بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 تير 1397      9:57

افت سودآوری صنعت حمل و نقل هوایی

در سال ۲۰۱۸ میلادی، سودآوری صنعت حمل و نقل هوایی برابر با ۳۳.۸ میلیارد دلار خواهد شد که کمتر از سال قبل است. دلیل اصلی افت سوداوری در این صنعت افزایش قیمت نفت و هزینه سوخت در بازار جهانی در کنار ارتقای هزینه نیروی کار ذکر شده است.
نویسنده :
مونا مشهدی رجبی

اقتصاد ایرانی: صنعت حمل و نقل هوایی یکی ازمهمترین صنایع دنیای امروز است زیرا سهم زیادی از جابجایی انسانی و بار بر دوش این صنعت است و استقبال از این روش حمل و نقلی به عنوان ایمن ترین روش هر روز بیشتر می شود. اما به نظر می رسد این صنعت هم در سال جاری میلادی با افت سوداوری روبرو خواهد شد. این افت سودآوری بعد از تجربه چندین سال رونق به دلیل بهبود شرایط اقتصادی دنیا و افزایش سطح سفرهای تجاری و اقتصادی و افزایش حمل کالا اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۱۸ میلادی، سوداوری صنعت حمل و نقل هوایی برابر با ۳۳.۸ میلیارد دلار خواهد شد که کمتر از سال قبل است. دلیل اصلی افت سوداوری در این صنعت افزایش قیمت نفت و هزینه سوخت در بازار جهانی در کنار ارتقای هزینه نیروی کار ذکر شده است. از سال گذشته تا کنون قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی ۵۰ درصد رشد کرده است که دلیل این مساله بیش از دلایل اقتصادی، تحولات سیاسی و تنشهای ژیوپولتیکی است.

از طرف دیگر خطر ایجاد جنگ تجاری در دنیا که بستر ساز کاهش تجارت هم شده است می تواند زمینه را برای افت بیشتر درآمد و سوداوری این صنعت فراهم کند. این جنگ تجاری به دنبال افزایش تعرفه کالاهای وارداتی در امریکا آغاز شد و با مقابله به مثل اروپایی ها و چینی ها بالا گرفت. حال هر روز خبری از وضع تعرفه ای تازه در امریکا و مقابله به مثل شرکای تجاری اش مخابره می شود که نگرانی بخش زیادی از فعالان اقتصادی و اقتصاددانان را به همراه اورده است.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی در گزارش اخیر خود نوشت: در سال جاری نه تنها خطوط هوایی کوچک و متوسط بلکه خطوط هوایی بزرگ هم شاهد افت چشمگیر میزان سودآوری خود خواهند بود که علاوه بر رشد هزینه های پرواز هواپیماها می توان به مساله افزایش نرخ بهره بانکی در تمامی کشورهای صنعتی به خصوص امریکا و اثرمنفی ان روی اقتصاد دنیا و تولید هم اشاره کرد. ما در مدل سازی جدید خود به پیش بینی مرکز مطالعاتی جی پی مورگان و پیش بینی این مرکز برای قیمت نفت استناد کردیم. طبق این براورد متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۸۰ دلار خواهد بود و این قیمت نفت سبب می شود تا هزینه سوخت مورد استفاده در صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یابد.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی پیش بینی می کند سوداوری این صنعت در سال جاری ۱۲ درصد کمتر از سال قبل باشد یعنی از ۳۸.۴ میلیارد دلار سود کسب شده در سال ۲۰۱۷ میلادی، این صنعت در سال جاری ۳۳.۸ میلیارد دلار سود بدست اورد.

خطوط هوایی امریکای شمالی بالاترین سهم از سود را دارند

به گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در سال جاری ۴۴ درصد از سهم سود این صنعت که رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار است به خطوط هوایی امریکای شمالی اختصاص خواهد داشت. این در حالیست که خطوط هوایی امریکای شمالی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸.۴ میلیارد دلار سود کسب کرده بودند.

الکساندردی جونیاک دبیر کل یاتا در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: خطر جنگ تجاری در دنیا اثر بسیار مخربی روی صنعت حمل و نقل هوایی و درآمد ان خواهد داشت. این جنگ تجاری هم می تواند موانع سیاسی را برای حرکت خطوط هوایی مختلف در آسمان کشورهای متفاوت افزایش دهد و هم به دلیل افت حجم تجارت، از شمار سفرهای هوایی بکاهد که هر دو مساله زیان زیادی به این صنعت تحمیل خواهد کرد. یاتا ادعا می کند در سال جاری متوسط سود هر سهم خطوط هوایی در دنیا  ۳۸۰ دلار باشد که ۵۹ درصد کمتر از میزان سود ان در سال ۱۹۹۸ میلادی بعد از احتساب تورم خواهد بود.اما با این وجود صنعت حمل و نقل هوایی به توسعه کارش ادامه می دهد و در سال جاری ۱۹۰۰ هواپیمای تجاری تازه به خطوط هوایی فعال در دنیا اضافه خواهند شد.

سودآوری خطوط هوایی کشورهای اسیا و اقیانوسیه

در سال گذشته خطوط هوایی اسیا-اقیانوسیه سود خالصی معادل ۶.۳ میلیارد دلار کسب کردند. در این سال حاشیه سود شرکت های هوایی این منطقه برابر با ۲.۹ درصد بود در حالیکه متوسط حاشیه سود خطوط هوایی در دنیا بالغ بر ۴.۱ درصد گزارش شده بود. یاتا اعلام کرده است که خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه به ازای هر سفر ۴.۴۴ دلار سود بدست آوردند.

انتظار می رود در سال جاری ظرفیت صنعت حمل و نقل هوایی در آسیا و اقیانوسیه ۷.۶ درصد رشد کند در حالیکه تقاضا در این منطقه تنها ۷ درصد رشد خواهد کرد. از طرف دیگر ارتقای عملکرد هواپیماهای تازه ای که وارد شبکه هوایی کشورها می شوند باعث جبران بخشی از هزینه ناشی از افزایش قیمت سوخت در منطقه خواهد شد. عرضه هواپیماهای تازه و با استاندارد بالاتر می تواند بهره وری مصرف سوخت را تقلیل دهد که از مزیت های ارتقای سطح تکنولوژی در دنیا است.

در پایان باید گفت درآمد و سودآوری صنعت حمل و نقل هوایی هم همسو با وضعیت اقتصادی دنیا و نوسانات قیمت نفت حرکت می کند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir