بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 تير 1392      18:15

زمزمه‌های ورشکستگی صنعت خودرو

گسترش دامنه تحریم ها، مشکلات داخلی بر سر قیمت گذاری خودرو حالا کم کم زمزمه های ورشگستگی این صنعت را به گوش می رساند.

آنطور که خودرو سازان می گویند سال گذشته از محل تصمیم ها و سیاست های دولت چهار هزار میلیارد تومان متضرر شده اند. این زیان از بابت تاخیر در قیمت گذاری و اشتباه در تعیین قیمت خودروهای تولید داخلی بوده است.
گفته می شود که این میزان از زیان اعلام شده عدد واقعی نیست چرا که بنا به ماده 141 قانون تجارت اگر زیان شرکتی بیش از نصف سرمایه اش باشد، آن شرکت باید کاهش سرمایه دهد. همچنین در شرایطی که میزان بدهی های شرکتی از میزان کل دارایی های آن بیشتر شود، شرکت ورشکسته اعلام می شود.
مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است که مقصر اصلی در زمینه بحران شدید صنعت خودرو که می تواند به ورشکستگی خودروسازان منجر شود، نه شورای رقابت بلکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. این سازمان با تعیین نرخ های غیرواقعی برای خودروها موجب آغاز دومینوی بحران در صنعت خودرو شده است.
به گفته میرخانی رشتی سازمان حمایت در چند سال اخیر از واقعی سازی قیمت خودروها جلوگیری کرده و با الزام خودروسازان به فروش محصولات با قیمت های غیر واقعی، به تدریج توان مالی خودروسازان را ضعیف و ضعیف تر کرد.
اما چندی پیش انجمن خودروسازان در نامه ای به رییس شورای رقابت با انتقاد از دستورالعمل نهایی قیمت گذاری خودرو اعلام کرد: «مبنا قرار دادن قیمت های پایه سال ۹۱ باعث ورشکستگی قطعه سازان، توقف کامل خودروسازان، قطعه سازان و حتی شبکه خدمات پس از فروش خواهد شد.»
علیرضا شجاعی معاون وزیر صنعت نیز پیش از این  گفته بود شورای رقابت صنعت خودرو را تا نابودی کشاند و بلاتکلیفی چندین ماهه در صنعت خودرو تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد و به آستانه نابودی کشاند.
در همین حال عضو انجمن قطعه سازان خودرو از اخراج حداقل 122 هزار کارگر شاغل در واحدهای سازنده قطعات خودرو به دلیل نوسانات اقتصادی از سال گذشته تاکنون خبر داده است. این میزان حداقل 30 تا 50 درصد کل کارگزان را تشکیل می دهند. به گفته محمدرضا نجفی منش، 137 واحد قطعه سازی در جریان مشکلات اقتصادی سال گذشته تعطیلی شده اند.
به گزارش فرارو، در این شرایط صنعت خودرو چشم انداز تازه ای برای خود یافته است: چین! اگرچه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص نمی بیند اما گفته است که در شرایط تحریم و زمانی که خودروسازان اروپایی از همکاری با خودروسازان ما خودداری می کنند، چاره یی جز همکاری با کشور چین نداریم.
مذاکرات انجام شده با واکنش های تندی روبرو شده است. غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مذاکره خودروسازان با چینی ها برای واردات قطعه چینی، ضمن اعلام اینکه چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است، گفت: «با واردات قطعات چینی اعتبار خودروی ایرانی را در داخل و خارج زیر سوال می بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می کند.»

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir