بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 14 مرداد 1397      9:21

راه‌های کسب درآمدغول‌ رسانه‌ای آمریکا

از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد، یعنی بعد از بحران مالی و اقتصادی در امریکا که باعث کاهش میزان تبلیغات در شبکه سی ان ان و کاهش میزان درآمد این شبکه از اسپانسرشیپ شد، سی ان ان سیاست تازه ای را برای کسب درآمد به کار گرفت. سیاستی که باعث شد تا نه تنها در جریان بحران اقتصادی آسیب زیادی متحمل نشود، بلکه هم اکنون در زمره پردرآمد ترین و سودآورترین شبکه های خبری در دنیا قرار داشته باشد.

اقتصاد ایرانی: در سال ۲۰۰۸ به دلیل بحران اقتصادی در امریکا، شبکه سی ان ان مانند دیگر بنگاه های اقتصادی در امریکا متضرر شده بود به همین دلیل تصمیم گرفت برای تامین درآمد به سراغ دولت های کشورهای خاورمیانه برود. انعقاد قرارداد با دولت های کشورهای خاورمیانه برای تبلیغ در مورد این کشورها اولین گام مهم سی ان ان بود . در نتیجه این قراردادها و دریافت پول های کلانی از این کشورها بود که برنامه های Eye on در شبکه سی ان ان ساخته شد و هربار خبرنگار و گزارشگر به یک کشور می رفت و بخش های مختلف اقتصادی و توریستی آن را تشریح می کرد. هدف اصلی دولت ها از این کار جذب توریست و سرمایه گذار بود. سپس برنامه های دیگری با عنوان  Marketplace middle eastساخته شد که هدفش معرفی مزیتهای بازاری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورهای مذکور بود.

اما به تدریج دامنه فعالیت سی ان ان گسترش یافت و کشورهای دیگری هم به کشورهای سرمایه گذار در سی ان ان اضافه شدند. مثلا در سال گذشته گزارشهایی در مورد مزایای اقتصادی قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان و حتی کشورهای افریقایی ساخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، اما یکی از اصلی ترین و مهمترین اسپانسرهای این شبکه تلویزیونی، دولت بحرین بود. این رابطه که در سال ۲۰۰۸ شروع شد تا آنجا گسترش پیدا کرد که در سال های اخیر دولت بحرین حتی اسپانسر گزارش های سی ان ان از مجمع جهانی اقتصاد هم می شود. رانی راد مدیر بخش بازرگانی شبکه سی ان ان در این مورد می گوید: بحرین یکی از اقتصادهای خاورمیانه است که با سرعت بالایی رشد می کند و مجمع جهانی اقتصاد هم فضایی است که اقتصادهای برجسته و قدرتمند در آن حضور دارند. بدون شک اسپانسر شدن بحرین برای پوشش خبری این اجلاس می تواند اقتدار اقتصادی این کشور را به دنیا نشان دهد.

البته برخی از تحلیل گران منتقد هستند که سی ان ان بعد از انعقاد قرارداد با دولتهای کشورهای مختلف برای تبلیغات، اقدام به ارایه گزارش هایی همسو با خواست دولت ها می کند و بسیاری از حقایق را عیان نمی کند. این مساله می تواند اسیب بزرگی به ارزش رسانه ای و خبر رسانی این شبکه بزند ولی مقامات و مسولان این شبکه خبری این ادعا را کاملا نادرست می دانند و می گویند که برنامه ها طبق خواست اسپانسرها و صرفا اقتصادی است و هیچ دیدگاه شخصی در آن وارد نمی شود. معرفی جاذبه های اقتصادی و توریستی یک کشور نمی تواند مساله ای جهت دار باشد ضمن اینکه در زمان معرفی مزایای اقتصادی یا توریستی یک کشور دلیلی برای مشاهده و مطرح کردن ضعف ها وجود ندارد.

طبق گزارش های موجود از سال ۲۰۰۸ تا کنون، قراردادهایی که سی ان ان با دولت های خارجی به خصوص دولت های خاورمیانه منعقد کرده است بخش زیادی از درآمد سی ان ان اینترنشنال را تشکیل داد که یک سیاست بسیار سودآور برای سی ان ان محسوب می شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir