داخلی تبدیل شده و در صورت عدم کنترل و جلوگیری از آن، برنامه ریزی برای حضور و فعالیت چنین شرکت هایی در کشور با مشکل مواجه خواهد شد. وقتی که کالای قاچاق با هزینه ای ارزان تر از قیمت تمام شده کالای تولیدی و با شرایطی به مراتب راحت تر از آن به دست مشتری برسد دیگر نمی توان انتظار استقبال از تولید کالای داخلی را در میان مردم داشت، هرچقدر هم که آن کالا باکیفیت تولید شده باشد. این سدهای به ظاهر سخت و فرونریختنی، پیامدهای منفی دیگری را نیز درپی دارند که از میان آنها می توان به تنزل جایگاه کشور در فضای کسب و کار اشاره کرد. سالانه کشورهای مختلف براساس شاخص های استاندارد در فضای کسب و کار جهانی رتبه بندی می شوند که متأسفانه ایران تاکنون جایگاه بالایی را در این عرصه کسب نکرده است. این درحالی است که با جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور و پشتیبانی از بازار داخلی، می توان در مدتی کوتاه موقعیت کشور را در بازار جهانی بهبود و ارتقاء بخشید.

یادمان باشد برای اجرای طرحی که نفع دوطرفه دولت و ملت را در پی دارد، باید همگی دست به دست هم دهیم تا بتوانیم ضمن حمایت از متخصصین داخلی و ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی، کالای باکیفیتی را که در کشور خودمان تولید می شود به خانه ببریم. 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir