بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 تير 1397      14:11

اکسیر تدبیر ایرانی، سد تحریم را می شکند

ایران کشوری مستقل و آزاد است، گر چه دشمنان این استقلال از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می کنند و از جنگ و تحریم و توطئه فروگذار نکرده اند اما این مردم آگاه و هوشیار ایران هستند که در سخت ترین شرایط با روحیه بالا و مدیریت زندگی و مصرف از مشکلات گذر می کنند.

اقتصاد ایرانی: اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور است که می خواهد با کمترین وابستگی به خارج از کشور در خصوص نیازهای اساسی خود مستقل عمل کند. در شرایطی که صادرات و واردات برای یک کشور سخت می شود. دولت ها پس از مواجهه با بحران های اقتصادی و تهدید به تحریم، به سمت اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی نظام اقتصادی حرکت می کنند. یکی از مقوله های مهم اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت های داخلی و رونق تولید است.
وحدت و انسجام ملی یکی از ضرورت های پایداری در هر نظام و حکومت به شمار می رود؛ موضوعی که این روزها محور سخنان مقام ها و مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود همواره تاکید دارند که جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، حوادث گوناگون را با قدرت و استقامت و با تدبیر پشت سر گذاشته و مقطع فعلی را نیز با قدرت و تدبیر، پشت سر خواهد گذاشت و مسیر پیشرفت خود را ادامه خواهد داد.
رهبر انقلاب تصریح دارند که «اقتصاد مقاومتی» علاج همه مشکلات کشور است و امروز با توجه به اقدامات دشمن، باید بخشهایی از اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار گیرد.
اکنون چنین به نظر می رسد که راه برون رفت از شرایط اقتصادی موجود و پیشبرد امور کشور و زندگی خانوارها بهترین روش صرفه جویی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی است تا یک بار دیگر از پیچ های پیش رو به سلامت عبور کنیم و با تکیه بر توانمندی های کشور و نیروی انسانی از بحران سربلند بیرون بیاییم.

*
فرهنگ مصرف کالای ایرانی را جا بیندازیم 

به گزارش ایرنا، معصومه آقاپور علی شاهی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی مهمترین کار این است که از کالای ایرانی حمایت کنیم و فرهنگ مصرف کالای ایرانی را جا بیندازیم.
وی افزود: حتی اگر هنوز کالای ایرانی بازار مورد انتظار را کسب نکرده و بازاریابی های لازم برای آن انجام نشده است، اگر نیاز ما را مرتفع می کند، بیاییم همه کالای ایرانی مصرف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر استفاده از برندها و نشان های خارجی کالاها تبدیل به یک فرهنگ شده است و برای مصرف کننده پایگاه اجتماعی ایجاد می کند، در صورتی که این طور نیست و باید به کیفیت کالا توجه کرد.
نمایند مردم شبستر در مجلس به ذکر خاطره ای از یک گروه ژاپنی در زمانی که وی در وزارت ارتباطات بود، پرداخت، افزود: این گروه ژاپنی که در قالب همکاری هایی به ایران سفر کرده بودند. در دیداری در یکی از هتل ها در تهران وقتی که شکلات برای پذیرایی به آنها تعارف شد، از کیف خود شکلات هایی که تولید خودشان بود درآوردند و به ما هم تعارف کردند، اعتقاد داشتند در هر جایی باید تولید داخلی خود را معرفی کنند.
وی در ادامه بیان خاطرات خود در مورد اهمیت دادن برخی کشورهای به تولیدات داخلی خود، خاطره ای هم از یک گروه دیگر ژاپنی که در ادامه همکاری های خود با ایران برای بازدید از نقاط گردشگری ایران به اطراف لواسان سفر کرده بودند، تصریح کرد: در این سفر که همراه این گروه ژاپنی بودیم در سال ۸۵- ۸۴ زمانی که جاده لواسان باریک بود در مسیر یک تویوتا ژاپنی را مشاهده کردیم که مدتها کنار جاده پارک بود و بر روی آن خاک زیادی نشسته بود.
این نماینده مجلس ادامه داد: ناگهان تیم ژاپنی از ما تقاضا کردند که خودرو حامل آنها متوقف شود، از ما تقاضای سطل آب کردند و با وجود اینکه تا بستر رودخانه هم چندین متر فاصله داشتند به وسیله طناب دست به دست آب را از بستر رودخانه بالا کشیدند و خودرو تویوتای خاک خورده را با دقت شستند.
آقاپورعلی شاهی در مورد علت شست وشوی این خودرو توسط گروه ژاپنی گفت: موقع ناهار آنها گفتند تویوتا یعنی ژاپن و هر جا که باشد، باید تمیز باشد.
وی تاکید کرد: آنها نسبت به تولیدات داخلی خود این همه غیرت دارند، آیا ما هم این همه غیرت نسبت به تولیدات داخلی خود داریم؟ غیرت آنها جزیی از سرشتشان شده است و از تولیدات خود این چنین حمایت می کنند و نسبت به آن تعصب دارند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: بیاییم ما هم نسبت به تولیدات داخلی خود غیرت داشته باشیم و استفاده از آن را تبدیل به فرهنگ کنیم.

*
در ایران ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی باغی ضایعات می شود 

آقاپورعلی شاهی گفت: متاسفانه در ایران ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی باغی در حین برداشت و فروش تبدیل به ضایعات می شود و این میزان در مصارف خانگی هم معادل ۲۰ درصد است به دلیل اینکه خانوداه ها بیش از نیاز خود میوه خریداری می کنند.
وی تاکید کرد: باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم و شیوه های مصرف خود را بازنگری کنیم تا سلامت خودمان و جامعه را افزایش دهیم.

*
آموزش های اقتصادی ۲۵ درصد هزینه ها را کاهش می دهد 

نماینده مردم شبستر در مجلس افزود: نکته ای که من خیلی روی آن تاکید دارم، مبحث آموزش اقتصادی به خانواده است که حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه زندگی را کاهش می دهد و کمکی در جهت اقتصاد خانوار است.

*
دست از انتقاد بی جا برداریم 

آقاپورعلی شاهی تاکید کرد: در شرایط حساس کنونی کشور به دلیل فشارهای مجامع جهانی بر ایران باید تلاش کنیم که دست از انتقاد کردن از همدیگر را برداریم، به جای ایرادگیری به دنبال راهکار و حل مسائل باشیم و به جای این همه انتقاد نابجا و انرژی منفی، انگیزه ایجاد کنیم، خوبی ها و منابع موجود را ببینیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: قطار توسعه در حال حرکت است، اما حرکاتی که مانند انتقادهای نابجا می شود این قطار از حرکت باز خواهد ایستاد، اکنون باید به جای فرصت سوزی، فرصت سازی کنیم، با انتقاد زیاد منابع را از دست می دهیم.
وی تصریح کرد: به جای این همه انتقاد در فضای مجازی، فرصت ها شناسایی و تقویت کنیم، چه اشکالی دارد کارهای خوب را معرفی کنیم و به جای این همه اعلامیه ترحیم، اعلامیه تبریک و موفقیت افراد را منتشر کنیم، اما همه اینها نیاز به تغییر فرهنگی دارد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: ایران پتانسیل های لازم برای بهترین شدن را دارد، مردم ما لیاقت بهترین بودن ها را دارند تا در بهترین جایگاه های اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرند.

*الگوی مصرف اصلاح شود

زهرا کوهساری فعال حوزه زنان نیز به خبرنگار گفت: با توجه به شرایط کنونی خانواده ها باید دقت کنند که الگوی مصرف را اصلاح کنند، بهترین روش هم این است پدر و مادر در خانواده این کار را از خود آغاز کنند.
وی افزود: اگر بخواهیم شرایط زندگی کنونی مردم را با زندگی در دهه ۶۰ مقایسه کنیم و مردم را تشویق به صرفه جویی کنیم کاری اشتباه است، زیرا قرار دادن دهه شصت به عنوان الگو کاری اشتباه است چون مردم آن موقع در شرایط جنگ قرار داشتند.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگو مصرف و سبک زندگی در اولویت برنامه خانواده های ایرانی باید باشد، اما ضروری است که در شرایط کنونی از تجملات فاصله گرفت.
کوهساری یادآوری کرد: در دنیا بعد از اتمام جنگ ها طبیعی است، مردمی که از محدودیت های دوران جنگ خارج می شوند به سمت تجمل گرایی رو می آورند و از سوی دیگر مردم کشورهای در حال توسعه هم به سمت تجمل گرایی کشیده می شوند و این امر یکی از اهداف اقتصادی کشورهای استکباری نیز محسوب می شود.

*
آموزش اعضای خانواده برای صرفه جویی ضروری است 

کوهساری بیان کرد: در چنین شرایط اقتصادی و برای عبور از بحران صرفه جویی و مدیریت مصرف در خانواده ها باید سرلوحه امور خانه باشد و نیاز است تمام افراد خانوداه از پدر، مادر و فرزندان آموزش های مورد نظر را طی کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که بهره وری، تولید و توان اقتصادی پایین است، گفت: در این شرایط خانواده ها می بایست سبد خرید خانوار را کنترل کنند و سطح توقعات خود را پایین بیاورند. شاید یکی از بهترین روش ها در جهت کاهش تشنج های خانوادگی باشد.
این فعال حوزه زنان تاکید کرد: در این شرایط حساس باید فرهنگ مصرف خود را ارتقاء بخشیم و بهترین راه حمایت از تولید داخلی و تمایل داشتن به صرفه جویی است تا بتوانیم به سلامت از این شرایط عبور کنیم.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir