با اعلام قیمت های جدید خودرو فشار از خودروسازان به قطعه سازان منتقل خواهد شد. این موضوع موجب شده تا قطعه سازان از تعطیلی قریب الوقوع صنعت قطعه سازی به مدت یک هفته خبر دهند. قطعه سازی که 20 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده اند شرایط فعلی را بحرانی دانسته اند و اعلام کرده اند که ادامه رویه فعلی، تعطیلی واحدهای قطعه سازی را تمدید خواهد کرد. در این زمینه دبیر انجمن قطعه سازان ایران از تعطیلی یک هفتگی واحدهای قطعه سازی کشور به دلیل عدم ارائه سفارش تولید از سوی خودروسازان و نبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه خبر داد.
ساسان قربانی اظهار کرد: متاسفانه اقدامات شورای رقابت موجب قفل شدن بازار خودرو و ایجاد بحران نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه شده است.
وی خاطرنشان کرد: در صورت ادامه وضعیت فعلی با کمال تاسف باید بگویم که تعطیلی یک هفتگی صنعت قطعه ادامه دار شده و تولید قطعات به طول کلی متوقف خواهد شد.
گلوردی گلستانی رییس انجمن قطعه سازان ایران هم با بیان این که صنعت قطعه و خودرو بالغ بر 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: در سه ماهه اخیر ضرر و زیان ده ها میلیارد تومانی به قطعه سازان و خودروسازان وارد شده که مشخص نیست چگونه باید جبران شود.
رییس انجمن قطعه سازان ایران دستورالعمل قیمتی شورای رقابت را قابل اجرا ندانسته و خاطرنشان کرد: خودروسازان در گذشته قیمت ها را مطابق با تورم افزایش داده اند حال اگر ملزم به کاهش قیمت شوند طبیعتا نرخ قطعات دریافتی را کاهش خواهند داد که این به معنای نابودی رسمی صنعت قطعه خواهد بود.
فرهاد به نیا - عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران - نیز در این نشست اظهار کرد: خودروسازان و قطعه سازان دوست ندارند قیمت این محصولات افزایش یابد زیرا باعث کاهش فروش خواهد شد با این حال به دلیل تورم موجود چاره ای جز این وجود ندارد.
وی با بیان این که تا امروز حدود 135 واحد قطعه سازی تعطیل شده اند، خاطرنشان کرد: ما تمایلی به تعطیلی خطوط تولید نداریم اما زمانی که پولی برای تامین مواد اولیه وجود ندارد چگونه می توانیم به تولید ادامه بدهیم.
به نیا تصریح کرد: اگر هم اکنون به داد صنعت خودرو و قطعه نرسیم ارزی که باید صرف واردات دارو و مواد غذایی شود صرف واردات خودرو خواهد شد.