سید عطاءالله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سازمان بنادر و دریانوردی خودگردان بوده و منابع درآمدی سازمان از محل خدماتی است که ارائه می دهد، اظهار کرد: در تمام دنیا کشتی هایی که وارد بنادر می شوند هزینه خود را به صورت ارز معتبر بین المللی به کشور مربوطه می پردازند در کشور ما نیز به همین صورت است و کشتی هایی که به بنادرمان وارد می شوند هزینه ی خود را به نمایندگی های خود پرداخت می کنند که این نمایندگی ها هزینه مربوطه را به حساب سازمان بنادر واریز می کنند.
وی گفت: تا زمانی که نرخ ارز رسمی و بازار آزاد تفاوتی نداشت مشکلی نداشتیم اما از زمانیکه این تفاوت بین نرخ آزاد و رسمی افزایش یافته با مشکل مواجه شده ایم.
صدر توضیح داد: کشتیرانی های خارجی هزینه خود را به صورت ارز به کارگزاری های خود پرداخت کرده و می کنند اما برخی نمایندگی ها این ارز ها را تبدیل کرده و با نرخ ارز مرجع یعنی 1226 تومان می پردازند.
به گزارش ایسنا، رییس سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این که این هزینه درآمد اصلی کشور محسوب می شود و در واقع کار این نمایندگی ها به نوعی تصرف غیرقانونی در عوامل عمومی کشور است، گفت: کارگزاری ها موظفند هزینه ای که از کشتیرانی ها دریافت می کنند را به سازمان بنادر بپردازند اما برخی نمایندگی ها از این بازار آشفته سوء استفاده کرده و ارز را به نرخ آزاد می فروشند و هزینه بنادر را به قیمت ارز مرجع پرداخت می کنند.
وی با بیان اینکه نمایندگی هایی که سوء استفاده کردند جنجال زیادی به راه انداخته و قصد آشوب داشتند، افزود: این نمایندگی ها همچنان بدهکار هستند که باید این بدهی را وصول کنیم.