بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 16 مهر 1396      14:2

اندوخته‎ای که آب رفت

گزارش‌ها نشان می‌دهد بار مالی ناشی از ۲۸ قانون مراجع قانون‌گذار که بدون توجه به محاسبات بیمه‌ای و با رویکرد حمایتی وضع شده، موجب افزایش غیرقابل تصور تعهدات صندوق شده است.

اقتصاد ایرانی: در سال های اخیر حجم پرداختی های صندوق بازنشستگی کشوری با دریافتی های صندوق تطابق نداشته است.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش ها نشان می دهد در فاصله سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ حجم پرداخت های صندوق به بازنشستگان حدود ۹.۵۵ برابر رشد داشته است. این در حالی است که حجم دریافت های صندوق (کسور بازنشستگی) در مدت مشابه حدود ۳.۵۵ برابر رشد داشته است.

بر همین اساس، اندوخته مشترکان نیز در سال های گذشته افت بسیاری داشته است؛ به طوری که در پایان سال ۱۳۷۶ اندوخته های مشترکین صندوق بازنشستگی از توان پرداخت حدود ۸ سال و نیم برای انجام تعهدات خود برخوردار بوده است، در حالی که این میزان در پایان سال ۱۳۸۸ به کمتر از یک سال و در برآورد سال ۱۳۹۵ به ۷ ماه کاهش یافته است.

در این میان، بخش عمده ای از اندوخته مشترکین فوق مربوط به بدهی دولت به صندوق است و تنها در چارچوب انتقال سهام شرکت هایی قابل تسویه است که از قابلیت تبدیل به نقد بسیار کمی برخوردار هستند. این اتفاق در اثر عوامل مختلفی ایجاد شده است.

بررسی ها حاکی از آن است که تصویب قوانین دارای بار شدید مالی و تعهدآور بدون در نظر گرفتن محاسبات بیمه ای آنها، اثر بسیاری روی چالش های کنونی صندوق بازنشستگی کشوری داشته است.

بار مالی ناشی از ۲۸ قانون مراجع قانون گذار که بدون توجه به محاسبات بیمه ای و با رویکرد حمایتی وضع شده، موجب افزایش غیرقابل تصور تعهدات صندوق شده است.

براساس گزارش محاسبات اکچوئری صندوق بازنشستگی کشوری در پایان سال ۱۳۹۲، ارزش روز تعهدات صندوق برابر با محاسبات بیمه ای انجام شده مطابق با سناریوی اصلی از میان ۴ سناریوی انتخابی، برابر ۴۲۴ هزار میلیارد تومان است که در اردیبهشت ۱۳۹۴ احصا شد. همچنین مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری ناشی از بار مالی تامین نشده قوانین مبلغ ۴۱۳ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان است که در تیر ۱۳۹۴ احصا شد.

با توجه به این دو رقم، مشاهده می شود که با توجه به این که مبنای محاسبه آنها دو روش علمی کاملا جداگانه بوده، اما دارای مشابهت و انطباق معناداری است که نشان دهنده صحت ارقام فوق است. برای مثال، بار مالی ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان قبل و بعد از سال ۱۳۸۶ برابر ۲۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان است. همچنین ضمایم قانون مدیریت خدمات کشوری مانند ۲.۵ درصد افزایش حقوق بازنشستگان بعد از ۳۰ سال خدمت به ازای هر سال برابر ۳۰۰ میلیارد تومان است. معافیت از پرداخت کسور در صورت تداوم اشتغال از ۳۰ سال خدمت برابر ۴۷۰ میلیارد تومان است.

براساس گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه مصوب ۱۳۷۳.۶.۲۳ برای تمامی بازنشستگان و از کارافتادگان و وظیفه بگیران تا تاریخ ۱۳۹۴.۱.۱ برابر ۴۴ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان و ارزش روز با نرخ سرمایه گذاری برابر ۳۴۹ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان است که در تعهدات اکچوئری صندوق، خود را نشان می دهد.

بار مالی ناشی از اجرای ماده ۱۰ قانون مصوب ۱۳۷۹.۲.۱۳ احتساب میانگین ۲ سال به جای ۳ سال در تعیین حقوق بازنشستگی برای تمامی بازنشستگان و از کار افتادگان و وظیفه بگیران تا تاریخ ۱۳۹۴برابر ۶ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان و ارزش روز با نرخ سرمایه گذاری برابر ۳ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان است که در تعهدات صندوق بروز می یابد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir