بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 25 فروردين 1392      13:1
اوج گیری اختلافات وزارت راه با بنیاد بر سر آزادراه تهران- شمال

قرارگاه خاتم جایگزین بنیاد مستضعفان شد

با دستور احمدی نژاد قرار است با تغییر پیمانکار، 2 قطعه آزادراه به قرارگاه خاتم واگذار شود

آزادراه تهران- شمال از آن دسته طرح هایی است که مردم به ناامیدی از آن یاد می کنند. طرحی که از همان سال های ابتدایی پس از جنگ بر سر زبان ها افتاده و در این مدت بارها از تغییر پیمانکاران، تاخیرهای اجرایی و عدم پیشروی آن سخن به میان آمده است. پروژه ای که چندین دولت به خود دیده است و بیشتر از تعداد دولت ها وزیر بالای سر آن قرار گرفته است اما هنوز حتی خبری از اعلام زمان تکمیل آن نیست.

اجرای اصلی ترین قطعه های این آزادراه یعنی قطعه 2 و 3 در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد. در سال های اخیر اختلافاتی میان بنیاد و وزارت راه ایجاد شده که موجب عقب ماندگی بیشتر این پروژه شده است. اختلافاتی که حتی موضع گیری تند معاون وزیر راه علیه بناید را به همراه داشت. وزارت راه به همین دلیل سعی دارد تا پیمانکار این قطعات را تغییر دهد به همین دلیل از طریق هیات دولت قصد دارد، سرنوشتی دیگر برای این طرح رقم بزند. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که در این سال ها فعالیت هخای خود را در پروژه های کشور بیش از پیش گسترش داده است قرار است جایگزین بنیاد شود هرچند که قرارگاه هم در اجرای چهارخطه کردن جاده هراز تاخیرهایی دارد که البته معلوم نیست دلیل اصلی آن چیست.

در این زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دستور احمدی نژاد در جلسه هیئت دولت عملیات احداث قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران-شمال به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد، گفت: وزارت راه هم اکنون در حال اخذ مصوبه های نهایی در این باره است.

رئیس جمهور دستور داد ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره به فارس گفت: عملیات احداث آزادراه تهران-شمال از سال 76 آغاز شد و تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال 90 با پیگیری های خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمد صادقی ادامه داد: منطقه 1 این آزادراه از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است؛ این قطعه، 23 کیلومتر طول دارد که احداث تونل های آن به پایان رسیده است؛ در منطقه یک آزادراه فاینانسور شرکت SPA چینی است و مشکلات بانکی این فاینانسور در حال برطرف کردن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرار شده است این قطعه تا پایان سال 92 مورد بهره برداری قرار گیرد؛ احداث قطعه یک، 60 کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه تر می کند.

وی با بیان اینکه از چندی پیش مقرر شده است در قطعات 2 و 3 این آزاد راه کنسرسیوم داخلی حضور یابد، ادامه داد: پیمانکار این دو قطعه آزادراه شرکتی ایرانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالعات اجرایی این قطعات در حال انجام است، یادآور شد: اجرای این دو قطعه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در صورت فراهم بودن منابع مالی، این 74 کیلومتر آزادراه با 30 کیلومتر تونل، ظرف 3 سال ساخته می شود.

وی درباره واگذاری اجرای این دو قطعه به قرارگاه خاتم الأنبیاء توضیح داد: به دستور رئیس جمهور اجرای قطعات 2 و 3 به قرارگاه خاتم واگذار شد و وزارت راه و شهرسازی هم اکنون در حال اخذ مصوبه های نهایی است.

بنابراین گزارش پس از کش و قوس های فراوان بین وزارت راه و شهرسازی و شریک این وزارتخانه در آزادراه تهران-شمال (بنیاد) ظاهراً دولت توانست این 2 قطعه را از دست بنیاد خارج کرده و به قرارگاه خاتم واگذار کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir