بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 17 ارديبهشت 1396      13:45

۱۰ شریک اول تجاری ایران

اقتصاد ایرانی: تصویر آماری تجارت ایران با ۱۰ شریک اول تجاری اش در سال ۱۳۹۵، منتشر شد. مطابق آمارها، مبادی عمده وارد کننده کالا به ایران به ترتیب ۱۰ کشور «چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، هند، فدراسیون روسیه، ایتالیا، برزیل و سوییس» است که میزان واردات کشور از ۱۰ مبدا عمده وارداتی در سال ۹۵، از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی با افت مواجه بوده است. جزییات آماری نشان می دهد واردات ایران از ۵ کشور «امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه، هند، سوییس» در مدت مذکور با افت روبه رو بوده که این می تواند اتفاق مثبتی در تجارت خارجی کشور باشد. در مقابل، واردات ایران در همین مدت، از ۵ کشور «چین، آلمان، فدراسیون روسیه، ایتالیا و برزیل» با رشد مواجه بوده است. این تحلیل حاکی از این است که مبادی وارداتی ایران در سال ۹۵ با چرخش از آسیا به سمت اروپا در حال تغییر بوده و تمایل تجار ایرانی به واردات از کشورهای اروپایی بیشتر بوده است. البته براساس آمارها، فرانسه که در فصل سوم سال ۹۵، جزو کشورهای عمده واردکننده کالا به ایران بوده، در پایان سال ۱۳۹۵ جای خود را به برزیل داده است.
به گزارش تعادل، از سوی دیگر، جزییات صادرات ایران نشان می دهد، ۱۰ کشور «چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، کره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و تایوان» جزو بازارهای هدف ایران در سال گذشته بوده اند که تجار ایرانی تمایل بیشتری برای صادرات به این کشورها داشته اند. البته مطابق آمارها و در مقایسه با فصل سوم سال ۱۳۹۵، تایوان توانسته جای عمان را در وارد کردن کالا از ایران بگیرد. در مجموع تحلیل کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۵ نشان می دهد، ایران در حفظ بازارهای صادراتی اش، یک موفقیت نسبی را کسب کرده است، اما در عین حال باید این موضوع را نیز درنظر داشت که کفه تجارت ایران با برخی شرکایش، به سمت واردات و به نفع آن کشورها ازجمله چین سنگینی می کند.

۱۰ بازار صادراتی

همچنین براساس آمارها، ۱۰ مقصد عمده صادراتی کشور در سال ۱۳۹۵، به ترتیب ۱۰ کشور «چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و کره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و تایوان» گزارش شده است. حجم کل صادرات ایران به این ۱۰ مقصد صادراتی در مدت مذکور، ۳۵ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دلار ثبت شده که سهم ارزشی آن از کل صادرات ایران، ۸۱ درصد را شامل می شود. البته باتوجه به عدم ارائه آمار کارشناسی شده در سال ۱۳۹۴، در گزارش گمرک ایران، آمارهای سال ۹۴ آورده نشده است.
براساس آمار، ایران توانسته در مدت مذکور، ۸ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار با سهم ارزشی بیش از ۱۹ درصد، صادرات به چین انجام دهد. همچنین ایران در مدت مذکور، معادل ۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار، صادرات به امارات متحده عربی داشته که سهم این کشور از سبد صادرات ایران، نزدیک به ۱۷ درصد بوده است. ازسوی دیگر، باتوجه به اینکه عراق یکی از بازارهای هدف عمده ایران به شمار می رود، تجار ایرانی توانسته اند در سال گذشته، معادل ۶ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار کالا به این کشور صادر کنند.
«ترکیه» که چهارمین مقصد صادراتی ایران است، باتوجه به نارآرامی ها که در این کشور حاکم بوده، همچنان در سال ۱۳۹۵ جزو شرکای عمده ایران بوده است، به طوری که در همین مدت، معادل ۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار، صادرات از ایران به این کشور انجام شده است.
«کره جنوبی» پنجمین مقصد صادراتی ایران است که براساس آمار سازمان توسعه تجارت، حجم صادرات ایران به این کشور، ۲ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار گزارش شده است. براساس آمار منتشر شده، «هند» که ششمین مقصد صادراتی ایران به شمار می رود، در همین مدت توانسته به میزان ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار صادرات به این کشور انجام دهد. سهم ارزشی این کشور در کل صادرات، ۶.۳۵ درصد گزارش شده است.
«افغانستان» از دیگر بازارهای صادراتی مهم ایران به شمار می رود که میزان صادرات ایران به این کشور در سال ۱۳۹۵، معادل ۲ میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار گزارش شده و سهم آن از کل صادرات ایران در همین مدت، ۵.۵۹ درصد عنوان شده است. البته در ماه های پایانی سال ۱۳۹۵ شاهد افت صادرات به این کشور بودیم. دیگر مقصد صادراتی ایران، «ژاپن» به شمار می رود که حجم صادرات ایران تا پایان ۹۵ به این کشور، یک میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار ثبت شده است. «پاکستان» نهمین شریک تجاری ایران به شمار می رود که در مدت مذکور، توانسته معادل ۷۹۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد کند. درنهایت رتبه دهم در سبد صادراتی ایران به کشور عمان می رسد که توانسته در سال گذشته معادل ۵۵۱ میلیون دلار کالا از ایران وارد کند.

مبادی عمده وارداتی

از سوی دیگر، مطابق آمار سازمان توسعه تجارت، ۱۰ کشور عمده وارد کننده کالا به ایران، به ترتیب «چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، هند، فدراسیون روسیه، ایتالیا، برزیل و سوییس» شکل می دهند. میزان واردات کشور در این مدت از ۱۰ مبدا وارداتی، از نظر ارزشی معادل ۳۳ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴، از نظر ارزشی با افت نزدیک به ۱.۵ درصدی مواجه بوده است.
براساس آمارهای سال ۹۵، ایران معادل ۱۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی با رشد ۲.۶۴ روبه رو بوده است. از این رو، آمارها گویای این است که کفه تجارت ایران با این کشور، به سمت واردات سنگینی می کند.
دومین کشور وارد کننده کالا به ایران، امارات متحده عربی است که در مدت مذکور، به میزان ۶ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار به ایران صادرات انجام داده که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۱۷.۵ درصدی مواجه بوده است. آمارها نشان می دهد که تجار ایرانی توانسته اند، میزان تجارت با امارات متحده عربی، به نفع ایران به ثبت برسانند به طوری که میزان صادرات ایران به نسبت میزان واردات از این کشور، بیشتر گزارش شده است.
همچنین ایران در مدت مذکور، معادل ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار کالا از کره جنوبی وارد کرده که میزان واردات ایران از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هم از نظر ارزشی با افت روبه رو بوده است. براساس آمارها، میزان واردات ما از این کشور نسبت به صادرات بیشتر و به نفع کره جنوبی گزارش شده است. به طوری که سهم ارزشی واردات ایران از کره جنوبی از کل واردات کشور، نزدیک به ۸ درصد گزارش شده است.
ترکیه چهارمین کشور صادر کننده کالا به ایران است که در مدت مذکور توانسته معادل ۲ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر کند که صادرات این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم از نظر ارزشی با افت روبه رو بوده است. این افت را البته می توان تا حدی به آشفتگی های سیاسی حاکم بر این کشور عنوان کرد.
پنجمین کشور عمده صادر کننده کالا به ایران، «آلمان» است که پس از برجام توانسته در لیست شرکای اصلی تجاری ایران قرار بگیرد. براساس آمار سال ۱۳۹۵، تجار ایرانی معادل ۲ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرده اند. مطابق آمارها، واردات ایران از آلمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی با رشد نزدیک به ۴۰ درصدی مواجه بوده است.
از دیگر کشورهای صادرکننده کالا به ایران می توان هند را نام برد که در مدت مذکور توانسته معادل یک میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار به ایران صادرات داشته باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افت نزدیک به ۱۵ درصدی مواجه بوده است.
از دیگر شرکای اصلی ما فدراسیون روسیه است که سهم آنها از سبد وارداتی ایران در سال ۱۳۹۵، یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار گزارش شده که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد را تجربه کرده است.
«ایتالیا» که در پایان فصل سوم سال ۱۳۹۵، جزو دهمین شریک تجاری ایران بود در پایان سال ۱۳۹۵ توانسته خود را به جایگاه هشتم در واردات به ایران برساند و جای فرانسه را بگیرد. مطابق آمارها، تجار ایرانی در سال گذشته به میزان یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرده اند، نسبت به سال ماقبل خود رشد نزدیک به ۳۵ درصد را تجربه کرده اند. همچنین مطابق آمارها، میزان واردات ایران از برزیل در سال ۹۵، معادل یک میلیارد و ۲۰۸ میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی با رشد مواجه بوده است. ازسوی دیگر، سوییس نیز جزو دهمین مبادی وارداتی کشور به شمار می رود که در ۹۵، موفق شده معادل یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار صادرات به ایران انجام دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از ۵۰ درصد مواجه بوده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir