بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1397      15:32

سایه رکود بر بازار بی‌رقیب خودرو

در سال‌های گذشته، شاید دور از تصور بود که روزی بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، شکست را تجربه کند.

اقتصاد ایرانی: در سال های گذشته، شاید دور از تصور بود که روزی بزرگ ترین بازار خودروی جهان، شکست را تجربه کند.

به گزارش تعادل به نقل از بلومبرگ، مجموع فروش خودرو در بازار چین، در ماه سپتامبر، برای سومین ماه متوالی کاهش یافت. به گفته برخی کارشناسان، این آمار نشان از تاثیر منفی جنگ تجاری امریکا با چین دارد. پیش از این نیز، صندوق بین المللی پول نیز، هشدار داده بود که جنگ تعرفه ای بین امریکا و چین پیامدهایی بر اقتصاد هر دو کشور خواهد داشت. همچنین گفته شده بود که رشد اقتصادی چین از ۶.۶ درصد قبلی به ۶.۲ درصد کاهش خواهد یافت. به نظر می رسد یکی از مهم ترین نشانه های کاهش رشد اقتصادی چین، ضعیف شدن بازار تولید و فروش خودرو در این کشور است.

طبق آمار بلومبرگ، فروش خودرو در ۳ ماه اول سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه رسیده بود که این میزان فروش، حدود ۱.۱۴ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بود. این در حالی است که در سال ۲۰۰۹، بازار خودروی چین، با بیش از ۴۵ درصد رشد فروش خودرو در مقایسه با سال ۲۰۰۸ روبرو بود.

در آن سال، چین به یکی از بزرگ ترین غول های بازار خودرو تبدیل شده بود و بازار خودروی این کشور، توجه بسیاری از خودروسازان را به خود جلب کرد. همچنین، در سال ۲۰۰۹، چین به بزرگ ترین بازار خودرو در جهان بدل شده و همکاری موثر با شرکت های بزرگ خارجی را با یک بازار نمایی محلی رو به رشد ترکیب کرده است.

هرچند که در سال ۲۰۱۰ نیز، چین همچنان یکی از بزرگ ترین بازارهای خودرو در جهان بود، اما رشد فروش خودرو در این کشور، از حدود ۵۰ درصد در سال ۲۰۰۹، به ۳۲ درصد رسید و در سال ۲۰۱۱، بازار خودرو در این کشور تنها رشد فروشی حدود ۲.۴۵ درصد را تجربه کرد.

آنطور که گفته شده، فروش خودرو در چین در نیمه نخست ۲۰۱۱ با رشد ۳.۳۵ درصدی به ۹.۳۳ میلیون دستگاه رسید. همچنین فروش خودروهای سواری در این کشور طی ماه ژوئن با رشد ۶.۲ درصدی بالغ بر ۱.۱۱ میلیون دستگاه شد. در این سال ها، خودروهای هیبریدی و الکتریکی، بخش قابل توجهی در بازار خودروی چین را به خود اختصاص دادند. به نظر می رسد گرایش به سمت این خودروها، تاثیر بسیاری بر بازار خودروی چین داشت.

در سال ۲۰۱۲ نیز، با وجود رکود اقتصادی نسبی در این کشور، فروش خودرو در چین با ۴.۳۳ درصد افزایش به ۱۵ میلیون دستگاه رسید و در سال ۲۰۱۳ فروش خودروی سواری رشدی ۱۳.۸۷ درصدی را شاهد بود. در این سال افزایش تقاضا برای خودروهای سواری، منجر به رشد فروش انواع خودرو در بزرگ ترین بازار خودروی جهان-چین- شد. آن طور که در بسیاری از گزارش ها گفته شده، در سال ۲۰۱۳ بسیاری از خودروسازان امریکایی و اروپایی، در تلاش بودند که خود را به بازار خودروی چین نزدیک کنند.

در سال ۲۰۱۴ ۳ شرکت بزرگ خودروسازی آلمان ۲۲.۵ درصد کل بازار خودرو چین را تصاحب کردند. طبق آمار بلومبرگ رشد فروش خودرو در چین حدود ۶.۸۶ درصد بود که در سال ۲۰۱۵ به ۴.۷۱ درصد رسید. در این سال، تیراژ تولید خودرو در چین افزایش یافته و از مرز ۲۰ میلیون خودرو گذشت. با توجه به افزایش تولید خودرو در سال ۲۰۱۵، بازار خودرو در چین در سال ۲۰۱۶ با رشد فروشی حدود ۱۳.۹۵ درصد روبرو شد. پس از آن، افزایش مالیات خودروهای سواری در چین بر فروش بازار خودرو تاثیر گذاشت.

طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۷ بازار فروش خودرو تنها رشدی ۳.۰۴ درصدی را تجربه کرد. در گزارش های مربوط به ماه های نخست سال ۲۰۱۷، فروش خودروهای سواری با کاهش قابل توجهی روبرو بود اما با این حال، این کشور با اختلاف قابل توجهی، در صدر فهرست پرفروش ترین بازار خودرو در جهان شناخته می شود.

همان طور که در ابتدای گزارش گفته شد، در ۳ ماهه گذشته سال ۲۰۱۸، بازار خودروی چین روزهای رکود را تجربه می کند. به گفته بسیاری از کارشناسان، علاوه بر تاثیرات منفی جنگ تجاری امریکا و چین بر بازار خودرو، افزایش قیمت سوخت و ترافیک در چین، از دیگر عواملی هستند که منجر به کاهش فروش خودرو در این کشور شده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir