بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 16 مهر 1396      14:17

سیطره آنلاین‌ها بر اقتصاد

اقتصاد ایرانی: پی یر امیدیار، نخستین برنامه کامپیوتری خود را در سن ۱۴ سالگی برای کتابخانه مدرسه ای که در آن مشغول تحصیل بود نوشت. در سال ۱۹۸۸ در رشته رایانه فارغ التحصیل شد و چند سال در شرکت های زیرمجموعه اپل و ماکروسافت مشغول کار شد تا اینکه سایت خود را راه اندازی کرد. او سایت eBay را راه انداخت؛ بزرگترین مرکز خرید اینترنتی در جهان و بزرگترین سایت خرده فروشی آنلاین که ارزش کل دارایی آن به ۲۳.۸ میلیارد دلار می رسد. بنیانگذار سایت دراپ باکس نیز یک ایرانی است. آرش فردوسی، دراپ باکس معروف را با بیش از ۱۸ میلیون کاربر در سراسر جهان برای ذخیره سازی آنلاین به راه انداخت و حتی پیشنهاد استیوجابز، بنیانگذار اپل را برای خرید این مجموعه رد کرد. نشریه «بیزینس اینسایدر» آرش فردوسی را جزو ۱۰۰ چهره شاخص سیلیکون ولی، منطقه تکنولوژی در امریکا، دانسته است. تجارت الکترونیکی، اقتصاد را در تمام جهان هم متحول و هم وابسته به خود کرده اند و ایرانی ها در حوزه کسب و کارهای آنلاین جزو سرآمدان جهان بوده اند. حالا چند سالی است که به لطف ضریب نفوذ ۱۰۴ درصدی موبایل و عضویت ۴۷ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای آنلاین در ایران نیز با اقبال روبه رو شده اند و گفته می شود که ۱۱ هزار شرکت اینترنتی در ایران به فعالیت مشغولند.

در جهان تجارت آنلاین چه می گذرد؟

به گزارش ایران، بانک جهانی در گزارشی درباره نیاز شهرها به تغییر سیستم های حمل و نقل مطابق با رشد کسب و کارهای نوین می نویسد: «در سراسر جهان طی یک دهه گذشته انفجاری برای تجارت الکترونیک رخ داده است؛ انفجاری که فقط مخصوص به جهان توسعه یافته نیست و شامل کشورهای در حال توسعه هم می شود. بر اساس شاخص تجارت الکترونیک جهانی، چین در رتبه دوم، شیلی در رتبه نوزدهم، مکزیک در رتبه هفدهم و برزیل نیز در رتبه بیست و یکم در میان ۳۰ بازار مهم تجارت الکترونیک قرار می گیرند. همچنین هند، اندونزی و چین نیز در سال ۲۰۱۷ در میان ۱۰ کشور با بالاترین میزان خرید آنلاین در جهان قرار گرفته اند.» بر اساس اطلاعات پایگاه داده پردازی استاتیستا، در حال حاضر حجم تجارت جهانی در جهان ۲.۳ تریلیون دلار است و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۱ به ۴.۵ تریلیون دلار برسد. به این ترتیب از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱؛ افزایشی ۲۴۶ درصدی در حجم فروش تجارت الکترونیکی اتفاق خواهد افتاد.
گزارش پایگاه خبری بیزینس، نشان می دهد که چین با ۶۷۲ میلیارد دلار، بزرگ ترین بازار تجارت الکترونیکی جهان است. بعد از چین، امریکا با ۳۴۰ میلیارد دلار و بعد از آن هم انگلستان با ۹۹ میلیارد دلار قرار گرفته است. ژاپن و آلمان نیز با بازارهایی با اندازه های ۷۹ و ۷۳ میلیارد دلاری، در جایگاه های چهارم و پنجم قرار دارند.
همچنین بر اساس گزارشی که مؤسسه نیلسن منتشر کرده است، تجارت آنلاین در هر کشوری در حوزه های خاصی رشد کرده است. بیش از ۷۰ درصد کسب و کارهای آنلاین آلمان و کره جنوبی، در حوزه مد و فشن است. ژاپنی ها بیشتر از تمام کشورهای دیگر اقتصاد آنلاین شان فرهنگی است. ۷۹ درصد از کسب و کارهای آنلاین ژاپن، در حوزه فیلم و موسیقی است. اسپانیایی ها بیشتر از تمام کشورهای دیگر در حوزه سفر کسب و کار آنلاین راه انداخته اند و ۷۹ درصد از فعالیت شان در کسب و کارهای مسافرتی متمرکز است. با گسترش کسب و کارهای آنلاین در تمام جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه، تمرکز این نوع از تجارت از غرب در حال کم شدن است. «شاپیفای» پایگاهی که در همین حوزه فعالیت می کند، می نویسد:«با رواج جهانی شدن، دیگر شوکه کننده نیست که سهم امریکا از تجارت آنلاین در حال کاهش است و تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.»

تاجران جوان آنلاین

نسل جدیدی از کارآفرینان از راه رسیده اند و حتی از والدین شان بهتر عمل می کنند. «فورچون» این اطلاعات را از گزارش کارآفرینی جهانی BNP2016 نقل کرده است. این گزارش، در میان ۲۶۰۰ کارآفرین برتر از ۱۸ کشور جهان به تحقیق و پیمایش پرداخته که کسب و کار آنها روی هم، ۱۷ میلیارد دلار ارزش دارد. در زبان انگلیسی millennial به معنای نسل هزاره، نسل جدید است و entrepreneur  به معنای کارآفرین، از تلفیق این دو، واژه جدید millebipreneurs  با معنای ضمنی کارآفرینان نسل جدید شکل گرفته است. آنها بین ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند و مطالعه ای جدید، نشان می دهد شرکت های بیشتری را نسبت به نسل قبلی خود پایه گذاری کرده اند، کارمندان بیشتری را مدیریت می کنند و اهداف سودده بالاتری را نیز در سر دارند و البته که در حوزه کسب و کارهای آنلاین و استارت آپی فعال هستند. کارآفرینان جدید، پیش از رسیدن به 30 سالگی نخستین کسب و کارشان را راه اندازی کرده اند. همچنین آنها تیم های بزرگ تری را  رهبری می کنند؛ تقریباً برای هر کسب و کار ۱۲۲ کارمند دارند در حالی که نسل پیشین، از ۳۰ کارمند استفاده می کرد. این مسأله نیز به خاطر حوزه هایی است که در آن فعالیت می کنند. در نسل قدیم، پول درآوردن در بخش های خدمات حرفه ای مثل حسابداری، حقوق و خدمات مشاوره ای متمرکز شده، در حالی که نسل جدید تمرکزش را روی خرده فروشی، تکنولوژی، مدیریت سرمایه گذاری و تجارت الکترونیک گذاشته که به نیروی کار بیشتری نیاز دارد.

در تجارت آنلاین ایران چه خبر است؟

در میانه های سال ۹۴ بود که بحث استارت آپ ها در ایران داغ شد. شبیه به هر اتفاق نوی دیگری، عده ای به مخالفت با آن پرداختند و در نقد این نوع کارآفرینی، مطالب زیادی نوشته شد. اما استارت آپ بازها رفته رفته از موجوداتی ترسناک و غریبه، به عنوان کارآفرینانی خلاق در جمع مردم پذیرفته شدند. استارت آپ های کوچک به شرکت هایی بزرگ تبدیل شدند و اعتماد مردم را به بازار و اقتصاد اینترنتی با خدمات سریع و ارزان جذب کردند و دیجی کالا به ارزشی بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار رسید. طی یکی دو سال اخیر نیز با گسترش سرویس های حمل و نقل آنلاین، تحول جدیدی اتفاق افتاد. سرویس های تاکسی های اینترنتی راه اندازی شدند و به خاطر استقبال بالای مردم، مقاومت صنف های سنتی نتوانست راه به جایی ببرد. با این حال، هنوز در ایران پیمایش دقیقی روی کسب و کارهای آنلاین صورت نگرفته است اما برخی اطلاعات نشان می دهد که ۱۱ هزار شرکت اینترنتی در کشور فعالیت می کنند و ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، از طریق معاملات آنلاین تأمین شده است.
گرگانی نژاد، رئیس سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز پیش از این گفته بود:« در صدر شرکت های دنیا بالاتر از شرکت های نفتی و بانکی، شرکت های آی تی و آی سی تی قرار دارند.» بر اساس صحبت های او، در سال ۹۳، ۵۰ هزار میلیارد تومان خرید به صورت اینترنتی در کشور انجام شده بود که این رقم تا پایان سال ۹۶ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد.
برخی حساب های سرانگشتی نیز نشان می دهد از طریق سرویس های حمل و نقل آنلاین، روزانه گردش مالی میلیاردی در ایران ایجاد شده است. دو تاکسی اینترنتی پایتخت، روی هم رفته از طریق بیش از ۱۰۰هزار راننده، روزانه حدود یک میلیارد تومان گردش مالی دارند. پیک موتوری آنلاین نیز که به تازگی کسب و کار آن گسترش یافته است، با حدود ۲۰ هزار راننده روزانه ۵۰۰ میلیون تومان گردش مالی در تهران ایجاد کرده است. مهدی نایبی، مدیرعامل یک پیک موتوری آنلاین گفت:«راه انداختن استارت آپ، ریسک پذیری بالایی می خواهد. ۱۵۰ نفر در دفترمان کار می کنند ولی ما هنوز برای خودمان به سوددهی نرسیده ایم. اما می دانیم با ظرفیت های بالایی که تجارت و بخصوص حمل و نقل آنلاین در ایران دارد، آینده کاری مان روشن است.»


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir