بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 ارديبهشت 1388      19:4

ضرورت های استفاده از بیمه الکترونیک

بسيارى از اقتصاددانان، متخصصان و آينده نگرها بر اين عقيده‌اند که در سالهاى اخير انقلابى مشابه انقلاب صنعتى به وقوع پيوسته است که جهان

 

بسيارى از اقتصاددانان، متخصصان و آينده نگرها بر اين عقيده‌اند که در سالهاى اخير انقلابى مشابه انقلاب صنعتى به وقوع پيوسته است که جهان را وارد ” عصر اطلاعات“ ساخته است و بسيارى از جنبه‌هاى اقتصادى،‌ اجتماعى و فرهنگى حيات بشر را دستخوش تحولى عميق نموده است. يکى از ابعاد اين تحول، تغييرات عميقى است که در روابط اقتصادى بين افراد، شرکتها و دولتها به وجود آمده است. مبادلات تجارى بين افراد با يکديگر، شرکتها با يکديگر و افراد با شرکتها و دولتها به سرعت از حالت سنتى خود که عمدتا مبتنى بر مبادله بر منباى اسناد و مدارک کاغذى است خارج شده و به سوى انجام مبادلات از طريق بهره گيرى از سيستم هاى مبتنى بر اطلاعات الکترونيکى در حرکت است.

تجارت الکترونيکى،‌به دليل سرعت، کارايى،‌ کاهش هزينه ها و بهره بردارى از فرصتهاى زودگذر عرصه جديدى را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته مى‌شود عقب افتادن از اين سير تحول نتيجه‌اى جز منزوى شدن در عرصه اقتصاد جهانى نخواهد داشت.

تجارت الکترونيکى که تا چندى قبل به تعداد معينى از شرکتها محدود مى‌گرديد در حال ورود به عصر جديدى است که در آن تعداد زيادى از اشخاص گمنام و مصرف کنندگان در شبکه حضور دارند. به علاوه، محتواى آن از حيطه مبادله داده‌هاى مربوط به سفارش دادن يا قبول سفارش فراتر رفته و فعاليتهاى عمومى تجارى از قبيل تبليغات، آگهى، مذاکرات،‌ قراردادها و تسويه حسابها را نيز در بر گرفته است.

زمينه‌هاى کاربرد تجارت الکترونيکى بسيار گسترده تر از مبادله کالا، خدمات و وجوه است و در تعريف آن و تبيين سياستهاى مورد نظر بايد علاوه بر کاربردهاى بالفعل به کاربردهاى بالقوه آن نيز تجوه داشت.

يکى از کاربردهاى تجارت الکترونيک، در بيمه ها مى باشد و در اين راستا «بيمه الکترونيک» از اهميت بسيارى برخوردار است.

بيمه الکترونيک از جمله مواردى است که در ايران کمتر مورد استفاده قرار گرفته و به علت گستره حجم تبادل و ثبت اطلاعات در بيمه، نيازمند استفاده بيشتر از فناورى هاى نوين در عرصه اطلاعات و اطلاع رسانى مى باشد.

 

بيمه الکترونيک

تعريف : بيمه الکترونيک جايگزينى براى گردش کار دستى براى انجام کارهاى بيمه بر روى محيط شبکه مى باشد ،بيمه الکترونيک باعث سرعت و صحت، در فرآيندهاى ساده ترى مى شود.

به وسيله بيمه الکترونيک، شرکتها مى توانند کارهاى بيمه خود را بر روى اينترنت ساده تر و سريعتر از گذشته انجام دهند. اختصاص شخصيت حقوقى براى مشتريان ، يک راه حل کلى براى اداره کارهاى بيمه در شبکه محسوب مى شود. يک سرويس اينترنت کامل در پوشه بيمه الکترونيک به اوج خود مى رسد و اين سيستم ها بر اساس دنباله اى از ابزارهاى اينترنتى و تکنولوژى شبکه عمل مى نمايند.

پوشه بيمه الکترونيک شامل اطلاعاتى مانند : سياستهاى بيمه، شرايط بيمه، اطلاع از تغييرات، درخواستها و تصمصيم هاى مربوط به تسويه حساب ها مى باشند.

مشتريان بيمه مى توانند از گزارشهايى که دريافت کرده اند، براى مصرف در مورد نيازهايشان استفاده کنند. سيستم از اشباع شدن اطلاعات جلوگيرى مى نمايد چراکه دقيقاً بر اساس نيازهاى مردم عمل مى نمايد.

يک فرم هوشمند ديجيتالى شامل موارد زير مى باشد :

·        جريان داده (Data Flow)

·        فرم هوشمند (Smart Forms)

·        مجموعه قوانين محکم (Rigid Rule Set)

·        کاغذهاى مجازى (Virtual Paper)

·        امضاى ديجيتالى (Digital Signature)

·        ارسال داده(Data Transmission)

·        منافع مالى (Cost Effective)

براى کمک به شرکتهاى بيمه بزرگ مى توان پس از ثبت اطلاعات مشتريان، براى آنان رمز عبور و بر اساس سطح دسترسى آنان حق دسترسى قائل شد.

از فوايد کليدى استفاده از سرويس هاى اينترنتى، توانايى ارتباط بيشتر و قويتر با مشتريان مى باشد. در اين راستا تمام روالهاى کارى به صورت سيستمهاى مکانيزه پياده سازى مى شوند.

از آنجا که تبادلات مالى فردى و تجارى تحت اينترنت انجام شده و کمپانى ها توسط اينترنت ارتباط دارند، استفاده از ساختار منطقى براى عقد قراردادهاى الکترونيکى ضرورى است. به اين منظور از امضاها و رکوردهاى الکترونيکى هماهنگ، همانند ساختارهاى کاغذى براى مبادلات حساس مانند چک، مستندات داراى اطلاعات مهم و ... استفاده مى شود.

يکى از مدلهاى استفاده شده، UETA (Uniform Electronic Transaction Act)، مدلى منطقى براى تطبيق امضاى الکترونيکى، رکوردها و قراردادهاى منطقى مانند ساختارهاى مستندات ارائه
 مى دهد. اين مدلها بايد داراى اعتبار و ارزش يکسان در تراکنش هاى الکترونيکى مختلف باشند.

از نکات مطرح در بيمه الکترونيک، مسئله حقوقى استفاده از تکنولوژى و مجموعه قوانين مربوط به بيمه گر و بيمه گزار مى باشد. اين قوانين مسائل حقوقى مربوط به مدلهاى فوق را نيز بررسى مى کند. تعاريف حقوقى مربوط در پيوست 1 موجود مى باشند.

به عنوان نمونه قابليت هاى زير در Electronic Insurance Company که از شرکتهاى بيمه مطرح در آمريکا مى باشد در اختيار مشتريان قرار دارد :

  •  اعمال نقطه نظر و انجام عملياتهاى لازم در کمترين زمان
  •  استفاده از تخفيف ها و جوايز موجود
  • استفاده 24ساعته از سرويس هاى online بيمه
  •  ارزيابى محلى، تشخيص و تعديل نيازها
  • استفاده از قبض هاى چند گزينه اى که شامل وجه صورتحساب نيز مى باشد

 بيمه الکترونيکى : چالشها و فرصتها

در يک محيط اقتصادى در حال رشد، بيمه گران ميان هزينه هاى در حال رشد ادارى مربوط به بيمه و هزينه هاى مستمر و بالاى موجود در جامعه تحت فشار هستند.

بيمه گران نه تنها در جستجوى روش هاى نوين کاهش هزينه ها هستند بلکه درصدد افزايش کارايى و بهبود خدمات مربوط به مشتريان مى باشند. استفاده از فناورى وب در جهت کاهش هزينه هاى ادارى و افزايش، خود سرويسى، گرايش و روندى است که طى چند سال اخير پيشرفت مداومى داشته است.

بيشتر کاربردهاى فناورى وب، به منظور فراهم کردن دسترسى براى مشتريان به کار مى رود. به طور مثال اين فناورى به همه افراد تحت پوشش بيمه اجازه مى دهد که توانايى اين را داشته باشند که اطلاعات مورد درخواست خود را مشاهده کرده، عمليات مربوطه را انجام داده و اطلاعات ويژه مورد نياز در اختيار بيمه شده قرار گيرد.

ارزش واقعى اين فناورى زمانى مشخص خواهد شد که نه تنها به مصرف کننده، امکان خود سرويسى را مى دهد بلکه در کاهش هزينه هاى مربوط به بيمه گران نيز تأثير گذارده است. در اين راستا فناوريهاى مربوط به شرکت به شرکت (Bussiness to Bussiness) فرصت بزرگترى براى کاهش هزينه ها مى باشد.

سود بيمه گران در اينست که خدمات بهترى به کارفرماها و توليدکنندگان ارائه نمايند و همچنين هزينه هاى مربوط به خدمات تلفنى را با تغييرات مفيد و کنترل سياست گذارى کاهش دهند.

راه اندازى و گسترش تجارت الکترونيکى در کشور با موانع و چالشهايى به شرح زير روبه رو مى‌باشد.

  • فقدان زمينه‌هاى حقوقى لازم براى استفاده از تجارت الکترونيکى از قبيل عدم مقبوليت اسناد و امضاهاى الکترونيکى در قوانين و مقررات جارى کشور.
  • نبود سيستم انتقال الکترونيکى وجوه و کارتهاى اعتباري.
  • محدوديت خطوط ارتباطى و سرعت پايين آنها در انتقال داده‌هاى الکترونيکى
  • نبود شبکه اصلى تجارت الکترونيکى در کشور و سخت افزار و نرم افزار مربوط به آن.
  • عدم اطلاع کافى موسسات بزرگ و کوچک داخلى از تجارت الکترونيکى و مزاياى آن.
  • هزينه اوليه نسبتا بالاى استفاده از تجارت الکترونيکى در شرکتهاى دولتى و خصوصى به ويژه براى موسسات کوچک و نبود انگيزه لازم در آنها براى استفاده از اين روش.
  • کمبود دانش و فرهنگى استفاده از تجارت الکترونيکى و شبکه اينترنت.
  • لزوم حمايت از حقوق مصرف کنندگان در تجارت الکترونيکي.
  • حقوق گمرکى و مالياتهاى قابل وصول از تجارت الکترونيکي.
  • تامين امنيت لازم براى انجام مبادلات الکترونيکى و محرمانه ماندن اطلاعات مربوطه.

فرآيند بيمه توسط اينترنت و کارت بيمه گزار

 در اين فرايند کليه فعاليتهاى بيمه توسط پايگاه اينترنتى بيمه و کارتهاى هوشمند بيمه گزاران قابل انجام مى‌باشد. در کنار اين فرايند( جريان کارى)، فعاليتهاى دستى بيمه نيز قابل اعمال و پيگيرى مى‌باشد. کارت بيمه گزار، کد شناسايى کارت بيمه گزار را در خود نگه مى دارد که بعد از ثبت کارت در سيستم بيمه توسط دستگاههاى pos قابل شناسايى بوده و توسط آن مى‌توان به اطلاعات و بيمه‌نامه‌هاى بيمه‌گذار دارنده کارت دسترسى داست.

تبادل اطلاعات با server بيمه از چند طريق انجام مى‌شود :

·        از طريق سايت بيمه

·        Posها

·        مراکز بيمه به صورت دستى

لذا براى انتقال در زمان عدم تطابق ميان اطلاعات(concurrency)  تغييرات بر روى server بيمه بر اساس اولويت‌ها انجام مى‌پذيرد. ترتيب اولويت در اين سيستم به ترتيب به صورت،server بيمه، سايت بيمه، posهاى مستقر در بيمه و posهاى مستقر در مراکز طرف قرارداد با بيمه تعريف مى‌شود.

براى انجام فعاليت‌هاى بيمه در هر مرحله چه بر اساس اينترنت و چه بر اساس کارت ابتدا بايد پذيرش ريسک به منظور جهشهاى کمتر در طول فرآيندها، توانايى بيشتر براى دنبال نمودن و کنترل فرآيندها و بررسى مشکلات قبل از به وقوع پيوستن آنها انجام پذيرد و سپس فعاليت مورد نظر وارد مرحله تأييد شده و ادامه مى‌يابد.

براى نمونه چند فرم از Electronic Insurance در پيوست 2 موجود مى باشد.


 مزايا

  • به روز رسانى سيستم بيمه بر اساس آخرين امکانات سخت‌افزارى و نرم‌افزارى
  • تشويق بيمه‌گزاران براى استفاده بيشتر از فعاليتهاى بيمه
  • جذب سازمانها براى عقد قرارداد با بيمه
  • تسهيل در فعاليتهاى بيمه از جمله زدن سند، گزارش گيرى و ...
  • امکان اعمال کنترل و مديريت بيشتر در فعاليتهاى بيمه
  • امکان انجام فعاليتهاى بيمه از طريق مراکز بيشتر و دسترسى سهل‌تر
  • امکان انجام هوشمند برخى از فرآيند‌هاى بيمه
  • سرعت بيشتر در فرآيند صدور بيمه و دريافت خسارت
  • دقت بيشتر در فعاليتهاى بيمه
  • يکپارچگى فعاليتهاى بيمه در تمام مراکز بيمه و سازمانهاى مربوط در کل کشور
  • يکپارچگى سيستم مکانيزه بيمه در تمام شعب، سايت بيمه و ترمينالهاى خودپرداز بيمه

 


مشخصات فرآيندها

موسسه مالى و اعتبارى

  ·        شناسايى بيمه‌گزار

·        صحت و اعتبار بيمه‌نامه‌هاى بيمه‌گزار

· بررسى حساب بيمه‌گزار در مؤسسه مالى و اعتبارى و استفاده از آن در فعاليتهاى بيمه

·        انتخاب رسيک

· انجام فعاليتهاى بيمه‌اى از جمله پيشنهاد و صدور بيمه‌نامه، صدور الحاقيه، تمديد بيمه‌نامه و حفظ مشتريان، پرداخت خسارت، بازديد و کارشناسى و ...

 

در اين جريان کارى موارد زير قابل ذکر مى‌باشد :

·        عدم نياز به اتصال مداوم به server بيمه

· نياز به هماهنگى دقيق بين شعب بيمه، مراکز طرف قرارداد بيمه و سايت بيمه

·        نياز به پشتيبانى دقيق و هماهنگ

·        امکان تبديل به سيستم online

 
 

online :

در اين سيستم جريان کارى به صورت همزمان و يکپارچه بوده و تبادل اطلاعات ميان posها در شعب و مؤسسه‌هاى مالى و اعتبارى با serverبيمه به توسط سرويس  های پرسرعت به صورت اتصال لحظه به لحظه انجام مى‌پذيرد.

در اين سيستم هر pos به صورت مستقيم به server بيمه متصل بوده، اطلاعات را به صورت مستقيم به بيمه منتقل و از بيمه دريافت کرده و بر روى هر pos، interface مربوط به pos قابل اجرا مى‌باشد.

در اين جريان کارى موارد زير قابل ذکر مى‌باشد :

· ارتباط لحظه به لحظه شعب و posهاى مستقر در آنها، سايت اينترنت بيمه و حساب بيمه‌گزاران در مؤسسه مالى و اعتبارى از طريق server بيمه

·        هماهنگى ميان اطلاعات posها و server بيمه در هر لحظه

·        پشتيبانى آسان‌تر و دقيق‌تر سيستم بيمه

·        پزيرش ريسک به صورت لحظه به لحظه

 

5- تعاريف :

 1-5-  بيمه گزار :

شخص حقيقى يا حقوقى که اموال، مسئوليت، عمر و غيره خود را بيمه کرده و کارت هوشمندى به آن تعاق مى گيرد.

2-5-   مراکز صدور:

علاوه بر کليه شعب بيمه در سراسر کشور، مراکزى که نسبت به راه اندازى pos در آنها اقدام به عمل آمده است و نيز از طريق شبکه اينترنت (هرکجا و هر مکان) قابليت واريز وجه و تهيه بيمه نامه وجود دارد.

3-5- Pos:

دستگاه هاى الکترونيکى مى باشند که جهت خواندن و نوشتن روى کارتها استفاده مى شود.

4-5- سايت:

عبارت است از پايگاه اينترنتى شرکت که در آن کليه اعمال بيمه اى شامل اطلاع رسانى، قوانين و مقررات صدور و خسارت، ابتياع بيمه نامه و ... انجام مى پذيرد.

5-5-  کارت هوشند:

کارتهايى هستند که توانايى خواندن و نوشتن روى chipهاى موجود در آنها وجود دارد و از طريق دستگاه هاى مختلف مى توان به آنها فرمان داد.

6-5-  شبکه offline:

شبکه اى که در ساعتهاى خاص کليه اطلاعات از طريق مدياى ارتباطى مرکز منتقل مى شود. لازم به ذکر است که زمانبندى انتقال کاملاً قابل مديريت مى باشد.

7-5-  شبکه online:

شبکه ارتباطى مراکز بيمه سينا مى باشد. بديهى است علاوه بر شبکه فعلى، هر کاربر امکان برقرارى ارتباط با شبکه مزکور را داشته و علاوه بر آن يک لود از شبکه شناسايى مى گردد.

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir