بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1397      10:39

انعکاس سیاست‌ ارزی در الگوی سفر به ترکیه

اقتصاد ایرانی: بنا بر جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، سفر ایرانیان به همسایه شمال غربی به روند کاهشی خود که طی چند ماه اخیر آغاز شده، ادامه داده و با ثبت افتی چشمگیر به میزان ۳۶ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷، تعداد سفرها در هشتمین ماه میلادی سال جاری ۱۹۰ هزار و ۶۰۷ مورد بوده است.

به این ترتیب ایرانی ها که ابتدای سال ۲۰۱۸ مشتری اصلی سفر به ترکیه بودند و سه ماه پیاپی به تعداد بالای سفرهای توریستی خود به این کشور به عنوان مبدا برتر سفر ترکیه معرفی می شدند، اکنون جای خود را به گردشگرانی از کشورهای روسیه و آلمان داده اند که با حجم کثیر مسافران شان، صنعت گردشگری ترکیه را با وجود بحران های موجود در این کشور، زنده و پویا نگه داشته اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، براساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، طی هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ و در مجموع، ۲۷ میلیون و ۲۳ هزار و ۱۳۴ نفر گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده اند که نشان از رشدی ۲۳ درصدی نسبت به هشت ماهه نخست ۲۰۱۷ دارد و این درحالی است که از این تعداد، بیش از ۵ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر در ماه آگوست به این کشور سفر کرده اند. همچنین با احتساب آمار مربوط به ماه آگوست، تعداد گردشگران ایرانی که در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ به ترکیه سفر کرده اند به رقم یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۷۸۷ نفر رسیده است که این مقدار اندکی بیشتر از تعداد گردشگرانی بوده است که در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۷ از ایران به ترکیه سفر کرده اند.

فراز و فرود سفر ایرانیان به ترکیه

مهم ترین نکته ای که درخصوص آمار سفر گردشگران ایرانی به ترکیه و خصوصا در هشت ماه اخیر وجود دارد، انعکاس سیاست های ارزی کشور بر این سفرها است. از سال ۲۰۱۷ و در نتیجه دخالت دولت در بازار ارز کشور که به موجب آن نرخ ارز به شکل کاذب و ناسالمی برای مدت ها و برخلاف رشد طبیعی سایر قیمت ها ثابت مانده بود، توجه گردشگران ایرانی برای سفر به کشور همسایه بیش از هر زمان دیگری جلب شد، چراکه پایین بودن کاذب قیمت ارزهایی همچون دلار آمریکا و یورو و لیر ترکیه کار را به جایی رسانده بود که سفر به بسیاری از مقاصد داخلی برای گردشگران ایرانی، گران تر از سفر به ترکیه تمام می شد. تحت تاثیر چنین فضایی بود که سفر ایرانیان به ترکیه و در سال ۲۰۱۷ ماه به ماه در حال رشد نسبت به سال ۲۰۱۶ بود و نهایتا با ثبت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر در این سال، رکورد سفر سالانه ایرانیان به ترکیه شکسته شد و ایران پس از روسیه و آلمان تبدیل به سومین مبدا برتر سفر گردشگران ورودی به ترکیه شد.

این وضعیت به شکل پررنگ تری در آغاز سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کرد و گردشگران ایرانی در ماه های ژانویه، فوریه و مارس به ترتیب با ثبت ۱۵۴ هزار و ۲۰۶ سفر، ۱۹۶ هزار و ۱۲۵ سفر و ۳۸۷ هزار و ۸۲۵ سفر به ترکیه که هرکدام نشان از رشدی قابل توجه نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ داشت، در هر سه ماه رتبه نخست مبادی برتر گردشگران ورودی به ترکیه را برای ایران کسب کردند. اما با بروز عوارض ناگوار دخالت سال های گذشته دولت در بازار ارز کشور و شروع نوسانات ارزی از فروردین ماه، دیگر ارز ارزان قیمت برای سفر خارجی به سادگی در دسترس نبود و تنها یک بار در سال و در قالب «ارز مسافرتی» به مقدار محدودی به گردشگران پرداخت می شد. تحت این سیاست، عده قابل توجهی از گردشگران خروجی ترجیح می دادند جهت بهره گیری بیشتر از رانت ارزی و دریافت هزار یورو (در مقابل ۵۰۰ یورویی که برای سفر به ترکیه اختصاص می یافت) مقاصد دوردست را انتخاب کنند. علائم این تحولات به سرعت بر آمار سفر ایرانیان به ترکیه انعکاس یافت و در ماه چهارم سال ۲۰۱۸ دیگر از رشد پرشتاب سفرها به ترکیه خبری نبود. با تداوم سیاست «ارز مسافرتی»، روند رشد سفر گردشگران ایرانی به ترکیه معکوس شد و در ماه های مه، ژوئن و جولای ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۴/ ۲۳ درصد، ۳/ ۳۰ درصد و ۱/ ۳۱ درصد رشد منفی در تعداد سفر ایرانی ها به ترکیه مشاهده شد.

حالا این کاهش، در ماه آگوست نیز مشاهده می شود. همزمان با آغاز این ماه بود که دیگر سیاست ناکارآمد تخصیص «ارز مسافرتی» به پایان رسید و مسافران برای تامین ارز خود باید به بازار آزاد مراجعه می کردند که دیگر از جذابیت قیمتی سابق برخوردار نبود. از همین رو در ماه آگوست امسال تعداد ۱۹۰ هزار و ۶۰۷ سفر از سوی گردشگران ایرانی به ثبت رسید که در مقایسه با ۲۹۸ هزار و ۹۱۴ سفری که در آگوست ۲۰۱۷ رقم خورده بود، از افتی چشمگیر حکایت دارد. با وجود کاهش قدرت خرید ایرانیان در کشورهای خارجی بر اثر افزایش قابل توجه قیمت ارز در کشور طی ماه های اخیر سال ۲۰۱۸ و در مقایسه با ماه های مشابه در سال ۲۰۱۶، مقایسه ماه به ماه نشان می دهد تعداد سفرها بیشتر از آن چه که در ۲۰۱۶ رقم خورده، بوده است. این مساله می تواند ناشی از این باشد که بر اثر بازاریابی موفق گردشگری ترکیه و حجم گسترده سفرهای صورت گرفته، نسبت به سال ۲۰۱۶ سفر به این کشور در سبد سالانه سفر گردشگران بیشتری قرار گرفته است که با وجود گرانی صورت گرفته همچنان تمایل سفر به ترکیه دارند.

مشتریان اصلی

از سوی دیگر، طی چندماه اخیر کاهش کم سابقه واحد پول ترکیه هرچند اقتصاد این کشور را با معضلات عمیقی مواجه کرده، اما از رهگذر لیر ضعیف، گردشگری ترکیه مورد استقبال گردشگران خارجی و خصوصا گردشگران بریتانیایی که خود با چالش پوند ضعیف دست به گریبان هستند، قرار گرفته است. بنابر گزارش آماری وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، تعداد ۲۷ میلیون و ۲۳ هزار و ۱۳۴ گردشگر خارجی در مجموع هشت ماه نخست سال ۲۰۱۸ به این کشور سفر کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ که این رقم ۲۲ میلیون نفر بود، افزایشی ۲۳ درصدی ثبت شده است. رتبه نخست مبادی برتر گردشگری ترکیه در این بازه زمانی به روسیه اختصاص یافته که ۴ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۵۱۲ مسافر روانه ترکیه کرده است. رتبه های دوم و سوم نیز به آلمان و بریتانیا اختصاص پیدا کرده که در هشت ماهه نخست ۲۰۱۸ به ترتیب حدود ۳ میلیون و حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر مسافر ترکیه داشته اند. همین رتبه بندی درخصوص سه مبدا برتر گردشگری این کشور در ماه آگوست گذشته نیز به چشم می خورد و به این ترتیب دیگر خبری از ایران به عنوان یکی از ۳ مبدا گردشگری این کشور نیست.

یک درس: تمرکز بر بازار هدف

اما با مشاهده تحولات سیاسی ترکیه در چند سال اخیر از جمله وقوع کودتای نافرجام، نوسانات اقتصادی موجود، وقوع چند حمله تروریستی و مناقشات دیپلماتیکی همچون تیرگی روابط با روسیه و بهبود مجدد آن و همچنین تحریم های اقتصادی و درگیری های لفظی کنونی با آمریکا، این نکته به چشم می خورد که این کشور همواره برای گردش چرخ اقتصاد خود و درآمد خانوارها، اهمیت ویژه ای برای گردشگری قائل بوده و هرچند این حوزه نیز از گزند حوادث و مناقشات در امان نبوده، اما ترکیه با برنامه ریزی های صحیح و نشان دادن انعطاف و بازاریابی منسجم و موفق، توانسته صنعت گردشگری خود را با موفقیت از دل این تحولات عبور دهد و هم اکنون یکی از روبه رشدترین گردشگری ها را میان کشورهای جهان داشته باشد.

شاید بتوان برگ برنده ترکیه در طی کردن این مسیر دشوار را سیاست گذارانی دانست که بازارهای هدف را به درستی شناسایی کردند، در زمان مناسب بر آنها تمرکز کردند و اقداماتی عملی برای بازاریابی و جذب گردشگر از این بازارها انجام دادند. یکی از مهم ترین نمونه ها از بازاری که مورد تمرکز ترکیه بوده، ایران است که در دو سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و در اوج تنگناها و رکود صنعت توریسم این کشور، به تعبیر بسیاری از تحلیلگران این صنعت و رسانه های غربی، گردشگری ترکیه را از سقوط نجات داد. با عبور توریسم ترکیه از بحران، این کشور در حال ثبت رشدهای قابل توجه و پی درپی است؛ به گونه ای که حتی ریزش قابل توجه بازار ایران نیز نتوانسته سیر روبه رشد گردشگری این کشور را متوقف کند. ایران به لحاظ جنس درگیری ها و تنگنا هایی که با آنها دست به گریبان است از بسیاری جهات به ترکیه شباهت دارد و سیاست گذاری هایی که منجر به رشد و توسعه گردشگری این کشور شده، می تواند الگویی قابل توجه و الهام بخش برای گردشگری و اقتصاد ایران باشد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir