بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 5 مرداد 1392      0:55
آیا احیایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمکی به اقتصاد ایران می کند؟

فرزند ناتنی اقتصاد ایران

حداقل آمارهایی که بانک مرکزی ایران اعلام کرده و مرکز آمار هم تصدیقشان کرده، نشان می دهد سرنوشت ماشین دولت ایران طی هشت سال گذشته راهی جاده خاکی شده است

اقتصاد ایرانی: شاخص ترین نقل قول و کابردی ترین را  میان مدیران گلایه مند از دولت نهم و دهم یکی از مردان کارساز سازمان برنامه طی سه دهه گذشته در یک جمله خلاصه کرد:« ماشین با سرعت 120 کیلومتر حرکت می کند. راننده ای هم داخل ماشین نشسته است. مقابلش اما فرمان نیست. به نظر شما راه ماشین به کجا می رسد.» حداقل آمارهایی که بانک مرکزی ایران اعلام کرده و مرکز آمار هم تصدیقشان کرده، نشان می دهد سرنوشت ماشین دولت ایران طی هشت سال گذشته راهی جاده خاکی شده است. بدبین ها هم پیش بینی می کنند و می گویند، ماشین اقتصاد ایران نه در جاده خاکی که درانتهای دره ای عمیق جاخوش کرده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهادی که از شاه تا احمدی نژاد به مخالفت با آن برخواستند طی تمامی سال های حضورش در اقتصاد ایران تلاش می کرد تا مسیر پیش روی اقتصاد ایران را هموار کند. بررسی آمارهای اقتصادی سال های گذشته و استناد به گفته های کارشناسان و نه مصاحبه های محمود احمدی نژاد نشان می دهد، اقتصاد ایران به بن بست رسیده است. حسن روحانی در یکی از آخرین اظهارنظرهای رسانه ای خود نیز اعلام کرد بزودی به مردم اعلام می کند:« کشور را با چه وضعیتی تحویل گرفته است.» بررسی امارهای اقتصادی نشان می دهد،غیبت سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سنگ بنای بحران را در اقتصاد ایران گذاشت. اما مدتی قبل از اعلام رسمی انحلال سازمان برنامه و مدتی پس از انحلال سازمان، حتی مدیرانی که دلبسته شدید نهاد مدیریتی اقتصاد ایران بودند، حاضر نشدند در اعتراضی فراگیر به دولت مقدمات بازگشت سازمان را مهیا کنند.

اعتراض ها به نگارش شش نامه به رئیس دولت خلاصه شد. روسا و معاونان سابق سازمان برنامه هم طی گفت و گوهای پراکنده اوج دل نگرانی خود از فقدان نهادی موثر در اقتصاد ایران را خلاصه در جملات و ستون های روزنامه ها کردند. اثرگذارترین نهاد اقتصاد ایران هنگامی که از مجموعه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها برای همیشه محو شد، آنچنان طرفداران سرسختی نداشت که گلایه هایشان را به سطحی بالاتر از روزنامه ها ارتقاء دهند. فرمان اقتصاد ایران وقتی از ماشین در حال حرکت کنده شد، سرنشینان و ناظرانش به گوشه ای خزیدند و دولت محمود احمدی نژاد را به باد انتقادهای محفلی گرفتند که رای به انحلال اصلی ترین نهاد اقتصاد ایران داده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان باشخصیت ترین نهاد اقتصاد ایران با وجود اثرگذاری فراوان طرفدارانی نداشت تا در مقابل نابودیش قد علم کنند. بازسازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم در روزهایی صورت می گیرد که مدیران سابق هشت سال به عمرشان افزوده شده است و جملگی انواع دلایل را مقابل دولت تازه حسن روحانی می گذارند تا قدم به ساختمان سازمان نگذارند.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی فرمان منفصل اقتصاد ایران شده است. خودروی اقتصاد ایران در حال حرکت است. مدیران میانی گذشته، احتمالا پشت ماشین می نشیند. مدیران باسابقه تر اعلام بازنشستگی کرده اند. یکی به آنسوی مرزها سفر کرده و دیگری در بخش خصوصی کار می کند، یکی به مجلس رفته و عده ای هم از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تنها خاطرات منازعات بی پایان با دولت هایی رادارند که وزارت خانه هایش هرکدام بودجه بیشتری می خواستند. ماشین اقتصاد ایران همچنان حرکت می کند. اتصال فرمان به خودروی در حال حرکت چه سرنوشتی خواهد داشت؟ به قول سعید لیلاز شاید در اقتصاد بدون پول و بودجه ایران هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارایی هم نداشته باشد. ماشین اقتصاد ایران علاوه بر فرمان حالا ترمز هم ندارد. چه کسی راننده این خودرو می شود؟

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir