بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 27 آبان 1397      13:53

ایران بعد از ونزوئلا ارزانترین بنزین جهان را دارد

اقتصاد ایرانی: عضو هیئت علمی گروه اقتصاد انرژی دانشگاه خوارزمی با اشاره به وضعیت جهانی قیمت بنزین و پایین بودن قیمت بنزین کشور در مقایسه با سایر کشورها گفت: با توجه به آمارهای جهانی، در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۱۳۹۷) قیمت بنزین در ایران هفت سنت در هر لیتر است که بعد از ونزوئلا با نرخ هر لیتر بنزین یک سنت، دومین کشور عرضه کننده بنزین ارزان در دنیا محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد صیادی افزود: واقعی نبودن قیمت سوخت در کشور تبعات مختلفی را به دنبال دارد که افزایش فزاینده مصرف در کنار قاچاق به خارج از مرزها به دلیل سودآوری هنگفتی که از اختلاف قیمت در داخل و خارج کشور وجود دارد، از جمله مهم ترین آنهاست.

صیادی افزود: طی ماه های اخیر و به دنبال افزایش شدید نرخ ارز، اختلاف قیمت حامل های انرژی و به طور خاص بنزین در داخل و خارج کشور افزایش داشته است به طوری که بر اساس اظهار نظر مسئولین، قاچاق روزانه بنزین از پنج میلیون لیتر در سال ۱۳۹۶ به رقم ۱۰ میلیون لیتر در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

این متخصص اقتصاد نفت و گاز خاطر نشان کرد: بیشترین قیمت بنزین با دو دلار ۱۹ سنت به ازای هر لیتر به کشور هنگ کنگ تعلق دارد؛ همچنین کمترین و بیشترین قیمت بنزین در کشورهای همجوار با ۳۵ سنت و یک دلار و ۱۳ سنت به ترتیب به کشورهای کویت و ترکیه تعلق دارد، همین اختلاف قیمت قابل توجه مبنای کسب سود قابل توجهی برای قاچاقچیان فراهم می آورد که موجب شکل گیری پدیده ای تحت عنوان کارت سوخت های مهاجر جهت استفاده قاچاقچیان سوخت شده است.

میانگین مصرف خودروهای داخلی حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است

صیادی در پاسخ به پرسشی در رابطه با سهم خودروهای تولید داخل در بالا بودن مصرف سوخت در کشور گفت: با توجه به اینکه سهم عمده ای از خودروهای مورد استفاده در کشور در داخل تولید می شود، مصرف سوخت بنزین این دسته از خودروها می تواند معیاری برای بررسی میزان مصرف سوخت در بخش حمل و نقل باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی افزود: بر اساس آمارهای وزارت صنعت، روند مصرف سرانه سوخت بنزین خودروهای تولید داخل نزولی شده و به ۷.۴۶  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در هفت ماهه اول ۱۳۹۶ رسیده است البته با وجود این سیر نزولی، میزان مصرف سوخت خودروهای تولید داخل همواره از استانداردهای بین  المللی بالاتر بوده است به طور نمونه   در استانداردهای جدید مصرف سوخت در آمریکا، از صنایع خودرو خواسته شده تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف سوخت را تا ۵۴.۵  مایل برای هر گالن یا ۴.۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهند.

وی افزود: در نهایت به نظر می رسد آنچه که موجب افزایش فزاینده مصرف بنزین در ماه های اخیر شده است فرصت سودآوری ناشی از اختلاف قیمت بنزین در داخل کشور و کشورهای همجوار است؛ هم اکنون چند سالی است که قیمت بنزین در نرخ ۱۰ هزار ریال برای هر لیتر باقی مانده است.

این متخصص اقتصاد نفت و گاز ادامه داد: با توجه به افزایش شدید نرخ ارز در چند ماه اخیر و ثابت ماندن قیمت بنزین در کشور، فرصت آربیتراژ (استفاده از اختلاف قیمت یک کالا در دو منطقه جغرافیایی متفاوت) قابل توجهی را برای قاچاقچیان سوخت فراهم آورده است.

خودروهای دیزلی اروپا از خودروهای بنزینی در ایران آلایندگی کمتری دارند

صیادی با مقایسه شرایط تولید خودرو و بنزین در اروپا و ایران، گفت: خودروهای دیزلی در اروپا به مراتب آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی در ایران دارند؛ در واقع الزام های زیست محیطی سختگیرانه در آن کشورها باعث می شود تا پالایشگرها سوخت ها را با حداکثر کیفیت در بازار عرضه کنند ضمن اینکه عرضه کننده سوخت در اروپا به طور انحصاری نبوده و عرضه کنندگان سوخت در رقابت قیمتی و کیفیتی با یکدیگر قرار دارند.

وی افزود: برای بررسی دقیق تر این موضوع نیازمند بررسی شاخص شدت مصرف انرژی (نسبت مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی) هستیم که در این شاخص ایران در سال ۲۰۱۷ رتبه هفتم را در دنیا به خود اختصاص داده است که نشان از ناکارایی مصرف انرژی در ایران دارد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir