بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 30 تير 1392      12:32
مجلس به دنبال جبران اشتباهات

راه وزارت «راه» از «مسکن» جدا می‌شود

نمایندگان دو فوریتی را برای جداسازی زارتخانه‌های راه و مسکن به هیئت رییسه داده اند

 

اقتصاد ایرانی: روزنامه بهار در گزارشی درباره طرح جدا سازی وزارت راه و مسکن نوشت: دولت کم کم دارد می رود و رفتنش موتور مجلس را به کار انداخته است. اگر زمانی مجلسی ها در برابر هر تصمیم دولت سکوت اختیار می کردند حال این روزها که باب نقد به دولت باز شده، مجلسی ها هم می خواهند اشتباهات خود را جبران کنند. به نظر مجلسی ها «ماهی جبران اشتباهات را هر وقت از آب بگیرند، تازه است.» از این رو است که مجلس آستین ها را بالا زده و می خواهد وزارتخانه هایی را که ادغام کرده، دوباره به حالت اول بازگرداند. حال با این نظریه 60 نماینده مجلس برای جبران مافات قید دو فوریتی را تقدیم هیات رییسه کردند که در صورت تصویب نهایی، وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، که زمانی رای به یکی شدنشان داده بودند، از هم جدا شوند. این 60 نماینده در طرح دو فوریت خود آورده اند: «باتوجه به عدم پاسخگویی مناسب تداخل وظایف و کثرت حوزه های تحت پوشش دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و تحت تاثیر قرار گرفتن مسائل این دو وزارتخانه و بالطبع غفلت یا کم تاثیری بعضی از حوزه های دیگر متناسب با شرح وظایف وزارتخانه، ضرورت دارد تا براساس تجربه موجود در دولت جدید حسب تمایل مطروحه مجددا دو وزارتخانه مذکور با همه وظایف، اختیارات، امکانات و اعتبارات به وضعیت سابق برگشته تا پاسخگوی نمایندگان و ملت شریف، جوامع فنی و مهندسی، کارکنان، راهداران و دیگر مجموعه های ذینفع شود.»

سابقه یک ادغام

فروردین سال 90 بود که دولت طبق آنچه در آن دوره عرف شده بود در اقدامی شتاب زده دستور ادغام چند وزارتخانه را صادر کرد. دولت با تاکید بر قانون برنامه پنجم توسعه برای رساندن عدد وزارتخانه ها از 21 به 17، می خواست هرچه سریع تر ادغام ها صورت بگیرد. بر این اساس دولت با ادغام وزارت راه و ترابری در وزارت مسکن و شهرسازی خود را برای رسیدن به قانون برنامه پنجم توسعه مقید نشان داد. اما مقید نشان دادن دولت برای اجرای قانون و رسیدن به برنامه پنجم از دید کارشناسان تنها برگزیدن راه اشتباه بود. اما دولت که می گوید تمام کارهایش کارشناسی است، پایش را در یک کفش کرد تا ادغام صورت بگیرد. سرانجام بعد از یک دوره تنش، طبق میل دولت و سکوت مجلس ادغام به نام مجلس و به کام دولت صورت گرفت. حال دو سالی از ادغام می گذرد و دولت دارد می رود. این رفتن هم مجلس را به تکاپو واداشته تا اشتباهاتش را جبران کند. اشتباهاتی که با نگاهی به سابقه اش نشان می دهد تنها ریشه در اختلافات دولت با دولتمران سابقش دارد. 12 بهمن سال 89 بود که مجلس به دولت اولتیماتوم کاهش تعداد وزارتخانه ها را داد. اولتیماتومی که به دلیل رفتار دولت و غیبت او وزیر راه درنهایت کار را به رای عدم اعتماد مجلس به حمید رضا بهبهانی (وزیر راه و ترابری) کشاند. با این رای مجلس در جلسه استیضاح بهبهانی از تیم دولت جدا شد تا علی نیکزاد وزیر یک وزارتخانه نوپا شود. اما رفته رفته کار وزیر وزارتخانه ادغام شده راه و ترابری و مسکن و شهرسازی شد افتتاح «مسکن مهر».

با این عملکرد نیکزاد عملا تبدیل به وزیر «مسکن مهر» شد. وزیری که هرچه از دوران وزارتش می گذشت وزارتخانه سابقش یعنی راه و ترابری بیشتر خاک می گرفت. عملکرد نیکزاد سرانجام کار را به آنجا رساند که نمایندگان سکوت را شکسته و لب به اعتراف گشودند. چنان بود که قادری نماینده شیراز با انتقاد از رویکرد مدیریتی در این وزارتخانه با بیان این که ادغام وزارت راه و مسکن اشتباه بزرگی بود که انجام دادیم، گفت: «متاسفانه وزارت راه و شهرسازی تنها به «وزارتخانه مسکن مهر» تبدیل شده است. هم اکنون و پس از ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن، اغلب فعالیت های مربوط به بخش راه آهن و راه سازی کمتر از مسکن مورد توجه است.» اما این همه ماجرا نبود. انتشارگزارش دیوان محاسبات از گسیل بودجه سلامت کشور به وزارتخانه تحت نظارت نیکزاد و تاکید بر تخلف بودجه ای بودن آن عزم نمایندگان برای پس گرفتن رای خود از ادغام ها را جزم کرد. حال مجلس دست به کار شده است تا شاید این وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را به حال اولیه خود بازگرداند. تصمیمی که اگرچه قرار نیست خوشایند دولت محمود احمدی نژاد باشد، با واکنش ترکان، مشاور رییس جمهوری منتخب، می تواند خوشایند و باب میل دولت آینده باشد. چه بسا که اکبر ترکان در اولین اظهارنظرهای خود درباره ادغام وزارتخانه راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی یک ادغام عجولانه و ناشی از عدم شناخت وظایف این دو وزارتخانه عنوان کرد. وی با تاکید بر لزوم جداسازی این دو وزارتخانه، معتقد است اگر بنا به ادغام است، بهتر است راه و ترابری با ارتباطات ادغام شود. حال با این اظهارنظر به نظر می رسد که نظر مجلس نهم به دولت منتخب نزدیک تر است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir