بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1391      19:17

رتبه 44 بندر شهید رجایی در دنیا

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر شهید رجایی هم اکنون رتبه 44 بنادر کانتینری دنیا را دارد، گفت: عملکرد 10 ساله نفتی بنادر در سال 90 رشد 11 درصدی داشته است‌.


محسن صادقی فرد در نخستین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران درباره نقش بنادر در ترانزیت کالا، اظهار داشت: ایران کشوری دریایی در منطقه است که 5 هزار و 800 کیلومتر سواحل دریایی و بنادری فعال در دریای خزر و خلیج فارس دارد.

وی افزود: ظرفیت نفتی و غیر نفتی بنادر در سال 1385 حدود 123 میلیون تن بود که این رقم در سال گذشته به 172 میلیون تن افزایش یافت و تا سال  95 به 220 میلیون تن افزایش می یابد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی افزود: عملکرد 10 ساله نفتی بنادر در سال 90 رشد 11 درصدی داشته است همچنین عملکرد غیر نفتی بنادر از سال 81 تا 90 از 36 میلیون تن به 92 میلیون تن افزایش یافته است.

صادقی فرد گفت: عملکرد 10 ساله کانتینر در سال 90 نیز با 14 درصد رشد به 3 میلیون و  200 هزار تن افزایش یافت که این رقم در سال 76 حدود 292 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی هم اکنون رتبه 44 بنادر کانتینری دنیا را دارد، گفت: سهم وزنی حمل و نقل دریایی در صادرات کشور 88 درصد و در واردات 93 درصد است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: درباره سهم ارزش کالا در حمل و نقل باید گفت 62 درصد صادرات و 72 درصد واردات از طریق دریا است ضمن آنکه وابستگی تولید ناخالص ایران به حمل و نقل دریایی با احتساب نفت 47 درصد است.

وی با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه اظهار داشت: ایران بر سر راه 4 کریدور اصلی تراسیکا، شرق به غرب، جنوبی - شمالی و جنوبی است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پتانسیل های ترانزیتی منطقه شامل روسیه، هند، حوزه شرق، حوزه غرب، حوزه قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس است. صادقی فرد ادامه داد: سهم خاورمیانه از واردات جهانی کالا از سنگ آهن 2 درصد و از غلات 18 درصد است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران با 15 کشور جهان مرز مشترک دارد، گفت: مرکز جغرافیای کشورهای عضو اکو، وجود ایران بین دو منطقه نفت خیز، دسترسی به آب های آزاد، تخفیفات خدمات بندری، ایمنی و امنیت مسیر، زیرساخت های حمل و نقل مطلوب، ارزان بودن هزینه سوخت و کاهش زمان عبور کالا از مزایای بنادر ایران است.

صادقی فرد با بیان اینکه ترانزیت کالای نفتی و غیر نفتی از بنادر روند رو به رشدی دارد اما با نوسان مواجه است، افزود: ظرفیت ترانزیتی بنادر در سال 25 میلیون تن است که قابلیت ارتقاء دارد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه 81 درصد ظرفیت بنادر در ترانزیت بلااستفاده مانده و تنها از 19 درصد آن استفاده می شود، گفت: بنادر منطقه در حال توسعه ظرفیت ترانزیتی خود هستند و سرمایه گذاری بسزایی در توسعه بنادر انجام می شود.

صادقی فرد افزود: تا سال 2020 مبلغ 46 میلیارد دلار صرف سرمایه گذاری در توسعه بنادر خاورمیانه خواهد شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در ایران نیزطرح توسعه بندر شهید رجایی با 800 میلیون دلار، طرح توسعه بندر بوشهر با 72 میلیون دلار، طرح توسعه بندر چابهار با 340 میلیون دلار و طرح توسعه بندر انزلی با 70 میلیون دلار در حال انجام است.

وی گفت: از سال 76 تا پایان سال  90 میزان 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر توسط دولت انجام شده ضمن آنکه بخش خصوصی نیز 2 هزار و 300 میلیارد تومان در بنادر سرمایه گذاری کرده است.

صادقی فرد تصریح کرد: عدم وجود نگاه استراتژیک به ترانزیت، فقدان کارگزاران حمل و نقل چند وجهی بین الملل، سن بالای ناوگان جاده ای ، سیستم تک خط ریلی و تفاسیر سخت گیرانه از مقررات ترانزیت، چالش های پیش روی ترانزیت ایران است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی درباره ارائه راهکار برای رفع چالش های پیش روی ترانزیت کشور، توضیح داد: افزایش تعامل ارگان های مرتبط، اصلاح قوانین در مورد ترانزیت، حمایت از شرکت های حمل و نقل چند وجهی، توسعه و تکمیل زیرساخت های ریلی و توسعه همکاری با کشورهای هدف ترانزیتی، برخی از این راهکارها است.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir