بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : شنبه 1 اسفند 1388      10:18

آکی یو تویودا در برزخ اعتراض مشتریان

شرکت تویوتا در یک اقدام برای اطمینان دادن به صاحبان خودرو، اعلام کرد در تمام مدلهای آتی در سراسر جهان یک سیستم ایمنی و پشتیبان نصب خواهد کرد تا در صورتیکه پدال گاز و ترمز همزمان فشار داده شوند، شتاب ماشین را کم کند. مشکل شتاب نابهنگام خودروها جدا از مجموعه 8.5 میلیون خودروئی است که از ماه نوامبر بوسیله ی خودرسازان فراخوانده شد.

 

 داستان از پدال  گاز شروع شد و سپس ترمز مطرح شد. اکنون تویوتا و دولت در حال بررسی شکایت هائی از ماشین پر طرفدار کورولا هستند.این شکایت ها درخصوص مشکل موجود در فرمان این ماشین است که نگرانی های ایمنی جدیدی ایجاد کرده است، در حالی که یک هفته دیگر جلسه کنگره درباره خودروسازان قرار است تشکیل شود.
اما این سوال مطرح است که رانندگان چقدر باید نگران باشند؟ این یک نمونه است که چگونه هر مسئله ای در شرکت های ژاپنی منجر به یک تحقیق و تفحص میشود.

مسئول کنترل کیفیت معتقد است که شرکت در حال بررسی حدود 100 شکایت در مورد قدرت فرمان در ماشین های کورولا است.  تویوتا در سال گذشته نزدیک به 1.3 میلیون خودروی کورولا را در سراسر جهان فروخت که حدود 300،000 از آن در ایالات متحده ، جایی که سابقا خودروی "کمری" به عنوان محبوب ترین خودروی تویوتا مشهور بود.
وی که شی نی چی ساساکی (
Shinichi Sasaki ) نام دارد، گفت : رانندگان ممکن است اینطور احساس کنند کنترل روی فرمان را از دست می دهند، اما دلیل آن برایشان معلوم نیست.  وی مشکلات ترمز و یا چرخها را به عنوان علل احتمالی آن نام برد. مأموران دولتی آمریکا هم در حال بررسی این موضوع هستند.
وی تاکید کرد که شرکت آماده است هر گونه نقصی را که پیدا کند رفع کند و فراخوان خودروها به عنوان یک گزینه مطرح است، اگر چه تا کنون هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.
در ژاپن، آقای آکیو تویودا، رئیس شرکت (
Akio Toyoda ) گفت که قصد ندارد در جلسه  کنگره هفته آینده در واشنگتن شرکت کند و ترجیح می دهند که این کار را به مدیران دفتر شرکت در آمریکا واگذار کند، در عین حال به بهبود کنترل کیفیت تاکید دارد.

تویودا، که نوه موسس شرکت است، گفت که اگر او را دعوت کنند، در جلسه شرکت خواهد کرد.
روز چهارشنبه یکی از مسئولین وزارت حمل و نقل که مایل بود نامش فاش نشود، گفت که وزارت حمل و نقل در نظر دارد یک بازرسی در خصوص گزارشهای مربوط به کورولا را انجام دهد.
پیش بینی میشود تحقیقات اولیه شامل حدود 500،000 دستگاه خودرو باشد.
شرکت تویوتا در یک اقدام برای اطمینان دادن به صاحبان خودرو، اعلام کرد در تمام مدلهای آتی در سراسر جهان یک سیستم ایمنی و پشتیبان نصب خواهد کرد تا در صورتیکه پدال گاز و ترمز همزمان فشار داده شوند، شتاب ماشین را کم کند. مشکل شتاب نابهنگام خودروها جدا از مجموعه 8.5 میلیون خودروئی است که از ماه نوامبر بوسیله ی خودرسازان فراخوانده شد.
این شرکت گفت که روز پنجشنبه آقای جیم لنتز( Lentz ) مسئول فروش تویوتا در امریکا نامه ای از طریق آگهی روزنامه، منتشر کرد که تلاشی برای پاسخ به نگرانیهای مربوط به کیفیت تولیدات بود. در آن نامه آمده است که:  " تاریخ نشان میدهد که شرکتهای بزرگ از اشتباهات خود درس می گیرند. به همین دلیل تمام 172000 کارکنان تویوتا و نمایندگان ما همه ی تلاش خود را به کار میگیرند که امور را برای مشتریان اصلاح کنند، هم برای امروز و هم برای آینده".
ظهور مشکل فرمان در خودروی کورولا، مانع دیگری در تلاش خودروسازان برای جلوه دادن محصول خود به عنوان خودروئی ایمن و قابل اتکا بود. نمایندگان فروش خودرو در سراسر آمریکا در حال اصلاح و نصب تجهیزات روی مدل های پریوس (
Prius ) هستند که بتواند مشکل پدال و ترمز را حل کند.

متخصصین صنعت خودرو میگویند که مشکل فرمان کورولا کم اهمیت تر از مشکل پدال یا ترمز است ، زیرا در این مشکل ، راننده میتواند فرمان را اگرچه با مشکل، بچرخاند. علیرغم اینکه خودروسازان اعلام میکنند که شکایت های محدودی واصل شده، لیکن بازرسی های دولت انجام خواهد شد. در آمریکا موسسه ملی ایمنی ترافیک (NHTSA  (  در سالهای 2009 و 2010 شکایات رو به تزایدی در خصوص فرمان کورولا دریافت کرده است. تعداد شکایات نسبت به میزان فروش کل تویوتا کوچک است. این تعداد حدود 150 شکایت روی دو مدل خودرو است. شکایت های واصله درباره ترمز خودری پریوس حدود 1000 عدد است، که این مدل فراخوان شده است ،اما تصمیم به بازرسی از خودروی کورولا احتمال تحقیق و تفحص از خودرو ها و کامیون های این خودرو ساز را افزایش داد.

برخی رانندگان کورولا میگویند که در حفظ ماشین در مسیر مستقیم و بالاخص در سرعت بالا، به مشکل برخورده اند. آنها گفته اند که برای نگهداشتن ماشین در بین دو خط بزرگراه، به سختی افتاده اند. جری جوزف که یک بازنشسته ی 71 ساله است میگوید که سال گذشته بعد از خرید خودرو، متوجه این مشکل شد. آن را برای تعمیر به نماینده فروش برد، اما مشکل کماکان پابرجاست . او گفت که در تمام طول رانندگی باید توجه و مراقبت کامل نمود تا خودرو منحرف نشود. اگر به طور دائم به جاده نگاه نکنید، ماشین به اطراف جاده منحرف میشود.

خودروهای کوچک تر و ارزانتر مانند کورولای 2009 و 2010 از فرمان الکتریکی استفاده میکنند. آنها مجهز به یک موتور کوچک الکتریکی هستند. این موتور حرکت لاستیکها را با فرمان ماشین هماهنگ میکند. این سیستم ارزان تر از سیستم هیدرولیک است. مشکل وقتی بروز میکند که سازگاری بین موتور و فرمان به هم بخورد. در این وضعیت چرخها دچار حرکت های نوسانی خارج از کنترل راننده میشوند.

جیم کلارک، استاد دانشکده مکانیک دانشگاه تکنولوژی میشیگان و مهندس سابق شرکت جنرال موتورز میگوید: شرکتهای خودروساز روی این موضوع کار زیادی میکنند. این یک موضوع شناخته شده در جهت رضایتمندی مشتریان است. او گفت که مشل فرمان میتواند به سیستم ترمز یا لاستیک ارتباط داشته باشد. لاستیک های ناهمساز میتواند عامل مشکل فرمان ماشین باشند.

در واشنگتن، کمیته اصلاحات دولت از شرکتهای بیمه استعلام کرده است که آیا گزارش هائی در خصوص خودروهای تویوتا به موسسه ملی ایمنی ( NHTSA) گزارش داده اند؟ در همین حال کمیته انرزی و بازرانی زمان جلسه خود را به 23 فوریه ، یعنی یک روز قبل از جلسه کمیته نظارت موکول کرد. آقای لنتز از شرکت تویوتا و آقای دیوید استریک لند، رئیس NHTSA برای ادای شهادت درجلسه کمیته انرژی دعوت شده اند. جلسه سنا برای روز 2 مارس برنامه ریزی شده. انتظار می رود شرکت تویوتا، آقای یوشی اینابا، مدیر مسئول آمریکای شمالی خود را به این جلسه بفرستد. آقای تویودا در نظر دارد یک بازدید از آمریکا داشته باشد تا با کارکنان و نمایندگان شرکت در آمریکا صحبت کند. اما وی گفته که جزئیات این سفر هنوز نهائی نشده است.

مدیران مربوطه در آمریکا مواجه با یک تحقیق و تفحص خواهند شد و وزارت حمل و نقل مدارک مربوط به فراخوان را از آنان استعلام کرده است.  وزارت میخواهد بداند که شرکت خودروساز چه مدت قبل از اقدام از مشکلات ایمنی اطلاع داشته است.

این گزارش  می افزاید، تلفات ناشی از شتاب ناگهانی در خودرهای تویوتا در آمریکا، در هفته های اخیر گسترش یافت وبراساس آمار دولت آمریکا به 34 کشته از سال 2000 رسید.

 

گزارش از کورتن باخ – توکیو.

 

 


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir