بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 17 بهمن 1395      12:48

بازار داغ تاکسی‌های آنلاین در پایتخت

اقتصاد ایرانی: مردم، علاقه مند به استفاده از «تاکسی های آنلاین»هستند و برخی رقبا برای حذف آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. مسئولان این تاکسی های نوظهور می گویند ما مخالف زیاد داریم و خیلی ها می خواهند مانع راهمان شوند به همین دلیل برای آنکه فعالیت مان وجهه قانونی بگیرد از روز اول برای انواع و اقسام مجوزها اقدام کردیم که آخرین آن هم پروانه صنفی بوده است. حدود ۴ الی ۵ ماه پیش دو مجموعه درخواست پروانه کسب را به اتاق اصناف بردند و به جای آنکه طبق قانون ۱۵ روزه تأیید یا رد فعالیت خود را بگیرند همچنان در صف انتظار هستند و هر روز این جمله را می شنوند که در دست بررسی است.

حال جواب ندادن اتاق اصناف باعث شده برخی ها در مقابل این مجموعه صف کشی کنند و بگویند از آنجا که مجوز صنفی ندارد باید تعطیل شود، اما علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران که این روزها بشدت درگیر ماجرای اسکان کسبه پلاسکو در مجتمع نور است درباره تاکسی های آنلاین برخلاف زیرمجموعه اش نظر بازتری دارد و می گوید: برخلاف آنچه برخی ها ادعا کردند اتاق اصناف هیچ درخواستی برای انحلال تاکسی های آنلاین نداشته و هیچ کس مانع فعالیت آنها نشده است.ما فضاسازی هایی که علیه دو تاکسی آنلاین صورت گرفته است را قبول نداریم و معتقدیم در حق آنها حداقل دراین زمینه اجحاف شده است.وی افزود: اگر تاکسی های آنلاین پروانه صنفی بگیرند فعالیت آنها کاملاً قانونی می شود و می توانند براحتی کسب و کار خود را ادامه دهند.اما اگر برای دریافت پروانه صنفی اقدام نکنند به طور قطع شاهد مشکلاتی خواهند بود.
به گزارش ایران، همین گفته باعث شد تا ما سراغ مدیران آژانس های آنلاین برویم. شهرام شاهکار مدیرعامل یکی از این آژانس ها که مصاحبه زیادی با نشریات مختلف داشته است با تردید به ما نگاه می کند و ترجیح می دهد مصاحبه ای صورت نگیرد تا مبادا مجموعه اش دوباره با هجمه های مختلف روبه رو شود. اما در نهایت درددل هایی کرد که برخی از آن قابل انتشار نیست. در بخشی از صحبت هایش اظهار داشت: اسنپ مجوزهای زیادی گرفته است تا مسئولان و مردم نسبت به عملکرد ما اعتماد پیدا کنند ولی در برخی از موارد هنوز نتوانستیم مجوز بگیریم. نه اینکه درخواست نداده باشیم. ۴ ماه پیش به اتاق اصناف تهران رفتیم و درخواست پروانه کسب کردیم. روال قانونی که باید برای چنین پروانه هایی در فضای مجازی طول بکشد در نهایت ۱۵ روز است ولی ما هر روز به اتاق اصناف تهران می رویم و هیچ جوابی نمی شنویم. مسئولان این بخش می گویند در دست اقدام یا در دست بررسی است.
وی که حدود یکسالی است مدیریت این مجموعه را برعهده گرفته است، می گوید: ما ۳۰ هزار راننده تمام وقت و پاره وقت و 600 هزار کاربر فعال داریم و این را هم باید بگویم ۷۰ درصد رانندگان ما وقتی مسافری را به مقصد می رسانند تقریباً به فاصله یک دقیقه بعد مسافر بعدی را سوار می کنند. این نشان می دهد که این مجموعه در جابه جایی مسافران نقش آفرینی خوبی داشته است. ما خدمات با کیفیت، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن را در اولویت کاری خود قرار دادیم لذا تمام سعی ما این است که در قیمت گذاری نفع مردم و رانندگان را در نظر بگیریم.
این تاکسی آنلاین شهریور ۹۳ با حدود ۵۰ خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی داشته باشیم ماهانه در کمترین حالت ممکن این مجموعه که ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارد می تواند یک میلیاردو ۷۹۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. طبق آخرین اطلاعات از شهریور ۹۳ تا آبان ۹۵، مجموعه مذکور ۵ میلیون مسافر را جابه جا کرده است حالا اگر ۱۰ هزار تومان را رقم میانگین سفرهای درون شهری بگیریم این مجموعه در ماه یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان گردش مالی داشته است که این عدد در سال به ۲۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان می رسد. البته این در شرایطی است که آژانس های آنلاین بتازگی جایگاه خود را پیدا کردند. شرکت معتبر خارجی مانند اوبر که از سانفرانسیسکو کار خود را آغاز کرده است اکنون ۶۰ میلیارد دلار می ارزد. ناگفته نماند که هر لحظه بر تعداد ۳۰ هزار تاکسی که اکنون این تاکسی آنلاین دارد اضافه می شود.
دیگر تاکسی آنلاین هم از این شرایط فاصله زیادی ندارد. خانم سلیمانی به نمایندگی از دومین آژانس آنلاین گفت: چندین ماه است که درخواست پروانه صنفی را به اتاق اصناف داده ایم اما هنوز هیچ جوابی به ما داده نشده است. ما برای گرفتن مجوزفعالیت خودمان سراغ تمام بخش ها رفتیم و درخواست دادیم ولی برخی از مجموعه ها درخواست ما را نه تأیید و نه رد کردند. وی گفت: روزی ۲۰۰ نفر برای عضویت در مجموعه ما درخواست می دهند و ما هیچ محدودیتی برای جذب نیروی کار نداریم اما زمانی رانندگان می توانند به ما ملحق شوند که از فیلترهای لازم بگذرند. در این مجموعه نیز ۲۵ هزار خودرو فعالیت می کند. بدین جهت به جای آنکه به فکر بسته شدن این گونه مجموعه ها باشیم خیلی بهتر است که سایر بخش ها هم برای پویایی خود برنامه ریزی کنند.

۵۰ هزار تومان درآمد با ۳ ساعت کار

گفت و گو با یکی از رانندگان آژانس های آنلاین هم باعث شگفتی ما شد. وی گفت: در مدت سه ساعت حداقل یک راننده درآمدی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان دارد. در برخی اوقات این پول بیشتر هم می شود. وی ادامه داد: تمام رانندگان به ازای هر سفر باید ۱۳ درصد وجه دریافت شده را به آژانس آنلاین بر گردانند. این عدد برای اغلب رانندگان قابل قبول است و از همه مهم تر اینکه آژانس های آنلاین برای رانندگان خود طرح های تشویقی دارند و حتی از ۱۳ درصدی که می گیرند مبلغی را به راننده عودت می دهند. لذا برای تمام رانندگان صرف می کند که در این حوزه فعالیت کنند.
گفته شده است به طور متوسط در پایتخت که ۸ میلیون نفر در آن سکنی دارند حدود ۲ میلیون مسافرت درون شهری اتفاق می افتد. حال ۲۰۰ هزار مسافربر شخصی،۵۰ هزار تاکسی خطی، ۳۰ هزار تاکسی گردشی و حدود ۶۰ هزار آژانس فعال است. بر این اساس سهم آژانس های آنلاین با احتساب دربستی ها به ۱۰ درصد می رسد که این عدد قطعا هر ماه قابلیت رشد خوبی دارد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir