بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 شهريور 1397      12:12

مُسکنی برای سردرد بازار

اقتصاد ایرانی: این روزها بازار خودرو بیش از پیش نوسان دارد. فعالان بازار دلیل اصلی این مساله را کمبود عرضه می دانند. با این حال هنوز اقدام موثری ازسوی مسوولان وزارت صنعت به عنوان متولی و سیاست گذار صنعت خودرو و همچنین دو خودروساز بزرگ کشور به منظور مهار این نوسانات صورت نگرفته است. با توجه به التهابات بازار آنچه تا به امروز از سوی مسوولان و تولیدکنندگان انعکاس یافته، تنها اظهار نظراتی است که دلالان و سفته بازان را مقصر اصلی شرایط کنونی بازار می داند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از طرف دیگر خودروسازان نیز با تاکید بر برخی چالش ها همچون عدم تامین کافی قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی محصولات خود، هر گونه احتکار و کم فروشی را رد می کنند ولی به هر حال عرضه خودرو به بازار کاهش یافته و همین امر منجر به عرض اندام بیشتر دلالان در بازار شده است. حال مسیری که می تواند به راحتی دست سفته بازان را از بازار کوتاه و سرمایه های سرگردان را از این بازار دور کند، عرضه متناسب با تقاضای نسبی است. این مسیر دوشنبه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی مورد تاکید دو مدیرعامل شرکت خودروساز نیز قرار گرفت؛ حال آنکه برخی کارشناسان از مسیر یادشده تنها به عنوان مسکنی برای بازار خودرو یاد می کنند.به این ترتیب در تازه ترین اقدامی که در دستور کار این دو شرکت خودروساز قرار گرفته، پیش فروش۹۰ هزار دستگاه خودرو طی هفته جاری و هفته آینده برای تنظیم بازار است. آن طور که پیش تر عنوان شده این پیش فروش ها به منظور جلوگیری از سفته بازی، با محدودیت هایی در عرضه روبه رو است. ایجاد این محدودیت ها از آن جهت است که خودروهای پیش فروش شده به دست مصرف کنندگان واقعی برسد. با این حال این سوال همچنان باقی است که آیا این دست اقدامات خودروسازان، مانند پیش فروش این تعداد خودرو، تاثیری بر نوسانات فعلی بازار دارد؟

اینکه خودروسازان قرار است به یکباره ۹۰ هزار خودرو وارد بازار کنند خود دارای ابهاماتی است؛ چراکه پیش از این با ادعاهایی همچون نبود قطعه، عرضه ای قطره چکانی به بازار داشتند. اما حالا قصد سرازیر کردن ۹۰ هزار خودرو به بازار را دارند. در این بین برخی کارشناسان معتقدند اینگونه اقدامات توسط خودروسازان نمی تواند تاثیر ملموسی بر کاهش التهابات بازار داشته باشد؛ چراکه مشخص است خودروسازان قصد عرضه آنی به بازار را ندارند و با پیش فروش خودرو اولا نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق مشتریان تامین می کنند و از سوی دیگر خواهان آن هستند که پس از قیمت گذاری شورای رقابت محصولات خود را به قیمت روز به فروش برسانند. با این حساب به نظر می رسد که پیش فروش ۹۰ هزار خودرو تنها مسکنی است برای کاهش موقتی التهابات بازار. در این زمینه برخی کارشناسان تاکید دارند که اگر اراده ای برای خروج دلالان از بازار خودرو وجود داشت، باید تولیدکنندگان مقید به عرضه فوری خودرو به بازار می شدند تا سرمایه های سرگردان هر چه سریع تر قصد خروج از بازار مذکور را می کردند حال آنکه پیش فروش دردی را دوا نخواهد کرد.

خروج اندک تقاضا از بازار

اما در شرایطی که برخی عملکرد خودروسازان را در مدیریت بازار بسیار ضعیف می خوانند حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو، عنوان می کند که با توجه به شرایط فعلی، دولت می تواند با قبول عرضه درصد کمی از تولیدات خودروسازان با قیمت نزدیک به حاشیه بازار، این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کند تا مسیر ورود نقدینگی را برای خود هموار کنند.این کارشناس تاکید می کند در شرایط فعلی خودروسازان به دلیل چالش هایی که از ناحیه پرداخت دستمزد و تامین مواد اولیه با قیمت های بالا دارند، نمی توانند تا نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند؛ بنابراین این دست پیشنهادها می تواند بخشی از نقدینگی خودروسازان را هر چند اندک، تامین کند.کریمی سنجری در پاسخ به این سوال که آیا عرضه ۹۰ هزار دستگاه خودرو به صورت پیش می تواند سبب کاهش التهابات بازار در شرایط فعلی شود یا خیر؟ معتقد است این دست اقدامات تنها می تواند مسکنی برای شرایط فعلی باشد؛ زیرا تنها می تواند بخش اندکی از تقاضای فعلی را جوابگو باشد. اما با توجه به محدودیت تعداد و حجم تقاضا، نمی تواند تاثیر گذار باشد.

فربد زاوه، کارشناس خودرو هم با کریمی سنجری موافق است. زاوه به خبرنگار ما می گوید: اقداماتی این چنینی تنها تاثیر موقت دارد و دولت باید برای حل التهابات بازار خودرو مشکلات دیگر را که علت اصلی ایجاد این التهابات هستند، از میان بردارد.در حالی این کارشناس از تاثیر کم این قبیل اقدامات سخن می گوید که این احتمال وجود دارد با توجه به شروع تحریم های نفتی در آبان ماه و فشار مضاعفی که از این ناحیه متوجه کشور می شود، خودروسازان نتوانند تا تعهدات خود را در سه ماه پایانی سال در موعد مقرر به انجام برسانند.این نکته مورد توجه زاوه قرار دارد. این کارشناس خودرو می گوید همزمانی تحویل خودروهای پیش فروش شده در ماه های پایانی سال با آغاز دوباره تحریم های نفتی که به صورت یک جانبه از سوی ایالات متحده در دستور کار قرار گرفته است، باعث بدبینی متقاضیان به این پیش فروش شده است. با این حال زاوه معتقد است در شرایط فعلی که حجم تقاضا در بازار بالاست، این قبیل عرضه محصولات مورد توجه بخشی از تقاضای بازار قرار می گیرد و در زمان اندکی خودروهای عرضه شده، پیش فروش می شود.

این کارشناس خودرو با توجه به تجربه حراج منابع ارزی با تک نرخی کردن ارز و همچنین پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی که منجر به حراج ذخیره طلای کشور شد این سوال را مطرح می کند که با توجه به اینکه اقدامات قبلی موفقیت آمیز نبوده اند چه دلیل دارد تا بار دیگر این اقدام شکست خورده را این بار در ارتباط با بازار خودرو در دستور کار قرار دهیم؟ زاوه همچنین با پیشنهاد فروش درصد کمی از محصولات خودروسازان با قیمتی نزدیک به حاشیه بازار موافق نیست و معتقد است این اقدام نمی تواند التهابات فعلی را از میان ببرد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir