بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 7 آبان 1391      12:24
نگاهی به هزینه های کمپین های انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

رئیس جمهور شدن چقدر خرج دارد؟

رقابت های انتخاباتی در آمریکا به تنهایی باعث رونق گرفتن اقتصاد این کشور می‏شوند چرا که بسیاری از مشاغل خرد و کلان در بسیاری از شهرها به خاطر انتخابات رونق می‏گیرند.

 

اقتصاد ایرانی: اهمیتی ندارد که کاندیداهای ریاست جمهوری چه وعده هایی برای اقتصاد می‏دهند چرا که امسال تنها تلاش آن ها برای ورود به کاخ سفید و یا ماندن در آن به اندازه کافی برای اقتصاد آمریکا پربرکت بوده است. پول هایی که نامزدها در فعالیت های انتخاباتی خود هزینه می‏کنند به عنوان محرکی برای اقتصاد آمریکا عمل می‏کند. مزیت دیگر این هزینه ها شیوه توزیع آن است چرا که تقریبا در سراسر کشور هزینه می‏شوند و همچنین دامنه وسیعی از مشاغل را در بر می‏گیرند. در نتیجه از مشاورانی که حق مشاوره بسیار بالایی می‏گیرند تا صاحبان کسب و کارهای کوچک می‏توانند رونق را در صورتحساب هایشان مشاهده کنند.

هزینه های کمپین های انتخاباتی:

سفر: 61 میلیون دلار

هزینه سفرهای تبلیغاتی کاندیداها به چند بخش تقسیم می‏شود که طبق برآوردها 45 میلیون دلار آن بابت سفرهای هوایی است. البته کمپین ها تلاش می‏کنند تا با خرید بلیط های ارزان قیمت تر برای همراهان کاندیداها از این هزینه ها بکاهند. همچنین 3 میلیون دلار نیز برای اجاره خودرو هزینه می‏شود. هزینه متوسط اجاره یک کاروان که شامل 2 تا 5 خودرو و "ون" می‏شود 1000 دلار در روز است و اگر کمپین ها خوش شانس باشند می‏توانند برای این کاروان ها از راننده های داوطلب بهره بگیرند.

کارکنان: 65 میلیون دلار

صورت حسابی که بابت دستمزد کارمندان کمپین ها پرداخت می‏شود 54 میلیون دلار است که در این میان بیشترین دستمزد را مدیران کمپین ها دریافت می‏کنند که حدود 200 هزار دلار در سال است که البته هزینه هایی مانند وعده های غذایی را نیز باید در این بخش گنجاند. علاوه بر این مشاوران کمپین ها که کارمند کمپین محسوب نمی‏شوند نیز برای هر انتخابات 150 هزار دلار دریافت می‏کنند.

تبلیغات 435 میلیون دلار

هزینه ای که بابت پخش تبلیغات انتخاباتی از رسانه ها پراخت می‏شود 250 میلیون دلار است که حدود 225 میلیون دلار آن نصیب شرکت هایی می‏شود که مسوول تدوین استراتژی رسانه ای کمپین ها هستند. نرخ پخش تبلیغات در رسانه های مختلف متفاوت است اما برای پخش یک آگهی 30 ثانیه ای از نیویورک آن هم در برنامه ای بسیار پرمخاطب باید رقمی ‏حدود 500 هزار دلار را پرداخت کرد. هزینه ساخت هر کدام از تبلیغات نیز می‏تواند تا 50 هزار دلار افزایش یابد و در مجموع هزینه ای بین 15 تا 20 میلیون دلار را به خود اختصاص دهد. 27 میلیون دلار نیز به تبلیغات اینترنتی اختصاص می‏یابد که بیش از یک سوم آن نصیب شرکت گوگل می‏شود. تبلیغات چاپی نیز 20 میلیون دلار هزینه خواهند داشت که البته برخی از آن ها به دیگر زبان ها از جمله زبان عبری و اسپانیولی چاپ می‏شوند. وسایل دیگری مانند نشان های تبلیغاتی انتخاباتی نیز 8 میلیون دلاری هزینه خواهند داشت. حتی خالکوبی های موقتی که برای تبلیغات به کار گرفته می‏شوند نیز در مجموع 16 هزار دلار هزینه دارند.

هزینه عملیاتی 54 میلیون دلار

هزینه اجاره ستادهای انتخاباتی 16 میلیون دلار خواهد شد چرا که یک کمپین حدودا 700 دفتر در سراسر کشور نیاز دارد. البته در این میان حدود 11 میلیون دلار نیز صرفه جویی می‏شود چرا که بسیاری از دفاتر توسط هواداران و بدون دریافت هزینه در اختیار کمپین ها قرار می‏گیرد. تهیه تجهیزات اداری و کامپیوتری نیز نزدیک به 5 میلیون دلار هزینه خواهند داشت و البته فعالان انتخاباتی داوطلب نیز اگرچه حقوقی دریافت نمی‏کنند اما سیر نگه داشتن آن ها و البته برآورده کردن کافئین مورد نیاز آن ها نیز 400 هزار دلار را به خود اختصاص خواهد داد.

هزینه جمع آوری کمک 30 میلیون دلار

هزینه های جمع آوری پول از طریق برنامه های تلویزیونی حدود 25 میلیون دلار است. همچنین کمپین ها معمولا با افرادی که در دوره های قبل بیشترین کمک را به آن ها کرده اند تماس تلفنی می‏گیرند. برای برخی دیگر نیز نامه ارسال می‏شود. هزینه هر تماس تلفنی که به طور متوسط بین 6 تا 8 دقیقه طول می‏کشد 16 دلار است. 3 میلیون دلار نیز صرف ارسال مستقیم نامه می‏شود.  البته کمپین ها از آن جا که نهادهایی غیرانتفاعی محسوب می‏شوند می‏توانند بابت هزینه های پستی تخیف بگیرند که مبلغ آن حدود 5 سنت برای هر مرسوله است. همچنین هزینه چاپ آدرس ها، آماده کردن نامه ها و تحویل آن ها به پست نیز 40 دلار برای هر 1000 نامه است.

نظرسنجی 28 میلیون دلار

هرکدام از نظرسنجی های تلفنی 25 هزار دلار هزینه دارند چرا که تماس گیرندگان به طور میانگین با 800 نفر تماس می‏گیرند و 10 دقیقه نیز با او صحبت می‏کنند. همچنین نظرسنجی ها بر روی گروه های خاصی از جامعه نیز بین 7 تا 20 هزار دلار هزینه دارد.

گردهمایی ها: 34 میلیون دلار

یک گردهمایی پنج هزار نفره حدود 75 هزار دلار هزینه خواهد داشت که 70 هزار دلار آن به پیمانکار برگزار کننده مراسم پرداخت می‏شود. پیمانکار مسوول ساخت صحنه، روشنایی، سیستم های صوتی و نیروی کار برگزار کننده مراسم است که به ترتیب 15000، 5000، 17500 و 7500 دلار هزینه دارند. همچنین برای اجاره مکان برگزاری گردهمایی که می‏تواند از یک سالن عمومی ‏گرفته تا یک مدرسه باشد، هرینه ای از چند صد دلار تا چند هزار دلار پرداخت می‏شود. 2 هزار دلار نیز بابت سرویس های بهداشتی متحرک هزینه می‏شود. همچنین مهمانی های ویژه برای افرادی که قرار است مبالغ هنگفتی را به کمپین کمک کنند می‏تواند حدود 20 هزار دلار هزینه داشته باشد.

 

منابع:

مجله Readers Digest   - نسخه آمریکایی شماره ماه مه

مجله Atlantic شماره ژانویه و فوریه 2012


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir