بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : جمعه 22 شهريور 1392      13:7

اعلام علت تصادف در محور قم تا 9 روز آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه‌ گزارش کمیسیون تشکیل شده توسط وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و پلیس راه درباره حادثه اتوبان قم تا 9 روز آینده خبر داد.

شهریار افندی زاده رییس سازامان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به دستور ویژه رییس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیات وزیران مقرر شد کمیسیونی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و هم چنین پلیس راه تشکیل شود.

وی با بیان اینکه علت حادثه توسط پلیس راه پیگیری می شود، افزود: از آنجاکه موضوع کیفیت لاستیک اتوبوس حادثه دیده در سانحه مورد توجه قرار گرفته است، حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسات لازم است.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور تاکید کرد: باید ناوگان برون شهری پیش از حرکت در معرض کنترل قرار گیرد چرا که نوع خودرو و اتوبوس باید بررسی شود و چگونگی سیستم های الکتریکی و ایمنی دو اتوبوس مشخص شود.

به گفته وی آیین نامه گارد ریل ها و نوع استاندارد برقرار شده در جاده ها بررسی می شود؛ به گونه ای که در 9 روز آینده گزارش کامل گزارش کمیسیون تشکیل شده و چگونگی بروز این حادثه و نتیجه برای پیشگیری از حوادث پیش رو را گزارش می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس آخرین آمار حادثه برخورد دو اتوبوس اسکانیا 44 نفر کشته و 47 نفر مصدوم برجای گذاشت که روز چهارشنبه 29 نفر از مصدومین مرخص شدند.

افندی زاده با بیان این که مسوولیت اصلی کمیسیون به عهده وزیر راه و شهرسازی است و خود نیز مسوولیت تشکیل کمیته بررسی را برعهده دارد، گفت: 90 درصد جابه جایی های کالا و مسافرین در کشور از طریق جاده ها صورت می گیرد.

وی افزود: بیش از 900 میلیون سفر در جاده های کشور با 80 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی آمار تصادفات جاده ای که در سال 80 حدود 19 هزار بود در سال 84 این آمار به بیش از 28 هزار نفر رسید، اما تلاش شده از سال 91 تاکنون باز هم کاهش تلفات به 19 هزار نفر را داشته باشیم.

افندی زاده تاکید کرد: از شش میلیون وسیله نقلیه در سال 80 به 26 میلیون وسیله نقلیه از جمله خودرو و موتورسیکلت در سال 91 رسیده ایم که حفاظت از راه ها و کنترل این تعداد وسیله نقلیه در جاده ها به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 2200 کیلومتر آزاد راه در کشور داریم که بیش از 500 کیلومتر دیگر در دست ساخت است. هم چنین 13 هزار و 600 کیلومتر بزرگراه در مراکز استان ها داریم که 23 هزار کیلومتر راه اصلی و 43 هزار کیلومتر راه فرعی و هم چنین 130 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد.

افندی زاده درباره وجود گارد ریل های محافظ نیوجرسی در آزاد راه ها و بزرگراه ها اظهار کرد: در حال حاضر رده عملکردی و ضربه پذیری این محافظ ها در کشور به صورت ERF است که بر مبنای معیار ضریب N2 است.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور افزود: ویژگی این گارد ریل ها به گونه ای است که وسیله نقلیه را با زاویه زیاد تحمل می کند، البته در کشور و در برخی پل ها گاردریل هایی با مقاومت بیشتری نیز وجود دارد.

وی افزود: در کشور هایی هم چون انگلستان، فنلاند، نروژ از همین گارد ریل ها استفاده می شود که حداکثر ظرفیت تحمل آنها برای سواری با وزن یک تن در نظر گرفته شده است.

افندی زاده با اشاره به وجود 35 هزار گاردریل در جاده های کشور گفت: گارد ریل های موجود با موج 2 و به صورت N2 طراحی شده اند همچنین قرار است در کنار پل ها از گارد ریل های با موج سه استفاده شود که نیازمند هزینه های زیادی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این گارد ریل ها برای اتوبوس در حال حرکت با سرعت 120 کیلومتر و وزن 10 تنی باید فراهم شود که هر اندازه سطح ایمنی افزایش یابد، باز هم به سرمایه بیشتر برای تحمل این وزن در گارد ریل ها نیاز است.

افندی زاده گفت: در جلسه کمیسیون روز چهارشنبه از جمله مسائل مورد بررسی وجود گاردریل های محکم تر براساس آیین نامه دو موج و سه موج بود.

وی با اشاره به بررسی مهم ترین عامل حادثه که ترکیدگی لاستیک عنوان شده است، ادامه داد: این موضوع توسط وزارت راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و پلیس راه در حال بررسی است هم چنین کنترل کیفی سیستم های حمل ونقل عمومی و خودروها باید با نظارت بیشتری همراه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش قیمت ها در کشور گفت: لاستیک نیز از جمله این اقلام است و ممکن است به دلیل افزایش قیمت آن تعویض این وسیله به موقع انجام نشود.

افندی زاده گفت: در حال حاضر شرکت های مسافربری و سواری برای افزایش نظارت خود باید اقدامات ویژه ای انجام دهد.

وی افزود: قانون رسیدگی به جرائم بررسی بیشتری می شود و سه ارگان پلیس راه، رییس انجمن شرکت های حمل ونقل و وزارت راه و شهرسازی نقش مهمی در این قضیه دارند. هم چنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با کنترل اقلام وارداتی این نظارت را بیشتر می کند.

افندی زاده تصریح کرد: هرچه کنترل بر افزایش قیمت ها بیشتر صورت گیرد، ناوگان حمل ونقل با امنیت بیشتری همراه است، چرا که با افزایش قیمت های چند وقت اخیر برخی اقلام به موقع کنترل یا تعویض نشده اند که ممکن است دچار مشکلاتی مانند حادثه اخیر شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر نظارت توسط تعاونی ها صورت می گیرد، گفت: شرکت های مربوطه و حمل ونقل نیز در این باره پاسخ گو هستند به گونه ای که شرکت مسافربری حادثه دیده براساس کمیسیون ماده 12 به حالت تعلیق در آمده و برای رسیدگی به نتیجه آن نیاز به مدت زمان بیشتری است.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور گفت: به دنبال تشکیل سازمان مستقل برای بازرسی بیشتر این حادثه هستیم تا هر وسیله نقلیه پیش از حرکت کنترل بیشتری داشته باشد، هم چنین پلیس راه برای ایمنی و کنترل جاده ها و وسیله نقلیه تلاش بیشتری دارد.

افندی زاده درباره آموزش پیش از ورود رانندگان وسائل نقلیه جاده ای به جاده ها گفت: پیش از ورود رانندگان وسائل نقلیه برون شهری به جاده ها آموزش های لازم برای چگونگی برخورد با حوادث داده می شود، هم چنین کارت هوشمند در حین دوره های آموزشی دریافت می کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز کارت طب کار از رانندگان دریافت می کنند و رفتار رانندگان برای وارد شدن به جاده های برون شهری مورد نظارت قرار می گیرند.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور تاکید کرد: رانندگان برون شهری حداکثر هشت ساعت می توانند رانندگی کنند که در مسافت های طولانی مدت راننده کمکی در نظر گرفته می شوند و این راننده دوم باید انتظارات وزارت راه و شهرسازی را از جمله شرایط راننده دیگر داشته باشد.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir