بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 فروردين 1392      13:46

روایت ترکان از افزایش دلالی در صنعت نفت

 

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به افزایش نقش دلالان و واسطه ها در صنعت نفت و به ویژه صنایع حفاری کشور از افزایش هزینه خرید دکل های حفاری تا مرز 170 میلیون دلار به دلیل فعالیت دلالان خبر داد و گفت: در این بین شرکت های چینی هم به بهانه فاینانس قیمت فروش دکل های حفاری را افزایش داده اند.

اکبر ترکان در گفتگو با مهر درباره مهمترین چالش های پیش روی صنعت حفاری کشور، گفت: در حال حاضر افزایش فعالیت های واسطه ای و دلالی به مشکلی برای توسعه ناوگان دکل های حفاری خشکی و دریایی تبدیل شده است.

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت با اعلام اینکه رونق بازار خرید و فروش تجهیزات نفت و گاز و به ویژه دکل با حضور دلال ها به مهم ترین معضل سال های اخیر صنعت نفت تبدیل شده است، تصریح کرد: همزمان با تعطیل کردن فعالیت های دلالی برای توسعه ناوگان حفاری کشور باید مسیر ساخت دکل حفاری خشکی و دریایی در دستور کار قرار بگیرد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور کلی تعداد دکل های حفاری خشکی و دریایی در کشور کم است، دکل های اجاره ای فعال در کشور را هم بسیار محدود عنوان کرد و افزود:  در بخش دکل های خشکی عمدتا دستگاه ها ملکی هستند و در این چنین شرایطی عمده فعالیت های حفاری کشور توسط دو شرکت ملی حفاری که کاملا دولتی است و حفاری شمال که خصوصی بوده ولی به نوعی در حمایت بخش دولتی قرار دارد، انجام می شود.

به گفته وی، با وجود همه تلاش هایی که در سال های گذشته به منظور افزایش تعداد دکل های حفاری به ویژه در بخش دریایی انجام شده، ملاحظه می شود که این کمبود برطرف نشده است.

ترکان با اشاره به افزایش فعالیت های دلالی در صنعت نفت و به ویژه صنعت حفاری کشور، اظهار داشت: نگاهی به بازار خرید و فروش دکل حفاری نشان می دهد نقش پررنگ واسطه ها موجب شده دکلی که درحال عادی 120 میلیون دلار ارزش دارد، در شرایط مطلوب به خریداران ایرانی با قیمت های حدود 140 میلیون دلار فروخته می شود و این درحالی است که به تازگی به مدد فعال تر شدن دلالان این رقم تا حدود 170 میلیون دلار افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه با افزایش روز افزون فعالیت دکل های حفاری عملا  خریدی انجام نمی گیرد و مشکل تامین دکل هر روز بیش از گذشته آشکار می شود، بیان کرد: در چنین شرایطی تنها راه حل مشکل کمبود دکل حفاری روی آوردن به مسیر ساخت دکل حفاری است و نه خرید آن، زیرا برآوردها نشان می دهد هزینه ساخت بهترین دکل های دریایی همچون سوپر ریگ M2 کمتر از 100 میلیون دلار است، بنابراین باید با قاطعیت دلال ها را خارج کنیم و به ساخت دکل روی آوریم.

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به پیشنهادهای اخیر برخی از سازندگان چینی مبنی بر ساخت و تامین فاینانس دکل های حفاری خشکی و دریایی، توضیح داد: در این مسیر حواسمان جمع باشد فریب فاینانس چینی را هم نخوریم، زیرا هر زمان موضوع ساخت دکل پیش آمده همان دلال ها برای فاینانس 85 درصدی روند ساخت تلاش های خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: در واقع قصد آن فاینانس 85 درصدی هزینه دکل با احتساب قیمت 170 میلیون دلار است و درنهایت هزینه نهایی ساخت دکل را هم ناخواسته تا 150 میلیون دلار افزایش می دهند.

ترکان با یاداوری اینکه از نظر دانش فنی و توان تخصصی ساخت دکل نیز درحال حاضر دو شرکت ایرانی طراحی کامل ساخت دکل های دریایی به همراه لایسنس های مورد نیاز را در اختیار دارند، تاکید کرد: کنسرسیوم سازندگان داخلی طراحی دکل با قابلیت های جهانی را در اختیار دارند که می تواند مبنای اصلی عملیاتی ساخت قرار گیرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
سیاوش
سه شنبه 27 فروردين 1392      4:5

با تشکر از آقای ترکان به خاطر اشاره به یکی از موضوعات مهم حال حاضر صنعت نفت کشور. متأسفانه ایشان از جمله معدود مدیران لایق و توانمند وزارت نفت بودند که به دلیل تفاوت در سلایق سیاسی با دولتمردان امروز از عرصه مدیریت در بخش نفت و گاز خارج شدند. به هر حال حضور وزرای ضعیف در مهمترین وزارتخانه کشور در چند ساله گذشته موجب خروج بسیاری از مدیران توانمند و پرسابقه این صنعت گردید. در طی یک دهه گذشته موضوع حفاری از مهمترین مشکلات و در واقع گلوگاه تکمیل بسیاری از پروژه های نفت و گاز کشور محسوب گردیده و اتمام بسیاری از پروژه ها از جمله پروژه فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به دلیل تأخیر در تکمیل عملیات حفاری به تعویق افتاد. در طی 5 سال گذشته نیز مسئولان به جای حل ریشه ای این مشکل از طریق بومی سازی تولید آن در کشور به دنبال تأمین آن به طرق مختلف بوده اند. به عبارت دیگر با توجه به نیاز صنعت به تأمین دکل های استاندارد جهت حفاری، این موضوع به رقابتی بین مدیران دولتی و پیمانکاری این صنعت جهت تأمین دکل های مورد نیاز به طرق مختلف مبدل گردیده که در اینجاست که نقش دلالان بسیار پر رنگ شده است. همچنین شرکت ملی حفاری ایران نیز به علت ساختار دولتی و وجود محدودیت های مختلف جهت همکاری با بخش خصوصی نتوانسته عملکرد لازم را در این موضوع داشته باشد. به هر حال پس تحریم بخش نفت و گاز ایران، و عدم امکان برگزاری صحیح قانون مناقصات در شرکت های تابعه وزارت نفت جهت تأمین کالاها و تجهیزات از شرکت های مندرج در لیست شرکت های تأیید شده خارجی وزارت نفت، ورود بسیاری از دلالان در این عرصه قابل پیش بینی بود، که با پشتیبانی برخی از مدیران توانسته اند با خرید کالاها و تجهیزات با کیفیت پایین تر و قیمت بالاتر ( در حدود 30 درصد افزایش قیمت خرید برای کالاهای غیرحساس و بیش از 100 درصد برای کالاهای حساس) از تهدیدات موجود تحریم، به فرصت سازی مالی برای خود بپردازند.
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir