بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهريور 1397      13:46

زندگی فقرا گران‌تر از ثروتمندان

اقتصاد ایرانی: بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک های مختلف هزینه ای، فاصله تورمی دهک ها در این ماه به ٠,٨ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٠.٥ درصد) ٠.٣ واحد درصد افزایش نشان می دهد. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش تعادل، مرکز آمار کشور بعد از چند روز از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده در مرداد ماه، در این مرحله از گزارش دهی های خود نرخ تورم دهک های درآمدی کشور را اعلان کرده است. مرکز آمار به عنوان اصلی ترین نهاد ارایه آمارهای کشور محاسبه نرخ تورم دهک ها را از سال گذشته آغاز کرد؛ شاخص سازی ای که در آن شدت تغییرات هزینه ها و به بیان دقیق تر تغییرات قدرت خرید در میان طبقات درآمدی کشور را محاسبه می کند. به دلیل اینکه شاخص قیمت مصرف کننده برآیندی از میانگین تغییرات قیمتی یک سبد کالا و خدمات مصرفی متعارف در میان یک جامعه است و از جایی که این سبد متعارف در میان طبقات درآمدی گوناگون متفاوت است (طبقات پایین به دلیل درآمد کم سهم بیشتری از هزینه های خود را به نیازهای فوق العاده اولیه زندگی یعنی خوراکی ها اختصاص می دهد) به همین دلیل تغییرات قیمتی در کالاها و خدمات گوناگون تاثیرات متفاوتی در میان طبقات به جای می گذارد.  

بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ برابر ٩,٧ درصد است که در دهک های مختلف هزینه ای در بازه ٩.٢ درصد برای دهک اول تا ١٠.٠ درصد برای دهک نهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بین ١٠.٥ درصد برای دهک اول تا ١٢.٥ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٨.٢ درصد برای دهک اول تا ٩.٥ درصد برای دهک دهم است.

دهک اول نشان دهنده ده درصد از خانوارهایی است که کمترین هزینه سالانه را داشته اند. بنابراین می توان گفت که این دسته از خانوارها جزو فقیرترین اقشار جامعه محسوب می شوند. در نقطه مقابل دهک دهم، ده درصد از خانوارهایی را نشان می دهد که بیشترین مبلغ را صرف هزینه سالانه خود کرده اند، لذا این دسته از خانوارها از مرفه ترین اقشار جامعه هستند.

این آمارها نشان می دهد که تورم دهک ها در ماه های گذشته یک مسیر جدید و متفاوت با روند قبلی آن می پیماید. پیش از این به علت وزن سنگین خوراکی ها در نوسانات نرخ تورم، طبقات پایین جامعه تجربه گرانی بیشتری نسبت به دهک های بالایی احساس می کردند، اما در چند ماه گذشته این جریان در مسیر متفاوتی قرار گرفته به این شکل که آمارها نشان می دهد دهک های بالای جامعه در هر سه شاخص تورم کل، خوراکی ها و غیر خوراکی ها تورم بیشتری در میان سبد خود مشاهده کرده اند. این موضوع به وضوح نشان می دهد که هر چند افزایش قیمت در گروه خوراکی ها بالا بوده اما نسبت به رشد کالاهایی که به گروه غیرخوراکی ها تعلق دارند، کمتر بوده است.

نتایج مرکز آمار نشان می دهد تورم نقطه به نقطه شاخص کل در دهک اول درآمدی در مرداد ماه ۱۸ درصد بوده؛ درحالی که تورم برای پردرآمدترین دهک کشور ۱۹.۳ درصد برآورد شده است.این اختلاف نشان می دهد که تورم در ماه های اخیر در قشر پردرآمد جامعه بیشتر حس شده و برای اقشار کم درآمد نسبتا کمتر بوده است.

این اختلاف از آنجایی ناشی می شود که وزن کالاهای مختلف در سبد مصرفی خانوارها متفاوت در نظر گرفته شده است. دهک های کم درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می دهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی ها و آشامیدنی ها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می کنند. بیش از ۴۰ درصد از سبد مصرفی گروه های کم درآمد را خوراکی ها و آشامیدنی ها تشکیل می دهند. اگر در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد، برای کم درآمدها بسیار قابل لمس است. در نتیجه اگر تورم خوراکی ها زیاد شود، فشار بر گروه های کم درآمد نیز افزایش خواهد یافت. برداشت دیگری که از این واقعیت می توان داشت، اینکه اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم از کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آنگاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخک های تورمی پردرآمدها فعال تر می شود. ضریب اهمیت خوراکی ها و آشامیدنی ها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد. می توان گفت که هر گاه قیمت مواد غذایی نسبت به کالاهای غیرخوراکی بیشتر گران شود، در آن صورت فشار تورمی بر قشر کم درآمد تخلیه می شود. توضیحات بالا و آمارهای اعلام شده این انتظار را ایجاد می کند که باید نرخ تورم در گروه های خوارکی کمتر از گروه های غیر خوراکی بوده باشد که تورم در طبقات بالایی بیشتر شده است. اما این گزاره در محاسبات مرکز آمار نمود تام و مطلقی ندارد. جداول مرکز آمار نشان می دهد با اینکه تورم گروه های خوراکی از غیرخواراکی در سطوح بالاتری قرار دارد (خوراکی ها به ترتیب در میان دهک های اول و دهم ۱۰.۵ و ۱۲.۵ و برای غیرخوراکی ها ۸.۲ تا ۹.۵ درصد است) اما شدت تورم کل در میان طبقات بالایی بیشتر است. این موضوع به چند دلیل اتفاق افتاده است؛ اول اینکه شدت افزایش تورم در میان گروه غیرخوراکی نسبت به خوراکی بیشتر بوده است. در ثانی اینکه در گروه خوراکی ها آن دسته از کالاهایی که در میان طبقات بالایی مصرف بیشتری دارند، افزایش قیمت رخ داده است.بطور مثال سبد خوراکی گروه های کم درآمد بیشتر کالاهایی را دربرمی گیرد که از قیمت پایین تری برخوردارند و تنوع و کیفیت آن کمتر است. نکته سوم این است که نرخ تورم ماهانه که تورم خوراکی در میان آنها بیشتر است هنوز در تورم سالانه نمود نیافته است.گزارش مرکز آمار نشان می دهد که اتفاقا در بازه زمانی ماهانه (مرداد ماه) نرخ تورم در میان دهک های پایینی بیشتر از طبقات بالایی است. در حالی که دهک اول نرخ تورم ماهانه ۵.۹ درصد را تجربه کرده، دردهک دهم این نرخ به ۵.۲ درصد رسیده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir