بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 8 ارديبهشت 1392      16:4
رابطه دولت و خودروسازان چیست و به چه کار می آید؟

خودرو واقعا باید گران شود؟

سعید لیلاز- تحلیل گر اقتصادی

در حال حاضر هیچ راه حل فوری و فوتی برای عبور صنعت خودرو از وضعیت فعلی وجود ندارد. حتی این قضیه با ورود با تاخیر مقامات دولتی نیز حل نخواهد شد. این وضعیت طی یکی، دو روز یا یکی، دو ماه پدید نیامده است که ظرف همین مدت از بین برود. این وضعیت حاصل سال های سال سوءمدیریت بر صنعت خودرو و اقتصاد ایران است.وضعیت صنعت خودرو به هیچ وجه در محدوده اندازه این صنعت نیست، بلکه در چارچوب فضای کلی نقش خودرو در صنعت کشور است. مشکل فرا گرفته، ژرف تر از آن است که با اعمال مدیریت دولت از آن بشود عبور کرد.بخش اعظم این مشکل از خارج از صنعت خودرو وارد شده و این صنعت که بعد از صنعت نفت ایران دومین صنعتی است که بیشترین تولید ناخالص ایران را دربرمی گیرد، باید در چارچوب کلان اقتصاد ایران حل شود.در پیشنهاد راه حل برای عبور از مشکلات، نه در کوتاه مدت می توان برای عبور از مشکل تلاش کرد و نه معطوف به صنعت خودرو است بلکه در چارچوب کلان اقتصادی کشور قرار دارد.اگر فرض کنیم مهم ترین مساله اقتصادی صنعت خودرو است، نکته اساسی حل و فصل از طریق یک رشته سیاست صرف اقتصادی و اعمال یک اصلاح عمیق در ساختار سیاسی است که می توانیم به حل و فصل مصالح حاد فیصله دهیم.

1- در خلال اصلاحات عمیق سیاسی اتفاقاتی می افتد که باعث شکوفا شدن مجدد اقتصاد و حل مساله فضای عمومی کسب و کار می شود.

2- اعمال یک سیاست منسجم و هماهنگ آزاد سیاسی و اقتصادی که مقدم بر اصل خصوصی سازی است. اعمال سیاست آزاد سیاسی و اقتصادی باید همگن و همگانی (تدریجی) باشد و به صورت واقعی و منجر به دخالت دولت نشود و نهادهای شبه دولتی و خصوصی که ماهیتا به بخش دولتی و عمومی وابسته هستند در آن دخالت نداشته باشند. در درون این استراتژی، آزادسازی واقعی و خصوصی سازی واقعی باید صورت بگیرد نه خصوصی سازی مصنوعی.

مشکلات صنعت خودرو از سال 1384 با افزایش دخالت دولت در صنعت خودرو شروع شد. نتیجه دخالت دولت، از بین رفتن آزادسازی بود و نتیجه اعمال تصدی و سیطره دولت بر اقتصاد کشور از جمله صنعت خودرو بوده است.این مشکل ناشی از اطاعت بی چون و چرای مدیریت حاکم بر صنعت خودرو از مقامات اجرایی کشور است. در چارچوب این سیاست است که صنعت خودروسازی درکوران یک فضای رقابتی سالم قرار می گیرد و با واردکنندگان خودرو و بین خود رقابت می کنند که به حداقل قیمت و حداکثر سود دست یابند.راه حل های رادیکالی، مثل شورای رقابت و دستورالعمل های دولت جز نابودی و فرجام صنعت خودرو مانند صنایع نساجی، کامپیوتر و... چیزی در پی ندارد.بهترین راه حل برای نجات صنعتی که بیشترین حجم سرمایه گذاری مادی و سخت افزاری را دارد این است که باید سیطره دولت بر صنعت خودروسازی را کاهش دهیم تا این صنعت در یک فضای رقابتی نفس بکشد.قبلا ادعا می شد چون تعرفه واردات خودرو 120 تا 130 درصد است پس خودروسازان باید از دولت تبعیت کنند اما اکنون که تعرفه آن 40 درصد شده است چرا خودروسازان باید از دولت تبعیت کنند؟

منبع: اعتماد


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir