بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 فروردين 1392      11:43
آیا کمیسیون تلفیق حق رد کلیات لایحه بودجه را ندارد؟

موضع رسایی و کوچک زاده در برابر رد کلیات بودجه در تلفیق

علی لاریجانی در پاسخ به رسایی: نمی‌توانیم ترک عادت کنیم

 

دو نماینده مجلس که روزگاری خود را وکیل الدوله نامیده بودند و حامیان جدی دولت در مجلس به شمار می روند در موضع گیری های جداگانه، خواستار عدم بازگشت لایحه بودجه به دولت شده اند. این دو نماینده تهران با استدلال های جداگانه اعلام کرده اند که مجلس کمیسیون تلفیق حق رد کلیات لایحه را ندارد و باید جزئیات را بررسی کند هرچند که این استدلال ها از سوی اکثریت نمایندگان و هیات رئیسه مجلس منطقی تلقی نشده و بررسی کلیات بودجه در صحن علنی آغاز شده است. در جلسه امروز رسایی نماینده مردم تهران در تذکری گفت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، نمی تواند کلیات لایحه بودجه را رد کند.

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را رد کرد و بودجه به صحن علنی مجلس آمده است و سخنگوی کمیسیون هم اعلام می کند که اگر مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن هم رد شود لایحه به دولت برمی گردد.

وی افزود: کاری که الان در حال انجام است غیرقانونی است؛ براساس بند 3 ماده 186 آئین نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وی ادامه داد: براساس این بند از آئین نامه کمیسیون تلفیق نمی تواند لایحه بودجه را رد کند و چنین حقی برای کمیسیون تلفیق در نظر گرفته نشده بلکه این کمیسیون موظف است که گزارش کمیسیون های تخصصی را مورد رسیدگی قرار دهد و در مورد رد و قبول آنها یک جمع بندی کند و این جمع بندی را که تلفیق نظر همه کمیسیون ها است به صحن علنی ارائه کند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در تبصره 3 ماده 186 باز هم اشاره شده که در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن، فقط یکبار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود و زمان هم برای این موضوع تعیین شده و گفته شده که ظرف 72 ساعت کمیسیون تلفیق گزارش خود را به مجلس ارائه کند که باز هم بر این اساس روشن می شود نقش کمیسیون تلفیق ترکیب کردن و تلفیق پیشنهادات کمیسیون های تخصصی با اصل بودجه ای است که دولت داده به نحوی که مورد قبول صحن علنی قرار گیرد نه اینکه بخواهد در مورد اصل لایحه اعلام نظر و آن را رد یا تأیید کند.

وی اضافه کرد: صحن علنی هم تنها یکبار حق رد دارد و اگر دوباره کمیسیون تلفیق نظری داد نمی توانیم رد کنیم و یا مجدداً آن را به کمیسیون ارجاع دادیم تا دوباره آن را تأیید یا رد کند.

رسایی گفت: کمیسیون تلفیق باید گزارش نهایی خود را که حاصل زحمت این کمیسیون است یکبار به صحن علنی برگرداند تا در صحن علنی رأی گیری شود و این اظهارنظر نهایی است چرا که در آیین نامه گفته شده کمیسیون تلفیق گزارش نهایی خود را به صحن علنی می دهد.

رسایی ادامه داد: اگر چنین حقی برای کمیسیون تلفیق متصور بود که بتواند بودجه را رد کند قاعدتاً باید قبل از اینکه کمیسیون های تخصصی وقت می گذارند این کمیسیون نظر دهد، مثل مراحلی که ما در مورد بررسی یک طرح یا لایحه در مجلس داریم.

وی اظهار داشت: براساس ماده 147 آیین نامه داخلی اگر لایحه ای توسط کمیسیونی رد شود بایگانی می شود مگر اینکه بعد از چاپ و توزیع گزارش کمیسیون دولت از هیأت رئیسه درخواست بررسی مجدد کند؛ ما در حال حاضر نمی توانیم این کار را کنیم.

رسایی گفت: اگر ما کلیات بودجه را در صحن رد کنیم باید بایگانی شود و اگر هم تأیید کنیم براساس تبصره 3 ماده 186 باید وارد جزئیات شویم چرا که براساس آیین نامه در جلسه علنی پس از رسیدگی به کلیات لایحه بودجه و تصویب آن به پیشنهاد های مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین بودجه عمومی رسیدگی می شود.

رسایی سپس به لاریجانی گفت: معاونت قوانین شما هم طی نامه ای تمام این موارد را یادآوری کرده است؛ من فکر می کنم که صحن علنی نباید وارد رسیدگی به کلیات شود لذا بودجه باید به تلفیق برگردد؛ تلفیق حق دارد که جرح و تعدیل کند و نمی توانند آن را رد کند.

به گزارش فارس، لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: این استدلال ها تماماً مطرح شد و معاونت قوانین هم نظرش را مطرح کرد اما در هیأت رئیسه همه این زوایا مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً همین راه مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: تمام استدلال این است که کمیسیون تلفیق نباید راجع به کلیات ورود کند؛ اگر ما اجازه بررسی کلیات را به کمیسیون تلفیق بدهیم ممکن است آن را رد کند که در این صورت باید به صحن بیاید.

رئیس مجلس ادامه داد: اداره قوانین به ما گفت که نباید در آیین نامه کمیسیون چنین چیزی باشد که در این صورت تلفیق باید لایحه ای را بدون بررسی کلیات مورد رسیدگی قرار دهد که این مخالفت قیود دیگر آیین نامه است لذا براساس این مباحث مقرر شد وقتی اجازه ای به کمیسیون تلفیق داده شد این کار انجام شود.

لاریجانی گفت: اگر ما این حق را که مطابق عرف وجود داشته قائل شویم ممکن است این حادثه رخ دهد و کمیسیون کلیات بودجه را رد کند و وقتی که رد کردند که باید مجلس نظر دهد لذا ما در هیأت رئیسه هم بحث کردیم و برای این که بن بستی به وجود نیاید تصمیم کنونی را گرفتیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: البته اگر آیین نامه دقیق تر نوشته می شد راحت تر بود؛ لذا اگر این استدلال ها را بپذیریم باید بگوییم که کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه مطلقاً وارد کلیات نشود که چنین چیزی نمی توانیم بگوییم چرا که هم براساس آیین نامه باید براساس کلیات بحث شود و هم اینکه روال گذشته این طور بوده و ما نمی توانیم الان ترک عادت کنیم.

لاریجانی اضافه کرد: در حال حاضر که کمیسیون کلیات بودجه را رد کرده در صحن علنی بررسی می کنیم و اگر کلیات تأیید شد برای بررسی جزئیات آن را به کمیسیون می فرستیم.

استدلال کوچک زاده

نماینده تهران این سؤال را مطرح کرد که آیا کمیسیون تلفیق مجاز است پس از هزاران ساعت کار کارشناسی کمیسیون های تخصصی روی پیشنهادات انبوه نمایندگان همه این تلاش ها را نادیده گرفته و به رد کلیات اصل لایحه بودجه بپردازد؟

مهدی کوچک زاده نماینده تهران در مطلب اخیر سایت شخصی خود نوشت:

امام خمینی(ره): مجلس یک چیزی است که در رأس همه اموری که در کشور است واقع است. یعنی مجلس خوب همه چیز را خوب می‏کند و مجلس بد همه چیز را بد می‏کند.(صحیفه امام ج‏18 ص282 )

همکاران گرامی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانطور که مطلعید کمیسیون تلفیق مجلس کلیات لایحه بودجه سال 1392 را رد و آنرا برای بررسی به صحن مجلس ارسال و در دستور روز جاری (سه شنبه 27 فروردین) قرار گرفته است . متاسفانه سخنگوی محترم کمیسیون نیز در برنامه ای که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعلام نموده که در صورت رد کلیات در صحن، لایحه به دولت ارجاع داده خواهد شد! اینجانب بدون آنکه قصد ورود به بحث در مورد ایرادات کمیسیون تلفیق به لایحه باشم ، این رای و تصمیم و اقدام کمیسیون را به شرحی که ذیلا به عرض خواهم رساند، واجد ایراداتی اساسی هم از نظر آیین نامه داخلی، که هیئت رئیسه مجلس سوگند به اجرای بیطرفانه آن خورده اند، و هم از نظر منطقی می دانم که بدینوسیله به عرض شما و ملت شریف ایران می رسانم .

الف - ایرادات قانونی:

بر اساس بند 3 ماده 186 آیین نامه داخلی که اشعار می دارد: "کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون های تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. " حقی برای رد لایحه بودجه از طرف کمیسیون تلفیق در نظر گرفته نشده بلکه این کمیسیون موظف به رسیدگی به گزارش کمیسیون های تخصصی و رد یا قبول آنها بوده و موارد قبول شده را در لایحه تلفیق وارد و گزارش آن را به عنوان گزارش نهایی به مجلس برای تصمیم گیری ارائه می نماید.

همچنین در تبصره 3 ماده 186 که اشعار می دارد" در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه، (در صحن) فقط برای یکبار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود تا حداکثر ظرف هفتاد و دو ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه نماید" روشن می شود که نقش کمیسیون تلفیق، به هم آوردن و ترکیب نمودن (تلفیق) پیشنهادات کمیسیونهای تخصصی با اصل لایحه بودجه است به نحوی که مورد قبول صحن علنی مجلس قرار گیرد و نه اظهار نظر در مورد اصل لایحه! و صحن مجلس هم تنها یک بار حق رد گزارش کمیسیون تلفیق و ارجاع آن به کمیسیون را دارد و هیچ جا سخنی از ارجاع لایحه بودجه ،که ضروری قطعی اداره کشور است، به دولت به میان نیامده و کمیسیون هم باید گزارش خود را اصلاح و برای تصویب به مجلس باز گرداند.

نکته دیگر آنکه آنچه باید از طرف کمیسیون تلفیق به مجلس ارسال گردد "گزارش نهایی" این کمیسیون است که حاصل رسیدگی به گزارش کمیسیونهای تخصصی است (گزارشی که با صرف وقت 15 روزه 290 نماینده در کمیسیونها قبل از ارائه به کمیسیون تلفیق حاصل شده ) نه کنار گذاشتن گزارشات تهیه شده کمیسیونها و اظهار نظر غیر نهایی در مورد اصل لایحه بودجه! بدیهی است اگر چنین حقی برای کمیسیون تلفیق متصور بود قانون گذار باید رسیدگی کمیسیون تلفیق را بر بررسی کمیسیونهای تخصصی و تهیه و ارائه پیشنهاد به تلفیق مقدم می داشت نه آنکه هزاران نفر ساعت کار انجام شود بدون آنکه تلفیق نیازی به آن برای اظهار نظر خود داشته باشد!

همکاران ارجمند! بر اساس ماده 147 آیین نامه داخلی اگر لایحه ای توسط کمیسیونی رد شد بایگانی می شود مگر آنکه پس از چاپ و توزیع گزارش کمیسیون ظرف یک ماه دولت از هیات رئیسه درخواست کند تا در دستور کار مجلس قرار گیرد. آیا لایحه بودجه را می شود به بایگانی فرستاد؟ آیا این به بن بست کشاندن کشور نیست؟

در دستور قرار گرفتن کلیات لایحه بودجه و بحث و بررسی آن مستلزم رعایت بند ج ماده 112 آیین نامه است که بر اساس آن باید "پس از نطق رئیس جمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه می دهد و سپس حداکثر 10 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون و 10 نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون . . . . . . صحبت می کنند . . . . " آیا برنامه کاری مجلس در روز جاری اینگونه تنظیم شده است؟ ضمن آنکه همانطور که در بالا اشاره شد بر اساس تبصره 3 ماده 186 اگر کلیات لایحه توسط صحن رد شود باید به کمیسیون ارجاع شود تا حداکثر پس از 72 ساعت کمیسیون اصلاحات لازم را به عمل آورده و آن را به صحن برگرداند و اگر کلیات به تصویب صحن برسد بر اساس بند 4 ماده 186 که اشعار می دارد: "در جلسه علنی، پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن ، به پیشنهاد های مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید. . . . " باید صحن وارد بحث جزئیات شده و دیگر راهکار قانونی برای برگشت به تلفیق وجود ندارد و عملا تمام زحمات کمیسیونهای تخصصی که حاصل زحمات عموم نمایندگان محترم است بدون بررسی و اظهار نظر تلفیق به بایگانی سپرده می شود!!!

ب- ایرادات منطقی

ارجاع لایحه ای که مجلس حق هرگونه دخل و تصرفی در آن را برای خود قائل است به چه منظور و هدف و منطقی صورت می گیرد؟ قطعا لایحه ای را که دولت به مجلس ارسال می کند از نظر خود دولت نیازی به حک و اصلاح ندارد ، پس آیا ارجاع آن به دولت نمی تواند موجب معطل ماندن کار بودجه کشور و ایجاد خلل در امور کشور و نظام و مردم گردد؟ نمایندگان مخالف شکل فعلی لایحه چه مانعی بر سر راه اصلاح و تغییر بودجه دارند؟ مگر در سالهای گذشته گاه حدود بیست بند لایحه ارسالی دولت پس از بررسی مجلس دارای صد و بیست بند نشد؟ مجلس که امکان و اختیار زیر و رو کردن بودجه را دارد از ارجاع لایحه به دولت چه هدفی را برآورده می کند که از دست خودش ساخته نیست؟

همکاران گرامی آیا می توان ترتیبی را که قانون گذار برای بررسی لایحه بودجه در ماده 186 آیین نامه ذکر نموده فاقد منطق دانست؟ پاسخ منفی است و قطعا بر ترتیب در نظر گرفته شده منطقی عقلایی حاکم است. در اینصورت آیا کمیسیون تلفیق مجاز است پس از هزاران ساعت کار کارشناسی کمیسیونهای تخصصی روی پیشنهادات انبوه نمایندگان همه این تلاشها را نادیده گرفته و به رد کلیات اصل لایحه بودجه بپردازد؟ در صورت جواز چنین امری چه ضرورتی داشت کمیسیون تلفیق قریب به چهل ؛ پنجاه روز صبر کند؟ این کمیسیون می توانست به محض وصول لایحه بودجه در 50 روز قبل کار خود را شروع و نسبت به کلیات اصل لایحه بودجه نظر رد خود را اعلام نماید تا اینهمه وقت مجلس و نمایندگان ملت تلف نشود!

همکاران ارجمند امیدوارم با پای بندی به آیین نامه و منطق، امروز اجازه طرح خلاف آیین نامه گزارش غیر قانونی کمیسیون تلفیق را ندهید و مجلس را از ورود به مسیری که حاصلی جز معطل گذاشتن کار موکلین ومردم نجیب ندارد حفظ نمایید.

لازم به ذکر است که پس از تهیه این مطلب مطلع شدم معاونت محترم قوانین مجلس نیز طی نامه ای به ریاست مجلس ماجرای رخ داده را خلاف مواد مختلف آیین نامه دانسته و پیشنهاد بازگشت لایحه به کمیسیون تلفیق برای انجام وظیفه قانونی را داده اند که انشاالله آن نامه نیز برای اطلاع شما همکاران تکثیر و توزیع گردد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir