بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1391      1:44
فیلمی که یک میلیارد هزینه آن شد چرا نمی فروشد؟

صندلی های خالی، بودجه برباد رفته دولتی

با وجود شوک اقتصادی در شروع اکران فیلم در کشور و افزایش قیمت‌ها به صورت ۱۰۰ و ۲۰۰ درصدی کالاهای روزانه، انتظار برای اینکه مردم به سینما بیایند واهی و غیرکار‌شناسانه است

امیرحسین علم الهدی معتقد است: کسانی که با سینمای دغدغه مند مشکل داشتند، نگذاشتند این فیلم در نوروز اکران شود و به ناچار پاییز را انتخاب کردیم و تبعات آن را هم پذیرفتیم.  کار شناس حوزه توزیع و نمایش در ارتباط با وضعیت فروش فیلم ها روی پرده در سینمای ایران گفت: بعد از نیمه دوم سال ۸۹ و بحث هدفمند کردن یارانه ها قابل پیش بینی بود که ما با معضلات بیشتری در سینمای ایران روبرو شویم. این شرایط را در سال ۹۰ دیدیم. ما در این سال با پایین ترین میزان مخاطب که ۱۴ میلیون نفر بود روبرو شدیم. در صورتی که در سال ۸۹ ما حدود ۱۱ میلیون و نیم مخاطب در سینما داشتیم. نسبت سال ۹۰ به ۸۹ یک افزایش دو میلیون نفری بوده است. در صورتی که ما در این سال نمایش فیلم «اخراجی ها ۳»، «جدایی نادر از سیمین» و «ورود آقایان ممنوع» را نیز داشتیم. بخواهیم یک نگاه کلی داشته باشیم این میزان مخاطب امیدوارکننده نبوده است.

این کار شناس ادامه داد: در سال ۹۱ با توجه به فیلم هایی که در جشنواره فجر شاهد آن بودیم قابل پیش بینی بود که ما با این میزان مخاطب روبرو شویم. البته مجموعه ای از حوادث در این اتفاق دخیل بوده است. نه به آن مقدار معنادار که امروز مشکل اصلی را این اتفاقات بدانیم.

وی عنوان کرد: بحث افزایش هزینه های مردم به ویژه در شاخص های خوراک، مسکن، آموزش و... به اندازه ای بالا بوده که ما باید شاهد چنین اتفاقاتی در کشور باشیم. البته ما پیش از این اعلام کرده بودم که بهتر است دولت فکری دراینباره بکند که البته نکرد. این افزایش هزینه ها باعث شد که سینما از سبد خانوار حذف شود.

علم الهدی با اشاره به فیلم «کلاه قرمزی» گفت: برخی معتقدند که این فیلم چطور در این شرایط با فروش ۵ میلیارد تومانی روبرو شده است. اما باید به این موضوع دقت کنیم که مجموعه مخاطب این فیلم یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است. در صورتی که قسمت دوم این فیلم در سال ۸۱ سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشته است.  وی تاکید کرد: بحث افزایش هزینه ها یکی از دلایل کاهش مخاطب است. همچنین مجموعه ای از شرایط در این وضعیت تاثیر داشته اما معنادار نبوده است.

این کار شناس درباره فروش فیلم «بوسیدن روی ماه» عنوان کرد: اگر خاطرتان باشد ما برای فیلم «بوسیدن روی ماه» یک شعار داشتیم «می خواستم با بهار طبیعت بیاییم به ناچار با بهار رنگ ها می آییم، وعده ما ۵ مهرماه» ما به عنوان متولیان پخش این شعار را سرلوحه خودمان قرار دادیم.

وی افزود: ما می دانستیم با شرایط پیش آمده چاره ای نداریم و به ناچار این زمان را انتخاب کردیم. البته در فصل پاییز سال گذشته فیلم های «یه حبه قند» و «سعادت آباد» اکران شد که فروش خوبی هم داشتند. اما امسال هیچ کدام از فیلم ها در این زمان فروش خوبی نداشتند.

علم الهدی ادامه داد: به لحاظ مخاطب عام «بوسیدن روی ماه» ویترین و بازیگر چهره ندارد. فیلم های دیگر هم اگر چهره دارند مگر فروخته اند؟ البته امیدوارم فروش هایی که از فیلم های دیگر ارائه می شود، واقعی باشد.

وی تاکید کرد: ما به عنوان پخش کننده زمان نوروز را ایده آل برای اکران می دانستیم، اما کسانی که با سینمای دغدغه مند مشکل داشتند، نگذاشتند این فیلم در نوروز اکران شود. من به آقای شمقدری تبریک می گویم که نسبت به عدم اکران این فیلم در نوروز هیچ واکنش نشان ندادند و با جریان انحرافی در اتحادیه دو همراه شدند. قطعا اگر فیلم ما در نوروز اکران می شد موفقیت بهتری داشت.

علم الهدی افزود: شمقدری دغدغه موفقیت اکران این فیلم ها را ندارد. به همین دلیل شاهد ان اتفاقات در نوروز امسال بودیم. وقتی می گویم ما به ناچار این زمان را انتخاب کردیم، پس تبعات آن را هم می پذیریم. اما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی به کمک شهرداری ما فعالیت های خوبی انجام دادیم.

وی در پایان گفت: با وجود شوک اقتصادی در شروع اکران فیلم در کشور و افزایش قیمت ها به صورت ۱۰۰ و ۲۰۰ درصدی کالاهای روزانه، انتظار برای اینکه مردم به سینما بیایند واهی و غیرکار شناسانه است


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir