بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 17 بهمن 1395      10:28

انقلاب استارت‌آپی

مدل‌های کسب و کار تغییر کرده است و فردی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری دارد، باید تفاوت میان مدل‌های مختلف کسب‌وکار را بداند.

اقتصاد ایرانی: اطلاعات، پول رایج قرن ۲۱ است. این ارزش سال به سال بیشتر و بیشتر می شود. مدل های کسب و کار تغییر کرده است و فردی که قصد راه اندازی کسب وکاری دارد، باید تفاوت میان مدل های مختلف کسب وکار را بداند. دانستن این ها فرق بین یک کارآفرین موفق و یک کارآفرین شکست خورده را مشخص می کند.

به گزارش خبرآنلاین، شناخت فرآیند حرکت به سمت فضای کاری در این مسیر به ما کمک شایانی می کند. این گونه است که بهتر می فهمیم کشورهای توسعه یافته پیش از ما چه کرده اند و چه رویه ای پیش رو دارند.

کسب و کار خشت وگلی

مدل خشت و گلی نفس های آخرش را می کشد و با سرعت جنون آسایی در حال نابودی است. طبق آخرین آمارها، در طی پنج تا ۱۰ سال آینده، ۹۰ درصد کسب وکارهای سنتی در دنیا تعطیل می شوند. تصور کنید یکی از آن ها کسب وکار شما باشد و سرمایه زیادی در آن گذاشته باشید. یا بدتر از آن وامی تسویه نشده روی دست تان باشد.

در کسب وکار سنتی فرد به محدود به منطقه جغرافیایی محدودی است که شرکت یا فروشگاه او در آن محل است. بسیار بعید است کسی برای خرید محصول یا استفاده از خدمات یک شرکت، بیشتر از 8 کیلومتر رانندگی کند. از طرفی دیگر صاحبان کسب وکارهای سنتی برای سوددهی شرکت باید ساعات زیادی درگیر کار باشند و روند رشد آن ها بسیار کند است.

بازاریابی شبکه ای سنتی

برای آن هایی که می خواستند در وضعیت دشوار کار سنتی تغییری ایجاد کنند، این مدل بازاریابی که به بازاریابی هرمی هم مشهور است، سال های زیادی مدل اصلی کسب وکارها محسوب می شد. مدلی توجیه پذیر و جایگزینی مناسب در سطوح مختلف کارآفرینی. اما هرچه سطح کار بزرگتر می شد، کارایی این مدل پایین تر می آمد. زیرا برای ساختن پول باید پول زیادی هزینه می شد و این مسئله احتمال خطر را بالاتر می برد. به خصوص برای آن هایی که برای سرمایه اولیه نیز مشکل داشتند. تنها حدود پنج درصد از کارآفرینان با استفاده از این مدل موفق شدند.

در این مدل بازاریابی، فرد شبکه ای از افراد که شامل دوستان و اعضای خانواده اش نیز بودند را زیرمجموعه خود می کرد و به همین ترتیب و بصورت هرمی زیرمجموعه ها بیشتر و بیشتر می شدند. در فضای کسب وکار مدرن این روش دیگر جواب نمی دهد.

کسب وکار اطلاعات محور

 مدل کسب وکار جدید یا اقتصاد مدرن، میدان عمل کارآفرینان بزرگ و باهوش است. در این مدل که به «کسب وکار اطلاعات محور» معروف است، می توان فروشگاهی باز کرد و با تجارت الکترونیک، یک محصول را فروخت. همچنین می توان فروشگاه الکترونیکی برای فروش اطلاعات راه اندازی کرد. در این مدل، از هزینه اجاره کاسته می شود و تمرکز روی ارائه محصولی بهتر و خلاقانه معطوف می شود.

ارائه اطلاعات درست به مخاطب دقیق، می تواند هرکسی را میلیونر کند. اطلاعاتی در زمینه پیشرفت اقتصادی، روابط، آموزش و غیره. در این مدل برای شروع به یک رایانه، اینترنت و یک خط تلفن نیاز است. همه چیز دست خود فرد است و بدون هیچ محدودیت جغرافیایی می توان کار کرد.

در کسب وکارهای آنلاین، همه چیز به توانایی، دانش و مهارت در رساندن اطلاعات و پاسخگویی فرد یا تیم بستگی دارد.

دلایل فاصله گرفتن از سنت و حرکت به سمت کسب وکارهای آنلاین

در کشورهای توسعه یافته، دلایل زیادی، فاصله گرفتن از کسب وکارهای سنتی را توجیه می کنند که موارد زیر اصلی ترین آن ها هستند:

هزینه بالای زیرساخت، هزینه های استخدام و کارمندها، سرمایه گذاری سنگین روی کالای اصلی، محدودیت مکانی، محدودیت زمانی و قدرت رشد پایین این کسب و کارها.

در مقابل برای گرایش به کسب وکارهای آنلاین دلایلی از این دست وجود دارد:

امکان شروع با هزینه های پایین، امکان جذب انواع سرمایه گذار، عدم محدودیت مکانی و زمانی، امکان رشد بالا و ضرورت خلاقیت در فضای کار استارت آپی.

با این مقایسه ساده می توان دریافت که کسب و کارهای آنلاین، ریسک کمتری دارند و به همین خاطر دولت ها فضای ایجاد این کسب وکارها را در اختیار شهروندان می گذارند و از آن استقبال می کنند. بحران های اقتصادی اخیر، ضرورت کمتر کردن وابستگی به منابع طبیعی و زیرزمینی و همچنین نیاز به جذب سرمایه خارجی این اشتیاق را بیشتر کرده است.

بازخورد اجتماعی این تحول

تغییر مثبت سبک زندگی برای اتقای کیفیت زندگی و افزایش استفاده روزانه از اینترنت و همچنین ایجاد فرصت های شغلی تازه، مردم کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به سمت کسب وکارهای آنلاین کشانده است. اکثر آن ها با واقع بینی و اشتیاق پذیرای این تغییرات بوده اند و عده محدودی نیز مجبور به نو کردن کسب وکار خود کرده اند.

در کل نگاه عمومی به مدل جدید کسب وکار مثبت است و خوشان بدنه اصلی آن را تشکیل می دهند. بسیاری از افراد خلاق که تا قبل از آن شرایط و امکانات بروز توانایی خود را نداشتند با آنلاین شدن فضای کسب وکار به کارآفرینانی موفق تبدیل شده اند.

اقدامات دولت ها در پاسخ به این نگاه جدید

دولت ها نسبت به این تغییرات بی تفاوت نماندند و در اولین قدم ، قوانین را اصلاح و هزینه های راه اندازی و مقررات تجاری را کم کردند. کشورهایی مانند مالزی و گرجستان و سنگاپور نمونه های بارز این تغییرات هستند.

آن ها زمان مجوز گرفتن را به حداقل ممکن رساندند. در کنار این شرایط مساعد، زیرساخت ها را برای کسب وکارهای نوپا آماده کرده و تسهیلات مناسبی در اختیار کارآفرینان قرار دادند. حال می توان درک کرد که یکی از دلایل عمده رشد اقتصادی این سه کشور و کشورهای امثال آن ها چیست.

با بالا رفتن سرعت تغییرات تکنولوژیک و بیشتر شدن کسب وکارهای نوپا، سالانه به تعداد کشورهایی که دست به اصلاح و بهبود قوانین می زنند افزوده می شود. همچنین در این مسیر، هرکشور سالانه تعداد قوانین بیشتری را اصلاح وبه روز می کند. اصلاح درست قوانین با رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir