بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 ارديبهشت 1397      13:36

قلمروهای خطرناک تجاری

جنگ تجاری میان چین و امریکا بر کالاهای فیزیکی تمرکز دارد اما واقعیت این است که برای اغلب شرکت‌ها حمایت‌گرایی دیجیتالی تهدیدی به مراتب بزرگ‌تر به شمار می‌رود.

اقتصاد ایرانی: جنگ تجاری میان چین و امریکا بر کالاهای فیزیکی تمرکز دارد اما واقعیت این است که برای اغلب شرکت ها حمایت گرایی دیجیتالی تهدیدی به مراتب بزرگ تر به شمار می رود.

به گزارش تعادل به نقل از فایننشال تایمز، خودروهای اسکانیا همیشه به واسطه روند اداری بررسی اسناد و مدارک و قوانین گمرکی با تاخیر از مرزها رد می شوند اما اخیرا موانع بین المللی کسب و کار این شرکت سوئدی را دشوارتر کرده است. تریلی های اسکانیا که در سراسر اروپا در رفت و آمد هستند جعبه کوچکی دارند که اطلاعاتی چون سرعت، مصرف سوخت، نحوه کارکرد موتور و حتی نحوه رانندگی را به مدیریت شرکت اسکانیا در سوئد ارسال می کند. این اطلاعات به مجموعه آمار بین المللی اضافه می شود که در نهایت به صاحبان شرکت های خودروسازی کمک می کند تا فرآیند مدیریت تعمیر و نگهداری ناوگان خود را بهبود ببخشند و خودروهای بهتری تولید کنند.

با این حال در چین که جریان اطلاعات با محدودیت های زیادی روبه روست، اسکانیا باید ذخیره سازی داده ها و جداسازی برخی اطلاعات خاص بیشتر هزینه کند. بسیاری از کشورها نیز همچون چین محدودیت هایی را در این زمینه اعمال می کنند. هاکان شیلد یکی از مقام های شرکت اسکانیا می گوید: «ما با قوانین نظارتی بسیاری در اقصا نقاط جهان روبه رو هستیم که مدام در حال تغییر هستند. »

موسسه جهانی مک کنزی تخمین زده که در یک دهه گذشته تا 2015 سال میلادی، فرآیند بین المللی جابه جایی کالا، خدمات و اطلاعات حدود 10 درصد به تولید ناخالص داخلی جهان اضافه کرده که یک سوم آن مربوط به داده هاست. این سهم از مشارکت تبادل داده ها در تولید ناخالص داخلی جهان رو به افزایش است، چراکه حجم تجارت متعارف به شدت کاهش یافته و در مقابل تبادلات دیجیتالی افزایش یافته است.

با این حال گرچه اقتصاد و حتی صنایع سنگینی چون نفت و گاز بیش از پیش اطلاعات محور شده اند، هزینه مسدود کردن جریان تبادل این اطلاعات نیز در حال افزایش است. از هزینه های بیشتر هم بگذریم، مساله دیگر این است در صورتی که ارائه این اطلاعات به چنین اطلاعاتی بالکانیزه (گسسته) شوند کارایی شرکت ها به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

نیکلاس هوداک مدیر اجرایی امور دولتی و قوانین نظارتی شرکت آی بی ام در بروکسل می گوید: شمار مشتریانی که ترجیح می دهند تا اطلاعات و آمار مربوط به کسب و کارشان در هاله یی از ابهام باشد در حال افزایش است. هوداک می گوید: «نمی توانید به مشتریان تان خدمات کارآمدی ارائه دهید، اگر که اطلاعات واقعی بازار را تجریه و تحلیل نکرده باشید. شما می توانید اطلاعات را به جایی منتقل کنید که بتوانند بهترین استفاده را از آن داشته باشند اما دقیقا عکس این مساله اتفاق می افتد.»

دولت ها امروز اقدامات «محلی سازی داده ها و اطلاعات» را به شدت افزایش داده اند.

اندیشکده مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین المللی ارزیابی کرده که در یک دهه منتهی به 2016 میلادی، شمار تدابیر بومی سازی اطلاعات مهم در اقتصادهای بزرگ جهان با افزایش سه برابری از 31 به 84 رسیده است.

حتی در اقتصادهای پیشرفته نیز انتشار اطلاعات مربوط به صادرات نیز به دلیل نگرانی های مربوط به حریم خصوصی به شدت محدود شده است. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا محدودیت هایی را برای انتقال اطلاعات شخصی حتی به کشورهای دیگر عضو این اتحادیه در نظر گرفته اند. مطالعات کمیسیون جهانی مدیریت انبوه که موسسه پژوهشی مستقل است، نشان می دهد محدودیت های فعلی از جمله در انتقال داده های مربوط به بخش بانکداری و پرونده های مالیاتی باعث شده که تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا حداقل نیم درصد کاهش یابد.

در چین که سردمدار حفظ اطلاعات محلی است، محدودیت جریان آزاد اطلاعات بسیار بیشتر است. پکن همسو با کنترل های سختگیرانه بر فضای مجازی و تبادل اطلاعات در حوزه فناوری، قوانین نظارتی بسیار سختگیرانه یی برای تبادل اطلاعات در حوزه صنایع استراتژیک دارد. گفته شده، بسیاری از شرکت هایی که در چین فعال هستند، ممکن است به دلیل انتقال اطلاعات تجاری و کسب و کار خود به خارج از کشور تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

بازارهای نوظهور دیگر نیز از روسیه و هند گرفته تا اندونزی و ویتنام نیز امروزه قوانین محلی سازی اطلاعات مربوط به کسب و کارها را بیشتر می کنند. به عنوان مثال، روسیه فعالیت لینکدین را در این کشور پس از خودداری این شرکت از انتقال اطلاعات کاربران روسیه به سرورهای داخلی مسدود کرد.

نهادها و سازمان های فعال در حوزه کسب و کار از جمله اتاق بازرگانی ایالات متحده قصد دارد تا قوانینی را برای محدود کردن آنچه «حمایت گرایی دیجیتالی» می خواند، تعیین کند.

با این حال کارشناسان اطلاعات تجاری به حفره بزرگی اشاره می کنند که در عرصه بین المللی وجود دارد؛ اینکه بسیاری از قدرت های بزرگ تجاری با توجیهات مختلف قوانین دست و پاگیری را برای جریان آزاد اطلاعات (تجاری) ایجاد می کنند. سوزان آرونسون کارشناس اقتصادی دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: «در حال حاضر سه قدرت بزرگ اقتصادی وجود دارند؛ چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا که هر یک به دنبال ایجاد یک قلمرو جداگانه برای خود هستند.»

اما مشخص ترین راه برای حفاظت از جریان بین المللی اطلاعات تجاری و اقتصادی از مسیر تعاملات تجاری می گذرد؛ حال این تعاملات می تواند چندجانبه، منطقه یی یا دوجانبه باشد. یک نکته دیگر اینکه قوانین سازمان تجارت جهانی برای تبادل اطلاعات تجاری و اقتصادی به دوران پیش از همه گیری اینترنت بازمی گردد.

به لحاظ تاریخی، نوشتن قوانین جهانی برای تجارت نیازمند توافق دو قدرت بزرگ جهان یعنی ایالات متحده و اتحادیه اروپاست. اما نگاه امروز اروپایی ها و امریکایی ها به فرآیند حمایت از آمار و اطلاعات تجاری و اقتصادی در تضاد با یکدیگر است که دلیل اصلی اش روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکاست.

ترامپ از زمان روی کار آمدنش بارها از روابط تجاری کشورش با متحدان و رقبای امریکا انتقاد کرده است. او در یکی از نخستین اقداماتش به عنوان رییس جمهور، امریکا را از پیمان ترانس پاسیفیک خارج کرد. از زمان روی کار آمدن ترامپ تهدید جنگ تجاری امریکا با چین و اروپا پررنگ تر شده و با توجه به چنین چشم انداز، آینده همکاری ها و جریان آزاد اطلاعات بسیار تیره و تار دیده می شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir