بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهريور 1392      18:6

هند خواستار حکمیت برای آزادسازی نفتکش دش شانتی شد

دهلی‌نو خواستار حکمیت یک کشور بی‌طرف برای آزادسازی نفتکش «دش شانتی» به جای ادامه مذاکرات دوجانبه شد.

به نقل از ایندین اکسپرس،  دهلی نو قصد دارد، به جای مذاکره دو جانبه با تهران، از یک کشور بی طرف برای حکمیت میان هند و ایران برای آزادسازی نفتکش دش شانتی تقاضا کند.

به نوشته این گزارش، در 22 آگوست، سوجاتها سینگ دبیر وزارت خارجه هند پیشنهاد داد، تا شرکت کشتیرانی هند به عنوان مالک دش شانتی در نامه ای به ایران اعلام کند که تنها پس از طی روند قانونی خسارت وارده از سوی این کشتی را پرداخت خواهد کرد، اما سریواستاوا سفیر هند در ایران توصیه کرده است که حکمیت گزینه بهتری از مذاکره دوجانبه در این زمینه است.

وی در 26 آگوست، با این استدلال که گفت وگوهای دوجانبه می تواند، به لطمه دیدن بیشتر روابط دو کشور منجر شود، پیشنهاد داوری یک کشور بی طرف بر اساس قوانین حقوقی انگلیس در این مسئله را عنوان کرد. به علاوه، این مذاکرات به شرکت بیمه کننده این نفتکش فرصت خواهد داد، تا از زیر بار مسئولیت پرداخت خسارت فرار کند چراکه کلوپ حمایت و جبران خسارت ادعا می کند که به علت تحریم های آمریکا نمی تواند به ایران پول انتقال دهد.

دبیر وزارت خارجه هند و سفیر این کشور در ایران، هر دو، با صدور ضمانت نامه تعهد به پرداخت خسارت، مخالفت کرده اند چراکه برداشت آنها این است که با صدور این ضمانت نامه، تهران نه تنها مذاکرات بلکه داوری را نیز نخواهد پذیرفت.

سریواستاوا نوشت: راه حل فوری که از سوی ایران عنوان شده است یعنی صدور ضمانت نامه پرداخت خسارت، صرف نظر از اینکه این احساس را منتقل می کند که ما مقصر بودن خود را پذیرفته ایم، پیچیدگی های جدی برای هند ایجاد خواهد کرد.

 وی افزود: این امر همچنین به این معنی است که هند به علت مقصر بودن خسارت را پرداخت می کند و درنتیجه سابقه ای ثبت می شود که بر فعالیت کشتیرانی هند در خلیج فارس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سید عطاالله صدر از مقامات وزارت راه و شهرسازی ایران روز یک شنبه گفت: اگر شرکت کشتیرانی هند و کلوپ حمایت و جبران خسارت، ضمانت کتبی به ایران ارائه دهند، این نفتکش می تواند به مسیر خود ادامه دهد.

رسانه هندی تلاش می کنند تا توقیف دش شانتی از سوی ایران را به توقیف کشتی ایرانی دیانته ارتباط دهند. دیانته از 2 سال پیش در بمبئی با حکم دادگاه عالی این شهر توقیف شده است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

کلمات کلیدی : هند - ایران - خسارت - ضمانت
نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir