بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 8 مهر 1397      13:44

دومینوی گرانی به بنزین می رسد؟

دومینوی گرانی ارز، طلا، سکه، خودرو، گوجه فرنگی و رب به بنزین هم رسیده است و به نظر می رسد برای مدیریت هزینه جایگاه داران سوخت دولت به سمت و سوی افزایش قمیت سوخت برود.

اقتصاد ایرانی: در گیر و دار گرانی ها و نگرانی مردم از آینده اقتصادی کشور بارها شاهد صف های هراسناک مردم در جایگاه های سوخت برای پر کردن باک بنزین خودروهایشان بودیم و شایعات بسیاری از کمبود سوخت در شمال کشور به گوش رسید. هر بار که خبری از کمبود بنزین یا تغییرات ناگهانی در قیمت سکه و ارز مخابره می شد، رئیس کمیسیون انرژی مجلس محکم افزایش قیمت بنزین را رد کرد.

اما به نظر می رسد که دیگر مجلس هم پذیرفته در این آشفته بازار اقتصادی نمی توان مانع افزایش قمیت سوخت شد و دومینوی گرانی ها به بنزین هم نزدیک می شود، سخنگوی کمیسیون انرژی می گوید یکی از راه های مدیریت هزینه جایگاه داران سوخت افزایش بنزین است.

اسدالله قره خانی با اشاره به خبری مبنی بر احتمال سهمیه بندی بنزین، به خانه ملت گفت: تفاوت فاحشی بین قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور وجود دارد، فرض بگیرید بنزین در خارج از ایران به نرخ ۲ دلار به فروش می رسد که با توجه به نرخ دلار کنونی هر لیتر بنزین حدودا ۳۰ هزار تومان می شود در حالی که در ایران بنزین هزار تومان است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تفاوت قیمت بنزین در خارج ۳۰ برابر ایران است تاکید کرد: با چنین تفاوت قیمت ها هر فردی برای قاچاق و صادرات بنزین وسوسه می شود، باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود که مهمترین عامل برای جلوگیری از قاچاق کارت سوخت است حتی اگر قیمت سوخت افزایش نیابد.

کارت سوخت ابزاری برای مبارزه با قاچاق

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی درباره میزان قاچاق سوخت و ارز به صورت روزانه ارائه دهند، حتما باید تصمیمی برای جلوگیری از قاچاق اتخاذ شود که بهترین تصمیم بازگشت کارت سوخت است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با بازگشت کارت سوخت سهمیه بندی مطرح می شود، اظهار داشت: اگر شخصی کارت سوخت داشته و روزانه ۱۰ باک بنزین زده و خالی کند دیگر کارت سوخت معنایی ندارد، بنابراین بار دیگر با استفاده از کارت سوخت سهمیه بندی معنا پیدا می کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی بیان داشت: در شرایط کنونی جایگاه داران سوخت و تانکرهای حمل و نقل اعلام کرده اند که دیگر با قیمت های گذشته فعالیت برای آنها مقرون به صرفه نیست، اگر آنها قیمت را افزایش دهند، باید از طریقی این افزایش ها جبران شود که یکی از این راه ها افزایش قیمت بنزین است.

وی تاکید کرد: ممکن است قیمت سوخت و بنزین افزایش یابد، اما در شرایط کنونی موضوع مهم جلوگیری از قاچاق سوخت است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مصوبه استفاده از کارت سوخت در دست دولت است، تصریح کرد: در این بخش به دولت تکلیف شده که از مشوق هایی برای استفاده از کارت سوخت استفاده کند که یکی از این مشوق ها سهمیه بندی بنزین است که سهمیه بندی به معنای کاهش قیمت سوخت برای یک بخش و افزایش برای بخشی دیگر است.

منبع: روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir