بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1395      13:22

ضعف بازاریابی، پاشنه آشیل صادرات فرش تبریز

فرش دستباف تبریز از جنبه تنوع زیاد طرح و نقشه و کیفیت مناسب شهرت جهانی دارد و حفظ جایگاه گذشته این شهر در این هنر صنعت، نیازمند تقویت توانمندی های داخلی و درک درست از نیازهای بازار جهانی است.

اقتصاد ایرانی: قالی بافی در آذربایجان ریشه کهن دارد و سهولت تأمین مواد اولیه و وجود طراحان و بافنده های ماهر، تبریز را به یکی از مراکز مهم تولید و عرضه فرش دستباف تبدیل کرده است.
تبریز از زمان هلاکوخان مغول از مراکز عمده تولید و دادوستد قالی بوده و پا به پای شهر هرات (در خراسان قدیم و افغانستان امروزی) قالی بافی در این شهر مراحل تکاملی خود را پیموده است.
بافنده های طراز اول تبریز در زمان صفویان با ایجاد کارگاه های بزرگ قالی بافی، گردهم آمده و به بافت نمونه های ارزنده ای دست یافتند که از آن جمله می توان به قالی مشهور مسجد اردبیل (۱۵۳۹ میلادی) که اکنون در موزه 'ویکتوریا و آلبرت' لندن نگهداری می شود.

به گزارش ایرنا، چندین قرن از قالی ایران به عنوان کالای تجاری استفاده می شد ولی میزان این تجارت ناچیز بود تا اینکه در قرن ۱۵ میلادی، مردم کشورهای مغرب زمین آن را شناختند و برای آن ارزش قایل شدند و از قرن ۱۷ به بعد هم پس از آنکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتکاران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی هایی زدند که بازار آن کشورها را به خود اختصاص دهند.
تبریز که در موارد بسیاری همواره علمدار نهضت های مختلفی بوده است، در اعتلای هنر فرشبافی ایران نقش به سزایی داشته و رونق دوباره و احیای هنر فرشبافی در اواخر دوره قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی و راهیابی فرش ایران به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در تمام نقاط ایران را تنها مرهون هوش و ذکاوت بازرگانان و قالیبافان صبور این منطقه باید دانست.
شهر تبریز به علت بافنده های ماهر، طراحان خوش ذوق و نزدیکی به کشورها و بازارهای خارجی شرایط مساعدی برای تولید و تجارت قالی داشت.
بر اساس این گزارش، با ایجاد شعبه هایی از شرکت های خارجی خریدار فرش ایرانی، بازارهای خارجی به روی فرش تبریز گشوده شد.
اما صنعت فرش تبریز دیگر سال هاست آن طور که باید نمی تواند در جهان ظاهر شود، به گونه ای که در سال های اخیر کشورهایی چون چین و هند از فرصت استفاده کرده و با کپی برداری از فرش های تبریز و ایران بازارهای بین المللی را به سوی خود جذب کرده اند.
بر اساس آمار گمرک تبریز و منطقه ویژه اقتصادی سهلان در نیمه نخست سال جاری ۵۱ هزار و ۵۹۳ دلار فرش دستباف از استان صادر شده است، در حالی که در نیمه نخست سال گذشته ۳۹۷ هزار و ۹۲۲ دلار صادرات فرش از مبادی گمرکی استان داشتیم.
هر چند مسئولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی این میزان کاهش صادرات فرش دستباف از استان را نمی پذیرند و معتقدند با توجه به اینکه بیشتر تجار استان در سایر استان ها و به ویژه تهران فعالند، اقدام به صادرات از سایر مبادی گمرکی کشور کرده اند.
حتی در صورت پذیرش این موضوع هم بر اساس آمار منتشر شده این اداره کل در ۶ ماهه امسال ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فرش و صنایع دستی استان از مبادی گمرکی کشور صادر شده که نشانگر کاهش ۵.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
با وجودی که تاثیر تحریم ها در کاهش بازار فرش ایران و تبریز را نمی توان نادیده گرفت اما به نظر می رسد عوامل دیگری در کاهش صادرات فرش دستباف دخیل است.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز، افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت فرش را از عوامل کاهش صادرات فرش می داند و معتقد است: سلیقه های مشتریان خارجی تغییر یافته و برای نفوذ و ماندگاری در بازار این کشورها نیازمند تبلیغات وسیع هستیم.
احد هریسچیان با اشاره به اینکه آلمان، ژاپن و امارات متحده عربی از جمله مشتریان عمده فرش ایرانی بودند، گفت: افغانستان، پاکستان و هندوستان جای ما را گرفته اند و دستیابی به جایگاه گذشته نیازمند هزینه فراوان است.
وی با بیان اینکه سفارش پذیری نداریم، گفت: مرکز ملی فرش به دلیل نداشتن بودجه کارایی لازم را ندارد و بخش های رایزنی سفارت ها هم چندان فعال نیستند.
یکی از تجار فرش تبریز هم با اشاره به اینکه تولید اقلام صادراتی فرش در تبریز متوقف شده، دفاتر صادرکنندگان فرش در خارج از کشور تعطیل شده و نقل و انتقال پول هم هنوز روان نشده است، گفت: شیرازه تجارت فرش از هم پاشیده است.
فرهاد شعار اظهار کرد: در زمان حاضر فروش فرش های سبک با قیمت متری ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان کمی رواج دارد و فرش های باارزش و نفیس خریدار ندارند.
عضو اتاق بازرگانی تبریز و از فعالان تولید و تجارت فرش دستباف هم گرفتن عوارضی برابر با ارزش فرش صادراتی را در کشورهای مقصد از عوامل کاهش سهم ما در بازارهای جهانی عنوان و بر ضرورت امضای تفاهم نامه های ترجیحی تاکید کرد.
اسماعیل چمنی با اشاره به معرفی تبریز به عنوان شهر خلاق بافت فرش از طرف شورای جهانی صنایع دستی، تشکیل موزه، نمایشگاه دائمی و بورس فرش را برای حفظ این عنوان و در جهت افزایش صادرات فرش ضروری دانست.
وی با بیان اینکه فرش جزو فرهنگ ماست و می توانیم انقلاب خود را از این طریق صادر کنیم، اختصاص نیافتن تسهیلات به بافنده ها و اختصاص چندباره مالیات در مراحل مختلف تولید فرش را در کنار رکود جهانی از مشکلات تولید و صادرات فرش عنوان کرد.
چمنی با بیان اینکه تجار باید انگیزه فعالیت داشته باشند، گفت: تولید ما باید از طریق سلیقه یابی و بازارسنجی به سمت صادرات هدایت شود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با بیان اینکه یکی از نقاط قوت فرش ایران به خصوص آذربایجان تنوع در اندازه، طرح، رنگ و رجشمار است، اظهارکرد: متنوع بودن برند فرش ایران است و این تنوع شامل قیمت هم می شود .
چمنی با اشاره به احتمال برخی بداخلاقی ها در تهیه مواد اولیه ارزان قیمت در تولید فرش دستباف، اظهارکرد: رقبای ما هم با کپی برداری از طرح و نقشه فرش ایرانی، سوء استفاده کرده و تولیدات خود را به نام کشور ما در بازار جهانی عرضه می کنند.
وی افزود: اعمال تحریم های جهانی علیه ایران هم از طرفی موجب کاهش فعالیت بازرگانان ایرانی و از طرف دیگر فعالتر شدن رقبای ما شد.
چمنی با بیان اینکه ایران بیشتر بازارهای هدف خود را از دست داده است، گفت: مدیریت تولید فرش دستباف تنها با تمرکز بر بازار داخلی موجب ریزش تولیدکننده ها شده است.
وی، بازتعریف ساختار تولید و صادرات فرش دستباف ایران را بر اساس مشتری مداری ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر تجار فرش به دلیل رکود از دور خارج شده اند و بازارهای خود را از دست داده ایم، شناسایی بازارهای جدید ضروری است.
عضو اتاق بازرگانی تبریز یکی از مشکلات پیش روی فرش ایران را تعدد تشکیلات و موازی کاری عنوان و لزوم بر مدیریت واحد در جهت رونق تولید و تجارت این کالای ارزشمند تاکید کرد.
وی گفت: بافندگان و طراحان و تمامی فعالان عرصه تولید قالی سرمایه اصلی این هنر صنعت هستند و دولت با حمایت های رفاهی و تسهیلاتی می تواند گام های مثبتی در جهت حفظ این نیروها و جلوگیری از سوق یافتن آن ها به شغل های کاذب بردارد.
قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم با اشاره به سهم ۳۵ درصدی استان در تولید و صادرات فرش دستباف کشور گفت: ۶۰۰ هزار نفر در زمینه های مختلف تولید فرش در استان فعالیت دارند.
غلامعلی راستی با اشاره به تولید ۷۰۰ تا یک میلیون مترمربع قالی در آذربایجان شرقی در سال، گفت: وجود ۱۲ هزار کارگاه قالی در استان و ۴۵ تیمچه فروش فرش دستباف در بازار تبریز از ظرفیت های استان است.
وی با اشاره به نقش هنر صنعت فرش در اقتصاد داخلی یادآوری کرد: ۲۴ شغل با فرش مرتبط است و هر مترمربع فرش برای ۲ نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.
وی رکود جهانی در کنار تحریم ها را مهمترین عامل کاهش صادرات قالی دانست و گفت: گام هایی در جهت افزایش تولید و صادرات قالی برداشته شده و تمام صادرکننده هایی که در قالب شرکت حقوقی بیش از یک میلیون دلار فرش دستباف صادرکنند از مشوق صادراتی بهره مند می شوند.
وی با اظهارامیدواری نسبت به اختصاص اعتبار برای حمایت از بخش تولید و صادرات فرش دستباف، گفت: واحدهای صنعتی فرش دستباف می توانند از تسهیلات رونق تولید استفاده کنند.
راستی با اشاره به اینکه نقل و انتقال پول توسط بانک هایی که در کشورهای خارجی کارگزاری دارند ممکن است، گفت: دولت بخشی از هزینه حضور تاجران فرش در نمایشگاه های خارجی را تقبل می کند و تشکل های فرش باید نقش خود را در بازاریابی ایفا کنند.
به هر حال در کنار تحریم های جهانی، استفاده از مواد اولیه نامرغوب، افزایش رقبا، سرقت طرح های ایرانی و ناهماهنگی تولید با نیاز بازار از دلایل کاهش سهم کشورمان از بازار جهانی فرش دستباف است و در صورت تنوع بخشی و توجه به کیفیت تولید می توانیم جایگاه از دست رفته خود را باز یابیم.
حمایت دولت در زمینه نیازسنجی بازارهای خارجی و سفارش پذیری در کنار کاهش عوارض گمرکی صادرات هم تجار را برای تداوم فعالیت امیدوار می کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir