بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1395      14:27

سامسونگ در مقابل اپل: مقایسه الگوهای کسب و کار

براساس این گزارش از منظر الگوی کسب و کار، دو شرکت اپل و سامسونگ به طور مداوم همگرا و در حال اصلاح خود هستند، گرچه تضادهای آشکاری هنوز باقی مانده است. سامسونگ یک نیروی جهانی گسترده تر و باسابقه تر است و در صنایع بیشتری دست دارد. ظهور اپل نسبتا جدید و متمرکز بر یک صنعت خاص بوده است.

اقتصاد ایرانی:  این منصفانه است که بگوییم که هیچ علاقه ای بین شرکت اپل و سامسونگ وجود ندارد. آنها در یک کارزار جهانی قرار دارند که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، زمانی که سامسونگ پس از اپل ، یک محصول بسیار شبیه به آیفون را از طریق برندهای گلکسیرونمایی کرد  استیو جابز رئیس پیشین اپل در برابر این اقدام سامسونگ حالت تهاجمی گرفت.

این طور احساس شد که سامسونگ قصد دارد تا از الگوهای کسب و کار اپل تبعیت کند به خصوص پس از آنکه شرکت اپل با پشت سر گذاشتن شرکت نفتی اگزون موبیل، به ارزشمندترین شرکت جهان در سال ۲۰۱۱ تبدیل شد.

نزاع حقوقی و قانونی بی سابقه بین سامسونگ و اپل را در نظر بگیرید، که ۴ قاره را در بر می گیرد و میلیاردها خسارت به بار خواهد آورد.

از منظر الگوی کسب و کار، دو شرکت به طور مداوم همگرا و در حال اصلاح خود هستند، گرچه تضادهای آشکاری هنوز باقی مانده است. سامسونگ یک نیروی جهانی گسترده تر و باسابقه تر است و در صنایع بیشتری دست دارد. ظهور اپل نسبتا جدید و متمرکز بر یک صنعت خاص بوده است.

در مارس ۲۰۱۴ فردی سند راهبرد سامسونگ را از سال ۲۰۱۲ فاش کرد، در این سند اعلام شده بود که سامسونگ مقابله با اپل را به عنوان اولویت نخست قرار داده است. این یک مثال گویا از دشمنی بین ۲ شرکت تولید کننده گوشی هوشمند جهان بوده است.

سامسونگ: همگرایی عمودی و حجم تولید

سامسونگ مانند بسیاری از شرکتهای آسیایی دیگر عمل می کند، مثل ان ئی سی، سونی ، با تاکید بر همگرایی عمودی و سیل عرضه و تولید. سامسونگ در ده ها بازار حضور دارد، شامل پنلهای مسطح، چراغ های ال ئی دی، دوربین، تلویزیون، لوازم خانگی، تبلت و گوشی هوشمند و حتی تجهیزات الکترونیک پزشکی.

سامسونگ پیش از آنکه توجه خود را به سوی اپل معطوف کند، در بسیاری از زمینه ها با شرکتهای ژاپنی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ رقابت می کرده است. این شرکت هزینه زیادی را برای تحقیق و توسعه انجام داده است. سامسونگ روی همگرایی عمودی به عنوان یک مزیت مهم رقابتی با اپل حساب می کند. در حالی که اپل هر سال میلیاردها دلار قطعه از رقیب اصلی خود خریداری و وارد می کند، سامسونگ برای تولید محصولات خود به کسی وابسته نیست. این یک فرمول جادویی نیست.

کاهش سود در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برخی تحلیلگران در تیم مدیریتی سامسونگ را به فکر انداخت. لی کون هی رئیس سامسونگ شاهد کاهش سهم فروش این شرکت در تلفن های هوشمند بود و سهم شرکت از ۳۵ درصد در ۲۰۱۳ به ۲۴ درصد تا اوایل ۲۰۱۵ کاهش یافت و مقامهای این شرکت اعلام کردند که قصد دارند با ادغام و مشارکت در مالکیت این مساله را جبران کنند. این یک تغییر تاریخی به شمار می رود و نشانگر خروج سامسونگ از الگوی تحقیق و توسعه درونی به سوی نوآوری برونی بوده است.

اپل: طراحی، همگرایی و برون نگری

از بازاریابی هدف، تحقیق و طراحی محصول ، اپل متمرکزتر از شرکتهایی مثل سامسونگ است. اپل یک شرکت بسیار سودآور تر است. اپل در زمینه طراحی و همگرایی موفق بوده است. همه محصولات اپل از جمله برنامه هایی که به خوبی با یکدیگر کار می کنند، ولی با برنامه های سایر رقبا کار نمی کند. این مساله کار را برای خریداران آسان کرده است تا به خرید اپل ادامه دهند. سه چهارم درآمد اپل از خط تولید آیفون است.

اپل برای تامین هزینه های تحقیق و توسعه از سخت افزارهای تولید شده توسط سایر شرکتها استفاده می کند. این مساله موجب افزایش چشمگیر سود اپل شده است. اپل به سرعت وارد رقابت نمی شود و به سایر شرکتها اجازه می دهد تا هزینه و وقت لازم را روی آر اند دی بگذارند و در نهایت همه چیز را ارتقا می دهد. آی پاد را در نظر بگیرید نخستین پیشرفت در زمینه تولید محصول در دوره دوم ریاست جابز، این محصول چند سال پس از عرضه واکمن سونی بود. این یک محصول کاملا تقلیدی بود ولی اپل تاکید داشت که با تولید یک محصول کوچک و جدید به دنبال جایگزینی مناسب برای سونی است. در خصوص بازارهای تبلت و تلفن هوشمند نیز همین داستان مشابه وجود دارد. هر یک از این محصولات نوآوری اپل به شمار می رود ولی در واقع هیچ نوآوری از سوی اپل نبوده است.

اپل در برابر سامسونگ: شکایت های بی پایان ثبت اختراع

پرتنش ترین فعل و انفعال بین این دو شرکت در خصوص دادگاه حقوق مالکیت معنوی رخ داده است، جایی که اپل بارها سامسونگ را به نقض قوانین مربوط به حق ثبت اختراع متهم کرده و خواستار دادخواهی نسبت به کلاهبرداری های سامسونگ شده است. این شکایتها یک راهبرد مشترک از سوی اپل است، اپل یکی از تهاجمی ترین شرکتهای جهان از نظر شکایت های حقوقی به شمار می رود.

اولین شلیک در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت زمانی که اپل از سامسونگ به خاطر طراحی تبلت ها و تلفن های هوشمند شکایت کرد. نخستین ادعا در آوریل مطرح شد و تا اوت ۲۰۱۱ بیش از ۱۹ دعوای حقوقی اپل علیه سامسونگ مطرح شد. این رقم تا اواسط ۲۰۱۲ میلادی به طور چشمگیری افزایش یافت و هر یک از دو طرف درخواست میلیاردها دلار غرامت و خسارت کرده است.

هر دو شرکت تصمیمات متعددی را علیه یکدیگر طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ اتخاذ کردند و در دادگاه های آلمان، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا فرانسه ایتالیا هلند بریتانیا و استرالیا علیه یکدیگر شکایت مطرح کردند.

ماهیت سریع پیشرفت فناوری غالبا دعوای حقوقی این دو شرکت را بی فایده کرده است. به عنوان مثال، اپل در سال ۲۰۱۲ شکایتی را علیه ده ها مدل تلفن هوشمند سامسونگ مطرح کرد ولی رسیدگی و تجدیدنظر به این پرونده ها تا سال ۲۰۱۴ طول کشید، یعنی وقتی که عملا بسیاری از این مدلهای گوشی تلفن عملا از خط تولید خارج شده بود.

منبع: investopedia

 

آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir