
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1391
نگرانی از افزایش فشار مالیاتی بر بخش شفاف اقتصاد
محمد حسین حسین زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در یادداشت خود که در ویژه نامه مجلس و مردم روزنامه شهرآرا منتشر شده، آورده است:
با ابلاغ بخشنامه بودجه سال 1392 کل کشور توسط ریاست محترم جمهور، نخستین گام اجرائی تدوین بودجه سال آینده کشور برداشتهشد. بودجه مهمترین سند ملی سالانه است که پیشنویس اولیه آن با تلاش و مشارکت گسترده کلیه دستگاههای اجرائی و با محوریت و مدیریت معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تهیه میشود. این پیشنویس اولیه طی یک بررسی چندسطحی در کمیسیونها و صحن مجلس شورای اسلامی مورد مداقه قرار میگیرد و معمولاً با تغییرات و تعدیلات قابل توجه به تصویب نمایندگان میرسد و چنانچه از سوی شورای نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص دادهنشود، برای اجرا به دولت ابلاغ خواهدشد. اهمیت قانون بودجه از آنجا ناشی میشود که دخل و خرج سالانه کشور و برنامه کاری که بناست طی سال توسط دولت (و بخش خصوصی با هدایت دولت) به اجرا درآید، در این سند فهرست میشود.
در این نوشته، نکاتی از بخشنامه بودجه 92 کل کشور مورد کنکاش قرار میگیرد:
اول- سال 1392 نهمین سال از دوره بیستساله سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران (منتهی به سال 1404) و سومین سال از دوره اجرای قانون برنامه پنجم توسعه (منتهی به سال 1394) است. یادآوری این واقعیت که قریب یک دوم از هریک از این دو بازه زمانی را پشتسر گذاشته –و بهتعبیری از دست دادهایم- تذکر بسیار مهم و سودمندی برای کلیه دستگاههای اجرائی و شرکتهای دولتی است که مخاطبان اصلی این بخشنامه هستند. سند چشمانداز، میثاق ملی مردم ماست که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و نشاندهنده جایگاهی است که کشور عزیزمان در عرصههای علمی، اقتصادی در افق چشمانداز –یعنی فقط دوازده سال دیگر- باید بدان برسد. کسانی با سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارند میدانند که نحوه نگارش این سند به شیوه مقایسهای است. بهعبارت روشنتر اهداف تعیینشده در این سند کمّی نیست و تنها به این مطلب اکتفا شده که ایران اسلامی در افق 1404 باید در عرصههای مختلف در منطقه آسیای جنوب غربی (شامل کشورهای آسیای میانه و قفقاز، خاورمیانه کوچک و کشورهای همسایه) «اول» باشد.
اهل فن میدانند که این نحوه هدفگذاری، بهویژه در منطقهای که در آن، کشورهای کم و بیش مدعی حضور جدی و حرکت پرشتابی دارند، به چه معنی است و چه میزان کار و تلاش و همت و تدبیر و همدلی و وفاق میطلبد. اگر دستگاههای اجرائی و شرکتهای دولتی که مواد اولیه بودجه را فراهم میکنند، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و هیأت وزیران که لایحه بودجه را تصویب میکنند، و نمایندگان مجلس که با رأی خود آن را به قانون مبدل میسازند، از توجه دائمی به هدفگذاری عالی نظام در سند چشمانداز غفلت کنند و منافع کوتاهمدت و منطقهای یا دستگاهی را بر منافع بلندمدت ملی ترجیح دهند، گناهی نابخشودنی مرتکب خواهندشد و مسیر درخشان تعالی ملی را دچار انحراف خواهندساخت. التزام به اسناد بالادستی سند بودجه از جمله سند چشم انداز و قانون برنامه پنجم شرط لازم برای تدوین یک بودجه کارآمد است هرچند شرط کافی نیست.
دوم- در تدبیر اقتصادی جامعه، دولتمردان حداقل از دو نوع ابزار یا سیاست اقتصادی استفاده میکنند: سیاستهای پولی و سیاستهای مالی. بودجه ابزار سیاست مالی است. در سند بودجه دو بخش اصلی وجود دارد که کمّ و کیف هریک از آن دو بخش در سرنوشت اقتصادی جامعه تأثیرات جدی دارد. در واقع، سند بودجه در دو بخش مختلف خود به دو سؤال کلیدی جواب میدهد: سؤال اول این است که دولت در سال مورد نظر چقدر در کل اقتصاد هزینه خواهد کرد و مبالغ مزبور را صرف چه اموری خواهد نمود؟ چقدر و به چه کسانی حقوق خواهد داد؟ چند کیلومتر و در کجا جاده و خط آهن خواهد ساخت؟ چند بیمارستان با چه ابعادی و در چه مناطقی احداث خواهد نمود؟ چقدر به مردم یا تولیدکنندگان یا صادرکنندگان بهصورت نقدی و غیرنقدی یارانه خواهد پرداخت؟. سؤال دوم که به لحاظ رتبه قبل از سؤال نخست مطرح و در سند بودجه به آن جواب داده میشود این است که دولت مبلغ مورد نیاز برای انجام مخارج موردنظر خود را از کجا تأمین میکند؟ چقدر از کارمندان، تولیدکنندگان، واردکنندگان، مصرفکنندگان و مالیات خواهد گرفت؟ چقدر از اموال و دارائیهای دولتی مثل کارخانهها و مانند آن را بهفروش خواهد رساند؟ چه بخش از نیاز مالی خود را از طریق فروش نفت تأمین خواهد نمود؟ و. روشن است که کمّ و کیف پاسخگویی قانون بودجه به هریک از این سؤالات، بر روند اقتصادی کشور، بر تولید ملی، بر سطح تورم و بیکاری و در نهایت بر سطح رفاه مردم مؤثر است. در بخشنامه بودجه سال 1392 نکات قابل توجهی وجود دارد که ناظر به دو بخش پیشگفته و سؤالات قابل طرح در آن دو بخش است. بهعنوان مثال، در رابطه با منابع بودجه تصریح شدهاست که «پیشبینی میشود در سال آتی اقتصاد جهانی کماکان با رکود نسبی مواجه بوده و لذا قیمت جهانی انرژی نفت افزایش قابل توجهی نحواهدداشت.»
این پیشبینی به این معنی است که دستگاههای اجرائی باید در سبد منابع کشور، نقش کمرنگتری برای منابع حاصل از فروش نفت در نظر بگیرند و یک گام بهسوی اقتصاد بدون نفت فراپیش نهند. تذکر جدی که در این رابطه باید به همه ارکان بودجه ریزی کشور (دستگاهها، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، هیأت وزیران، کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی) داد این است که این جمله ترجیعبند همه بخشنامههای بودجه در سالهای گذشته نیز بودهاست. سالهاست که مسؤولان به تبعیت از رهبر معظم انقلاب، سودای اقتصاد بدون نفت را دارند و بر ضرورت آن بهدرستی پای میفشرند. اما با کمال تأسف علیرغم همه این بخشنامهها و گفتهها، در عمل، حرکت بسیار کندی در مسیر رهایی اقتصادمان از نفت داشتهایم. نگاهی به بودجههای سنواتی نشان میدهد که سهم درآمدهای نفتی از بودجه عمومی دولت نه تنها کم نشده، بلکه روند افزایشی نیز داشتهاست.
اگر قرار باشد نفت را منبع اصلی درآمدی کشور ندانیم و نقشی را که بیگانگان سالهاست در اقتصاد جهانی و در نظام مرکز-پیرامون برای ما تعریف کردهاند –یعنی فروشنده نفت خام- با عزم و اتحاد ملی بازتعریف کنیم، ناچاریم بر منبع بدیل نفت یعنی مالیات تکیه کنیم. این رویکرد در بخشنامه بودجه 92 بهدرستی اتخاذ شدهاست: «ارتقاء ظرفیت و کوشش مالیاتی برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از محل منابع بودجه با افزایش پایههای مالیاتی، ایجاد پایگاه مؤدیان مالیاتی و شفافسازی مبادلات اقتصادی.». هشدار جدی که در این رابطه باید به دولت محترم داد این است که تأکید بر مالیاتستانی بیشتر راهبرد مهم و حساسی است که معمولاً توسط کارگزاران دولتی بهدرستی فهم نمیشود و بهدلیل همین درک سطحی و نادرست از مقوله مالیات، آثار نامطلوب و گاه، صدمات مهلکی به اقتصاد تحمیل میگردد. ضابطه مالیاتستانی این است که تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی تحت هیچ شرایطی نباید به تولید ملی ضربه بزند. مهندسی پایه و ضرائب مالیاتی باید بهگونهای باشد که انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بهتر و بیشتر تقویت شود. بیان دقیق این مطلب این است که دولتها باید به بخش تولیدی جامعه بهمثابه یک منبع پایدار و بلندمدت برای اخذ مالیات و کسب درآمد بنگرند نه بهمثابه یک منبع کوتاهمدت و زودگذر. مطالعات نظری و تجربی اقتصاددانان نشان دادهاست که دولتهایی که برای مالیاتگیری از بنگاههای تولیدی بیتاب و عجول هستند، اقتصاد کشورشان را از یک منبع پایدار درآمدی محروم میکنند. مالیاتگیری اولاً و بالذات مطلوب تولیدکننده نیست و اثر انگیزشی آن در حفظ و توسعه سطح تولید، منفی است. غفلت از این نکته کلیدی و تحمیل فشار مالیاتی بیشتر بر تولیدکنندگان بهبهانه رهاساختن اقتصاد از نفت، اگر با درایت و تدبیر همراه نباشد، آسیب جدی به کشور وارد خواهدساخت.
واقعیت این است که دستگاه مالیاتی کشور، در بسط عدالت مالیاتی توفیق چندانی نداشتهاست. همه میدانیم که در اقتصاد ایران بسیارند صاحبان درآمدهای سنگین و میلیاردی که خود را از چتر پوشش مالیاتی خارج نگهداشتهاند. مشکل کار ضعف قانون باشد یا ضعف مجری، نتیجه فرقی نمیکند. بدترین شیوه مالیاتگیری آن است که دولت عجز خود را از شناسایی و مالیاتستانی از بخش پنهانکار و خاکستری اقتصاد با تحمیل فشار بیشتر بر بخش شفاف و صادق اقتصاد و اخذ مالیات بیشتر از آنان جبران کند. البته بهنظر میرسد در تهیه بخشنامه بودجه 92 به این امر توجه شده است. تأکید بر راهبرد «شفافسازی» در بند 1-2-1 بخشنامه حاکی از همین امر است. امیدواریم دستگاههای ذیربط، در عمل به این راهبرد مهم ملتزم بمانند.
سوم- پس از ابلاغ سیاستهای کلی اجرای اصل 44 قانون اساسی، حرکت در جهت مردمیکردن اقتصاد به روح حاکم بر اقتصاد کشور –حداقل در حوزه تقنین- مبدل شدهاست. بودجه نقشه راه یکساله اقتصاد کشور است و الزاماً باید بر سیاستهای کلی نظام استوار باشد. اگرچه رئیس جمهور محترم در در بند 2-1 بخشنامه، «بهبود فضای کسب و کار، افزایش رقابت و حمایت از حضور فعال بخش غیر دولتی» را بهعنوان یکی از مهمترین راهبردهای تدوین بودجه 92 معرفی کردهاند، اما باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که مشی عملی دولت در سالهای گذشته چندان موافق این راهبرد نبودهاست. بیتوجهی عملی دولت و شخص رئیس جمهور به «قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار» که در پایان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سقوط رتبه کشورمان در شاخص فضای کسب و کار به عدد 144 (که بدترین رتبه کسبشده توسط ایران است)، برخی از قرائنی هستند که میتوان بهاستناد آنها به دولت محترم در این زمینه هشدار داد. بدون تردید، اگر بودجه 92 بدون التزام عملی دولت و مجلس به مقوله بهبود فضای کسب و کار بهعنوان پیششرط مردمیکردن اقتصاد -که از مؤلفههای مهم اقتصاد مقاومتی است- تصویب و اجرا شود، قطعاً نخواهدتوانست در شرایط استمرار تحریمها، حرکت اقتصاد ایران را در مسیر توسعه بلندمدت آن تضمین کند.
در مجموع، راهبردهای مطرحشده توسط رئیسجمهور محترم در بخشنامه بودجه 92، راهبردهای مناسب و قابل قبولی است. اکنون نوبت دستگاههای اجرائی، هیأت وزیران و مجلس شورای اسلامی است که راهبردهای مزبور را در تهیه و تصویب قانون بودجه رعایتکنند. مهمتر از همه، التزام عملی دولت به اجرای بودجه مصوب خواهدبود که علاوه بر تکلیف قانونی، ضرورت تاریخی امروز اقتصاد ایران نیز هست.
*نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
کلمات کلیدی : بودجه - اقتصاد - سند - مالیاتی - مجلس - بخشنامه - اقتصادی - ایران - دستگاههای - بخشنامه بودجه - بودجه 92 - 92 - اجرائی - چشمانداز - دو بخش - دستگاههای اجرائی - مجلس شورای - مالیات - منبع - تولیدکنندگان - فضای کسب و - راهبرد - بخشنامه بودجه 92 - باید به - سیاستهای - درآمدهای - خود را از - سؤال - سند بودجه - سند چشمانداز - عملی دولت - فضای کسب - عملی - کسب و - راهبردهای
نظرات کاربران
ارسال نظر