بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : جمعه 10 آبان 1392      10:54
۵۰۰ میلیون دلار

صادرات قطعات هواپیما ۵ برابر می‌شود

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با اشاره به برنامه ریزی برای ۵ برابر کردن صادرات قطعه هواپیما تا سال ۹۶ گفت: بر این اساس تا ۴ سال آینده میزان صادرات قطعه هواپیما به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد.

منوچهر منطقی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که برای هواپیماسازی نیازمند سه شبکه قطعه سازی، طراحی و  مالی هستیم، تصریح کرد: در قطعه سازی عمدتا شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی کشور فعال هستند و در حال انجام این کار هستیم، در شبکه طراحی در حال حاضر ظرفیت ما محدود است که برای رفع این محدودیت ها 5 مرکز طراحی در سطح دانشگاه ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به این که در حال دریافت مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم، یادآور شد: بنابراین می توانیم بگوییم در بخش هواپیماسازی دو پتانسیل باید داشته باشیم که این دو در حال ایجاد است. البته قسمت دوم نیازمند به حمایت های اولیه است که بتواند روی پای خودش بیایستد چون مجموعه ای است که از نظر اقتصادی بازگشت دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی تاکید کرد: برای این که شبکه طراحی بتواند روی پای خودش بیایستد دو روش داریم که یکی کمک های محدود دولت در زیرساخت هاست و دیگری استفاده از شبکه های ملی مانند صندوق توسعه ملی یا بانک هاست.

منطقی با بیان این که قطعا توان هواپیماسازی در ایران وجود دارد، اظهار کرد: اگر با روش های قدیمی بخواهیم حرکت کنیم زمان خیلی طولانی نیاز است و تیراژ پایین می آید. از این رو برای این که زمان را کوتاه کنیم و تیراژ را بالا ببریم باید سه شبکه مالی، قطعه سازی و طراحی راه اندازی شود.

وی با اشاره به این که واحدی برای بازاریابی بین المللی ایجاد شده که این واحد فعال تر از بقیه است و مشتریان خوبی پیدا کرده ایم، خاطرنشان کرد: برنامه ها صرفا روی طراحی و تولید هواپیما نیست، چراکه این برنامه زیرمجموعه های هلی کوپتر و موتور را هم در بر می گیرد و امیدواریم برنامه ها به گونه ای پیش برود که بتوانیم از نظر درآمدهای اقتصادی درباره این صنعت حرف بزنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با تولید و صادرات قطعه هواپیما، گفت: تولید قطعات هواپیما دو محدودیت دارد یکی از نظر کیفیتی که قطعه سازان باید از یک مرجع بین المللی که سازمان هواپیمایی کشوری است مجوزهای کیفی را اخذ گیرند. برای این که قطعه سازان به این مرحله برسند یک کار آموزشی را شروع کرده ایم تا هم استانداردها را بشناسند و هم این که آموزش های لازم را ببیند تا موفق به دریافت مجوزها شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قطعه سازان را به یک شبکه تبدیل می کنیم تا بتوانیم آنها را مدیریت کنیم. خوشبختانه قطعه سازان متعددی داریم به خصوص در بخش خودروسازی که می توانند در این قسمت فعالیت کنند اما باید مجوزهای لازم را اخذ کنند. اگر این قطعه سازان بتوانند مجوز بگیرند همین الان می توانند هواپیماهای فعلی را از لحاظ تامین قطعه پشتیبانی کنند.

وی تصریح کرد: هواپیماهای فعلی ماهانه حدود 50 میلیون دلار به قطعه نیاز دارند و ما می توانیم بخش هایی از این نیاز را تامین کنیم. بنابراین یک بازار داخلی و خارجی خیلی خوبی در اختیار داریم چون مجوزهای سازمان هواپیمایی در سطح بین المللی قابل قبول است و هر قطعه سازی که در این زنجیره قرار گیرد می تواند در زنجیره بین المللی قرار گیرد. یکی از پر سودترین کارهایی که می توانیم در بخش هوایی انجام دهیم همین بحث قطعه، ایجاد شبکه و توسعه آن است.

  به نقل از تسنیم، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان صادرات سالانه قطعه هواپیما گفت: در حال حاضر سالانه 100 میلیون دلار قطعه هواپیما صادر می شود، اما این میزان کفایت نمی کند و مقایس های صادرات باید روی چند صد میلیون دلار برود. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته میزان صادرات قطعه هواپیما را باید تا سال 96 به 500 میلیون دلار برسانیم، در حال حاضر پتانسیل این هدف وجود دارد اما قطعه سازان باید تلاش کنند استاندارهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کنند.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir