بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1391      14:23
استراتژیک ترین شریک تجاری ایران چه می کند؟

ترکیه موانع بانکی را برای ایران رفع کند

گفت و گو با محمد نهاوندیان رئیس اتاق ایران

اقتصاد ایرانی: روزنامه اقتصادی دنیا، یکی از پر تیراژترین روزنامه های اقتصادی کشور ترکیه، با هدف انتشار ویژه ای با محتوای معرفی پتانسیل ها و فعالیت های اقتصادی ایران، به دو زبان ترکی و فارسی، مصاحبه ای با «محمد نهاوندیان» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ترتیب داد که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

شما اقتصاد ایران و شرایط کنونی آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا از شما درخواست می کنم که طی سفر خود به ایران با چشم اقتصادی به آن بنگرید. تنوع و توانایی های اقتصادی ایران بسیار زیاد است، بنا بر این باید با دیدی وسیع همه جوانب اقتصادی کشور ما را مورد توجه قرار دهید. از صنایع خودروسازی، فروشگاه های بزرگ، صنایع پتروشیمی و معادن موجود بازدید کنید و اگر فرصت این کار را ندارید حتماً با فعالان اقتصادی هر یک از این حوزه ها صحبت کنید.

متأسفانه در عصر حاضر، بعضی قضاوت هایی که دنیا از اقتصاد ایران دارد درست نیست؛ برخی اقتصاد ایران را نفت آن می دانند و برخی دیگر ایرانرا فقط به فرش و پسته آن می شناسند در حالی که اقتصاد این کشور به همین چند محصول محدود نمی شود. بنا بر این از شما انتظار دارم که به عنوان یک خبرنگار روزنامه اقتصادی، وظیفه خود را با امانت داری کامل انجام دهید و واقعیت ها را از توانایی های اقتصادی ایران بیان کنید. در رابطه با محدودیت ها و تحریم های اقتصادی که بعضی کشورها به ایران تحمیل کردند، به این اصل توجهی نشد که درست است تحریم هزینه های بسیاری را بر کشور وارد کرد ولی از سوی دیگر باعث شد که ایران سعی کند از این پس، بیش از گذشته روی پاهای خود بایستد؛ محدودیت ها باعث رشد ایران در تعداد زیادی از بخش های اقتصادی کشور شد. در این شرایط، ایرانی ها تلاش کردند به جای واردات محصولات، از طریق تکنولوژی های موجود در کشور، محصولات را از صفر تا صد در داخل بسازند. بهترین شاهد بر این ادعا صنعت خودروسازی است؛ امروز علاوه بر خودروها، ربات های موجود در این کارخانه ها در داخل ساخته می شود.

البته در رابطه بین ایران و ترکیه، اگرچه اقتصاد اهمیت دارد ولی تنها نکته مهم تلقی نمی شود. مشترکات بین این دو کشور بسیار زیاد است. مشترکات فرهنگی و امنیت هر دو کشور، سرمایه ای در ارتباط محسوب می شوند. بنا بر این در تصویری که مردم ایران از ترکیه دارند و بالعکس، توجه به همه این زمینه های مشترک لازم است.

این سیاستی که دولت ترکیه طی سالیان اخیر مبنی بر گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه خود آغاز کرد، بسیار هوش مندانه بود. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که این کشور با وجود رشد مستمر در تولید ناخالص داخلی طی 10 سال گذشته، با کسری تراز تجاری مواجه است و به طور منطقی یک اقتصاد نمی تواند با بدهی های متراکم در تجارت با دنیا، رشد خود را حفظ کند. همین مسأله بسیاری از کشورهای اروپایی را با مشکل مواجه ساخت. از نظر من ترکیه باید بازارهای جدیدی برای خود ایجاد کند.

در حال حاضر نظریه ای مطرح است مبنی بر امضای یک پیمان اقتصادی بین کشورهای ترکیه، ایران، پاکستان و هند که می تواند به رشد و شکوفایی این کشور ها کمک کند. بر این اساس، ترکیه انرژی مورد نیاز خود را از ایران تأمین می کند و برای تهیه برخی کالای دیگر با هندوستان مراوده دارد، از سوی دیگر ترکیه می تواند پل ارتباط این کشور با اروپا به حساب آید. نظر شما در رابطه با امضای این پیمان اقتصادی چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید. البته باید گفت تعدادی از این کشورهایی که نام بردید با یک دیگر اختلافاتی دارند. در مسأله خط لوله صلح که برای سوخت رسانی از ایران به کشورهای پاکستان و هند در نظر گرفته شده بود، نتوانستیم به توافق برسیم و به ناچار با هر دو کشور به طور جداگانه وارد مذاکره شدیم. از نظر من بدون ورود به گروه بندی خاصی، هم برای ایران و هم برای ترکیه فرصت هایی برای هم کاری های اقتصادی در منطقه وجود دارد. مهم آن است که از این ظرفیت ها استفاده کنیم. نفوذ ایران در برخی کشورها و نفوذ ترکیه در برخی دیگر از کشورها است؛ بنا بر این مطلوب آن است که به جای رقابت با یک دیگر، با قدرت مضاعف در منطقه حضور یابیم.

در راستای اظهار نظر و فرمول ارائه شده از سوی شما باید تأکید کنم که به دلیل ناآگاهی تجار ترکیه از ظرفیت های ایران و بالعکس، امروز شاهد حضور تنها 25 شرکت ترک در منطقه آزاد تجاری بین ایران و ترکیه هستیم، در حالی که این میزان باید نزدیک به 1000 شرکت باشد. آیا شما نیز این مسأله را تصدیق می کنید؟ و اگر پاسخ شما مثبت است، به نظرتان چه راه حلی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ گواه این مدعا همین ویژه نامه ای است که گذشته نیز به چاپ رسید و تعداد صفحات ویژه نامه اقتصاد ایران با ویژه نامه اقتصاد روسیه یا بلژیک به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

نظر شما صد در صد صحت دارد؛ هر چند همه سخن این نیست؛ اطلاع رسانی متقابل لازم است ولی کافی نیست؛ یکی از موانع ارتباط دو اقتصاد مورد نظر، مسائل بانکی است؛ با وجود آن که توافق کرده ایم بین دو کشور از طریق پول ملی مبادله صورت گیرد، در عمل محقق نگردید و محدودیت هایی که دیگران برای ایران به وجود آوردند مانع ارتباط بین دو کشور ایران و ترکیه شد.

رشد تجارت ایران با کشور دوری مثل چین خیلی بیش تر از رشد تجارت ایران با کشور همسایه اش یعنی ترکیه است؛ ظرف کم تر از 10 سال حجم تجارت ایران و چین از 5/2 میلیارد به 35 دلار ارتقا یافت.

تا آن جا که اطلاع دارم رشد تجارت ایران و ترکیه نیز به مرز 23 میلیارد دلار رسیده است. این طور نیست؟

بله درست است؛ ولی پتانسیل این دو کشور برای برقراری ارتباط اقتصادی بیش از این آمار است؛ بانک، بیمه و حمل و نقل زمینه هایی هستند که باید در آن ها همکاری های مشترک خود را آغاز کنیم؛ اگر این 3 زمینه که خدمات بازرگانی هستند تسهیل گردد، راه برای سایر زمینه های همکاری نیز باز می شود.

به نظر شما عامل خاصی وجود دارد که اجازه برقراری این نوع روابط را نمی دهد؟

متأسفانه مدل رفتاری در بخش خدمات بین الملل، مبتنی بر مرکزیت غرب طراحی شده است. یعنی بانک داری بین المللی مبتنی بر یورو و دلار شکل گرفته است. سیستم های نظارتی از سوی غربی ها مدیریت می شود و همان آن ها هستند که مازاد درآمد دارند و شرکت های بین المللی بیمه را اداره می کنند، در حالی که جهت گیری اقتصاد جهانی در قرن 21 رو به آسیا حرکت می کند، باید سعی کنیم زمینه های خدمات تجاری بین کشورهای آسیایی را به طور مستقیم دنبال کنیم و طراحی غربی ها در این زمینه را کنار بگذاریم.

راه دیگر، گسترش همکاری ها، تقویت اتاق ها و شوراهای مشترک بین دو طرف است. البته طی سالیان اخیر همکاری های خوبی بین اتاق ایران و فدراسیون اتاق های ترکیه شکل گرفته است. از سوی دیگر می توانیم از ظرفیت اکو و D8 نیز در راستای ارتقای سطح روابط تجاری دو کشور بهره بگیریم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir