بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 16 مهر 1396      13:58

تجارت الکترونیک ایران در لیست برترین‌ها

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) به‌تازگی از ایران به‌عنوان یکی از برترین کشورهای درحال‌ توسعه جهان ازلحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان (B۲C) نام برده است.

اقتصاد ایرانی: در سال های اخیر حجم و ارزش تجارت الکترونیک در جهان به سرعت در حال رشد بوده است و نه تنها کشورهای پیشرفته، بلکه اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه نیز گام های بزرگی در راه توسعه تجارت الکترونیک برداشته اند. تجارت الکترونیک می تواند فرصت های اقتصادی و بازارهای جدیدی را پیش روی کشورهای درحال توسعه قرار دهد و به کاهش نرخ بیکاری در این کشورها کمک کند. در همین راستا کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) به کشورهای درحال توسعه اکیدا توصیه می کند که فرصت پیشرفت در زمینه تجارت الکترونیک را مغتنم شمرده و تلاش کنند تا در این حوزه از سایر کشورها عقب نمانند. در جدیدترین گزارش آنکتاد از وضعیت کشورها در زمینه تجارت الکترونیک بین بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان (B۲ C E-commerce) برخی از کشورهای درحال توسعه توانسته اند با عملکردی فراتر از انتظار، در جایگاه مناسبی قرار بگیرند. 

در این گزارش از ایران نیز به عنوان یکی از برترین کشورهای درحال توسعه جهان از لحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان نام برده شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، آنکتاد برای محاسبه شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان از چهار زیرشاخص استفاده کرده است: نسبت تعداد کاربران اینترنت به کل جمعیت (بالای ۱۵ سال)، نسبت افراد دارای حساب بانکی به کل جمعیت (بالای ۱۵ سال)، تعداد سرورهای امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت و نیز قابلیت اطمینان خدمات پستی. اطلاعات ۱۴۳ کشور جهان در این زیرشاخص ها با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی بانک جهانی، اتحادیه بین المللی مخابرات و اتحادیه جهانی پست جمع آوری و ترکیب شده است تا درنهایت جایگاه این کشورها در تجارت الکترونیک بین بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان  (B۲C)  مشخص شود. ایران درحال حاضر از نگاه آنکتاد به عنوان نهمین کشور درحال توسعه جهان ازلحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان  (B۲C)  شناخته می شود. ایران ازلحاظ نسبت تعداد کاربران اینترنت به کل جمعیت بالای ۱۵ سال، نسبت افراد دارای حساب بانکی به کل جمعیت بالای ۱۵ سال، تعداد سرورهای امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت و نیز قابلیت اطمینان خدمات پستی به ترتیب در جایگاه های هشتم، چهارم، دهم و هفتم قرار گرفته است. در رتبه بندی برترین کشورهای جهان ازلحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه های اقتصادی و مصرف کنندگان نیز کشورهای لوکزامبورگ، سوئیس و نروژ در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفته اند و کشورهای هلند، کره جنوبی، انگلیس، سوئد، ژاپن، آلمان و نیوزیلند نیز رتبه های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. گسترش تجارت الکترونیک به ویژه برای کسب وکارهای کوچک و متوسط از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه به آنها امکان می دهد کالاها و خدمات خود را با هزینه کمتری به دست مشتریان برسانند؛ هرچند در ابتدا چنین به نظر می رسید که تنها شرکت های بزرگ می توانند با صرف هزینه های هنگفت از مزایای تجارت الکترونیک بهره مند شوند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir